Sida 1 av 1
Pendlande tomgång och ojämn gång. del 1 (90a)
Postat: tis jul 27, 2004 21:35
av alberto.becker
Hej! Ända sedan jag kopplade ur och tillbaks batteriet har bilen gått mycket konstigt. Tomgången börjar pendla när motorn är varm och så går den ojämt vid lite gaspådrag. Vid kraftigt eller fullt går den bra. Jag har haft bort själlhust och rengjort det och även bytt IAC kontakten. I ett sista desperat försök använde jag startgas för att kunna lokalisera om det drog någon tjuvluft, men icke det heller. Kan spjälläges kontakten spela mig ett spratt? Mina ideer börjar tryta om vad det ska vara för fel för något galet är det! Mv A/B
ojämn tomgång
Postat: tis jul 27, 2004 21:51
av Ingo
Skulle tro att problemet ligger i spjällkontakten el dyl. Har själv varit väldig rädd för att rubba elkontakterna ur läge,men är det gjort går dom ju att ställa in igen,och ibland kan det ju bli som en ny bil när justeringen är korrekt.
Varför kopplades batteriet bort?, har du gjort något annat i samband med det som kan påverka?,du kan väl inte ha glapp i promet?("chippet"),ibland har det hänt att trimchip börjat bete sig konstigt,och 90,an har ju mer på chippet än de tidigare modellerna som hade MAF.
Postat: ons jul 28, 2004 8:59
av alberto.becker
Hej ingo! Allt började med att bilen var inlämnad för påfyllning av ny kylmedia. När jag hämtade bilen var det helt omöjligt att stänga av fläkten,därav kopplades batteriet ur. Spjälläges kontakten har inte rörts då i alla fall och inte nu heller mer än att jag koppla ur den när jag ren gjorde spjälhuset. Har nu kopplat ur batteriet igen och låtit den stå utan spenning under natten, ska kopplatillbaks under dagen och se om det har blivit någon skillnad. Om det nu blir det så börjar jag undra lite hur dom egentligen har byggt dom här bilarna? Men jag deppar inte för det här och hoppas att få någon rätsida på felet, då kan jag riva motorn och börja göra det jag egentligen vill göra, TRIMA!!!!! Mv A/B
Ojämn tomgång
Postat: ons jul 28, 2004 19:04
av Ingo
försök sortera ut vad problemet med fläkten är,någonting är rubbat,Kan väl inte vara ac kompressorn som fått tuppjuck?,vilken fläkt är det som krånglar,en av kylfläktarna går alltid när AC,n är igång.om man koppalr bort säkringen till fläkten som går jämt,vad händer då?
Postat: ons jul 28, 2004 20:55
av alberto.becker
Det var cupe fläkten som gick för fulla muggar! ACn fick dom alldrig i gång pgr utav en felkåd dom inte kunde avläsa. Men nu har jag inget problem med fläkten men däremot strulande motor och ingen fungerande AC, bra va. Tur att det inte har varit så varmt i alla fall.
tomgångstrubbel
Postat: tor jul 29, 2004 19:30
av Ingo
Läs andra inlägg om felkoder och kolla själv genom att kortsluta kontrolluttaget ,då kommer koden fram tre gånger.Men de så kallade proffsen kunde dom inte avläsa koderna själva borde dom väl fixa någon som kan?.Hursom helst Är alla säkringar hela?,klimatanläggningen kan ju få en del hyss för sig ibland,så man bör ha den avstängd när strömmen kopplas på.Om du trycker klimatanläggningen på off,gick fläkten ändå?,gick farten att styra ned på fläkten eller var det full patte?.Kan någon kabel brunnit ihop?.Inrikta dig på fläkt och ac då tror jag att motorproblemen kommer att förklara sig själva.
Postat: lör aug 07, 2004 18:37
av alberto.becker
Nja de verkar va lite långsökt att tro att felet har något med cupe fläkten eller ac,n att göra

. Jag ska ta och byta till ett annat chipp i morgon och se om tomgången uppförsig. Om så är fallet så är det bara att säga ajöss åt det gammla. Återkommer med svar när jag har provat!

A/B
Postat: lör aug 07, 2004 19:54
av BG
när bilen går så där dåligt, dyker "engine soon" lampan upp då? och om den dyker upp, börjar bilen då gå bättre?
/Fredrik
Postat: sön aug 08, 2004 9:11
av alberto.becker
Hej Fredrik! Nej någon lampa börjar inte lysa och inget annat beter sig onormalt! Mv A/B

Postat: sön aug 08, 2004 22:07
av alberto.becker
alberto.becker skrev:Hej Fredrik! Nej någon lampa börjar inte lysa och inget annat beter sig onormalt! Mv A/B

Nu har jag även provat med att byta chipp och det utan någon effekt
Jag får nog allt prova den långsökta vägen ändå och åka med bilen till dom som försökte fia ac,n och höra vad dom pysslade med. Det finns snart inte så mycket mer jag kan gör. Kolla lamdan, felmäta på div givare. A/B

Postat: mån aug 09, 2004 9:57
av madcow
Ett tips till kanske kan vara på sin plats - "glapp i spjällaxeln" ????
Brorsan råkade ut för det på sin riskokare (Mitsubishi)...
Resultatet är att motorn drar tjuvluft, detta varierar ofta med motortemperaturen....
Och jag själv har ett lätt glapp i min spjällaxel, inte så att det stör, men jag har beställt ett nytt spjällhus (Throttle Body)
För att testa så greppar du spjällaxeln, och ruskar lite lätt, skall vara helt tight.....
Är det ett bauta glapp lär det höras när du gasar lite, låt polarn gasa medan du lyssnar....
Postat: tis aug 10, 2004 19:43
av alberto.becker
Jo men glapp i axeln växer ju fram med tiden och inte bara sådär en dag!
Har köpt en ny lamda givare, gammla såg defenitivt ut som den hade gjort sitt men tror inte problemet sitter där. Jag kan väll inte vara unik med det här problemet. Men det börjar snart kännas så för jag har snart kollat ock bytit ut det mesta ja kan tänka mig. A/B

Postat: ons aug 11, 2004 6:38
av gta324
scanna av bilen så kan jag titta på värdena och se om där är något skumt..
/N.
Postat: ons aug 11, 2004 11:00
av alberto.becker
Även där har jag ett problem. Jag har programvara men datorn är av tidigare ägaren utbytt till en ersättnings mod. Programet säger då att den inte får någon kotakt med datorn! Jag håller på att jobba på att få fram rätt adress till datorn men det tar tid , men tack ändå! Mv A/B

Postat: tor aug 12, 2004 6:43
av gta324
Borde inte vara problem? Jag har oxå en ersättningsbox och det är inga problem att logga. Vilken kabel använder du? Kan ju prova testa utan 10kOhms moståndet mellan A-B på ALDL..............
/N.
dator
Postat: ons apr 12, 2006 22:42
av Doktor-T
Min auto x-ray scanner får inte heller kontakt med min dator i bilen. Datorn i min bil är tydligen bytt till nån nyare eller ersättningsdator. Har väldigt vag info från tidigare ägare ang det. Visserligen fungerar bilen som den ska och framkallar jag en felkod så lyser service engine lampan.
Det vore dock kul om scannern kunde funka för då kan man spara en log på en liten stunds körning och kolla värdena i PC´n hemma.