Hej!
Jag skrev tidigare en tråd om mina äventyr med den ojämna tomgången. Det är säkert en del som kommer ihåg detta.
Igår så fick jag ett infall att jag skulle ändra tändningen och se vad det gjorde. Jag ställde tändningen före lite grann, jag vred fördelaren c:a en halv centimeter, vet ej hur mycket det blir med stroboskop. Jag har fått en motor som går mycket bättre på tomgång och som knappt aldrig stannar vid hastiga gaspådrag framåt eller bakåt.
Men nu till det negativa: Nu får jag vara lugn och fin och inte göra så hastiga gaspådrag när jag kör för nu spikar den mycket lättare samt att den går lite varmare. Igår var det ganska varmt ute och vid stadskörning låg tempen mellan 103 och 107 grader, kanske ingen katastrof.
Jag har ju enligt utsago från förra ägaren en vass kam av okänt stuk. Jag tror att det är den kammen som spökar hela tiden.
Eller vad tror ni därute.
/Benny
Ojämn tomgång kontra spikningar
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 673
- Blev medlem: sön jul 12, 2009 8:17
- Ort: Eskilstuna
Ojämn tomgång kontra spikningar
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Re: Ojämn tomgång kontra spikningar
är din kam vass hjälper högre tändning på låga varv (högre vacuum) men biter dig själv i svansen när du gasar på (spikar)....
KAN hjälpa med högre br.tryck om du har tur, säger det igen att ett anpassat chip till din kam e nog att föredra, då man kan man dra upp tändning vid snäll körning/tomgång och därmed få bättre gång och sedan behålla normala värden vid full gas och kanske ev feta upp den lite vid acc och fullgas.
samt starta fläkten tidigare........
KAN hjälpa med högre br.tryck om du har tur, säger det igen att ett anpassat chip till din kam e nog att föredra, då man kan man dra upp tändning vid snäll körning/tomgång och därmed få bättre gång och sedan behålla normala värden vid full gas och kanske ev feta upp den lite vid acc och fullgas.
samt starta fläkten tidigare........
Re: Ojämn tomgång kontra spikningar
Börja med att göra rätt från grunden. Ställ tändningen 6 grader före med en strob. ut och kör, känner du för att öka gör det i 2 graderistervall tills det blir spikningar så backa tillbaka till det du hade innan.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707