Kolfiber vinge

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Larzzon
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Kolfiber vinge

Inlägg av Larzzon »

Hej

Nu har ju den snälla Polisen stoppat mej och berättat att man inte får ha en vinge av denna typ på bilen.

Vart ombesiktning utan vinge.

Så nu är min fråga, är det någon som har nå tips, går de på nått sätta att besikta bilen med denna typ av vinge? Mina tankar lutar åt brytskruv i fästena eller liknande så vingen släpper om ja kör på någon. Fästen i plast (plexi/celamid?) eller liknande? Sänka vingen?

Enligt polisen som stoppade mej så är de ju faktikst så att alla orginalvingar på bilar är mjuka och man kan rulla över dom (Han har öppenbarligen inte försökt rulla över en Impreza eller Evo) :)

Så alla tips är välkommna.

Vingen i fråga:
Bild
Corvette C5 Targa -00 TeamDuja.se
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Kolfiber vinge

Inlägg av 745 »

Här är reglerna:
Förbjudna anordningar

7 § Personbil får inte förses med följande delar eller tillbehör. Detta förbud gäller inte punkterna 1, 2, 4 och 6 om bilen är typgodkänd enligt direktiv 74/483/EEG eller ECE-reglemente 26 och vid typgodkännandet varit försedd med sådan anordning.

1. Anordning, vars höjd över omgivande karosseriyta över­stiger 30 mm och som har en mindre bredd än höjd och som inte är nödvändig för fordonets användning. Förbudet gäller dock inte sådan anordning som är av mjukt material eller så fjädrande att dess höjd inte överstiger 30 mm då den utsätts för en lätt kraft. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A och med lätt kraft avses en kraft av högst 100 N.

2. Spoiler bestående av vinge uppbyggd på konsoler och som inte ansluter till karosseriet med sin främre kant. Förbudet omfattar dock inte s.k. husvagnsspoiler och spoiler avsedd som smutsavvisare för bakruta. Förbudet omfattar inte heller spoiler av mjukt material. Med mjukt material avses material med en hårdhet av högst 60 Shore A.

Jag tolkar det som att enda möjligheten är ett typgodkännde enligt ovan, vilket förmodligen både Evo & Impreza har.
Jag tycker att det är fel att man inte får ha en vinge bak på bilen när man får ha nästan vad som helst på taket eller efter bilen.
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Användarens profilbild
Gearbox
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Gearbox »

Otroligt cool vinge, hade jag varit besiktningsman hade jag godkänt den bara för den var så snygg 8)
Med en schysst C5:a slår du hela trafikpolisen med häpnad

gearbox blogg:
http://www.sporthoj.com/blogg/?gearbox
Larzzon
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Larzzon »

Besiktningen här är rolig dom, Rullar en mustang i stan med kjolpaket och kolfiber vinge. Den va de bara att rulla genom besiktningen för han har lacka vingen så den matchar bilen färg. Då är den tydligen inte farlig längre :o

Vinge av denna typ:
Bild
Corvette C5 Targa -00 TeamDuja.se
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Larzzon skrev:Besiktningen här är rolig dom, Rullar en mustang i stan med kjolpaket och kolfiber vinge. Den va de bara att rulla genom besiktningen för han har lacka vingen så den matchar bilen färg. Då är den tydligen inte farlig längre :o
Dom tycker nog synd om den som tvingas köra runt i en Ford :mrgreen:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Skriv svar