oljeläckage
oljeläckage
Hej!
Efter vårens första tur såg jag att pärlan läcker olja, det kommer under fördelaren någonstans. Det kommer inte från axeln till fördelaren utan närmre torped väggen. Finns det någon som vet om det sitter någonting där i kring som brukar kunna läcka. Jag har bytt olja i vinter, efter det så har olje trycket höjs mot förra säsongen. Kan det ha något med saken att göra?
Tacksam för alla ideer.
Efter vårens första tur såg jag att pärlan läcker olja, det kommer under fördelaren någonstans. Det kommer inte från axeln till fördelaren utan närmre torped väggen. Finns det någon som vet om det sitter någonting där i kring som brukar kunna läcka. Jag har bytt olja i vinter, efter det så har olje trycket höjs mot förra säsongen. Kan det ha något med saken att göra?
Tacksam för alla ideer.
En som gillar att åka öppet när vädret tillåter
-
- Corvettefanatiker
Re: oljeläckage
Hejs
På min -69:a SB350 sitter oljetrycksgivaren i mitten längst bak på motorn, kanske gör det på 88:an också, i så fall kan det mycket väl vara givaren eller förskruvningen till givaren som läcker!
Lycka till!
Kjell
På min -69:a SB350 sitter oljetrycksgivaren i mitten längst bak på motorn, kanske gör det på 88:an också, i så fall kan det mycket väl vara givaren eller förskruvningen till givaren som läcker!
Lycka till!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
jag vet att oljetrycksgivare brukar kunna läcka, oljetemp givaren sitter ovanför oljefiltret vet jag iallafall, den är tät iallafall, för den ser man. Hoppas någon vet om det är som magnum tror, att den sitter där även på en -88.
På min 88,a var det faktiskt packningen under fördelaren som läckte,jag hade också problem att härleda läckaget rätt..
Nu har jag droppar under bilen igen men det verkar komma längre framifrån..,elände att det ska vara så trångt..
Nu har jag droppar under bilen igen men det verkar komma längre framifrån..,elände att det ska vara så trångt..

min fördelare ser torr ut, men kablaget där är blött. Jag såg oljetrycksgivaren på bild hos Hansen Racing, undrar om det inte är den som ligger där i sörjan.Vet någon om det är tryckgivaren som sitter där? Det är tydligen en givare för mätaren och en för lampan.
-
- Corvettefanatiker
Hejsan !
Det kan vara insugspackningen som läcker oxå i bak kant mot torpedväggen ?! Det är nog inte så ovanligt att dom gör det. Men det är ju bara hoppas att det är nåt annat som läcker. Själv körde jag en hel sommar med läckande insugspackning, det blev ju många motortvättar så den blev ren i alla fall !
Det kan vara insugspackningen som läcker oxå i bak kant mot torpedväggen ?! Det är nog inte så ovanligt att dom gör det. Men det är ju bara hoppas att det är nåt annat som läcker. Själv körde jag en hel sommar med läckande insugspackning, det blev ju många motortvättar så den blev ren i alla fall !

Går det oljekanaler i insuget? Eller är det något från vevhus vent. som läcker ut då? 

-
- Corvettefanatiker
Hejsan !
Det är nog i mellan insuget och blocket som det kan läcka, så läcker det där så måste man ta bort insuget och byta packningen ! Det är ju lite mera pyssel att fixa än givaren.
Det är nog i mellan insuget och blocket som det kan läcka, så läcker det där så måste man ta bort insuget och byta packningen ! Det är ju lite mera pyssel att fixa än givaren.
Det blåser mycket under huven så det kan komma lite var stans ifrån. Men för att kunna kolla ordenligt så är det bara att ta ur fördelaren är det i bakkant så kommer du att känna var läcket är. Ett annat vebo knep är att vira in alla pinaler som du tror läcker i vitt torkpapper sedan kör du en sväng och vipa är pappret blött
... men fördelaren måste du plocka dän för att fixa läckan ändå..

Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Verkar som jag har en del pyssel framför mig, synd att det kommer nu när man haft HELA långa vintern att göra det på. Nu vill man ju bara ut och gasa.
Tack för alla tips!
Tack för alla tips!