Är det någon som vet vad värdena på orginalkammen till L98 (1987) är?
Och har någon erfarenhet av Lingenfelters kammar eller ZZ9 kam i en relativt snäll L98? Den har headers + avgassystem, ingen kat, trim chip, 160F termostat, air foil, bättre luftfilter, justerbar bränsletrycksregulator.
Tacksam för synpunkter.
/Per
Kam till L98?
- Skp
- Corvettefantast
Kul att du är intresserad av att bygga om motorn. Jag åker själv med en något vassare kam än ZZ9-kammen. Men detta har jag ihop med bättre toppar, insug, gasspjäll etc. Om du sätter en vassare kam skall du definitivt byta upp dig till bättre insug oxå då standardinsuget har 17tum långa runners och inte är gjort för varv utan vrid. Edelbrock säljer större baseplate och runners (svårt att hitta beg. i Svea Rike), TPIS har även sitt MINIRAM med endast 3tum runners (stora som dasslock), detta gör ju att en vassare kam har möjlighet att levera mer luft till motorn. Du kan heller inte göra alltför stora ändringar även om du har MAFsystem (Manifold Air Flow) utan att beställa ett chip till just din motorkonfiguration.
Även orginalMAF:en har sina begränsningar i flödet. Man bör alltså tänka sig för och försöka matcha grejorna man monterar så att det blir så avstämt som möjligt. Dessvärre har jag inte mätt upp min orginalkamm.
Lycka Till
Stefan
Även orginalMAF:en har sina begränsningar i flödet. Man bör alltså tänka sig för och försöka matcha grejorna man monterar så att det blir så avstämt som möjligt. Dessvärre har jag inte mätt upp min orginalkamm.
Lycka Till
Stefan
-
- Nykomling
-
- Nykomling
Orginal L98 kammen (1987) har följande värden. OBS det kan skilja lite från GMs exakta värden eftersom jag mätt upp min begagnade kam.
advertised duration .004"@tappet in 274 ex 271
.050"@tappet in 206 ex 201
lift@valve in .404" ex .414"
Jag kommer inte att använda ZZ9, Lingenfelter eller GM Hot cam. De har lite för mycket duration för min smak i min milda motor. Troligen blir det en Comp Cams Xtreme Energy 206/212@.050 och .480/.488 i lyft
/Per
advertised duration .004"@tappet in 274 ex 271
.050"@tappet in 206 ex 201
lift@valve in .404" ex .414"
Jag kommer inte att använda ZZ9, Lingenfelter eller GM Hot cam. De har lite för mycket duration för min smak i min milda motor. Troligen blir det en Comp Cams Xtreme Energy 206/212@.050 och .480/.488 i lyft
/Per