Sida 1 av 1

installationsproblem vajerstyrd modulator

Postat: tor maj 19, 2011 20:03
av kamikaze
Jag har monterat en vajerstyrd modulator istället för den vacuumstyrda modulatorn. Nu vill bilen inte växla upp som den ska. Jag vet inte om jag har monterat den rätt då det inte fanns någon instruktion med till den. Lådan är en TH400

Jag har satt den så att den påverkas av gasreglaget på förgasaren. Så när jag gasar så åker kolven i modulatorn inåt mot växellådan. den är monterad med lite spel i vid opåverkat reglage.

Tänker jag tokigt nu, och har monterat den bakvänt eller är det bara en fråga om injustering?

Inget annat är gjort med lådan.

Re: installationsproblem vajerstyrd modulator

Postat: fre maj 20, 2011 1:12
av kungricky
Om det är som på 350 lådan så höjer den bara oljetrycket, ingenting med växling att göra då, men det kan ju vara annorlunda på 400 lådan.

Re: installationsproblem vajerstyrd modulator

Postat: fre maj 20, 2011 9:50
av kamikaze
Är det inte så att guvenören bestämmer uppväxlingarna på "maxvarv" och modulatorn styr växlingarna på lägre varv?

Vad är det annars som gör att lådan går upp i tex 3:an när jag är ute och finkör?

på 400-lådan har jag ju bara vacuum till modulatorn och en elektrisk kickdown. inga vajrar eller annat som jag har för mej att det är på 350-lådan.

Re: installationsproblem vajerstyrd modulator

Postat: fre maj 20, 2011 15:43
av Kjell.Magnusson
Hejs

Helt rätt kamikaze, vakum styr växligarna utom när man har fällt ner fartreglaget, jag hade nämligen ett litet fel på min Cadillac, den betedde sig så att den växlade inte upp föränn max varvet var uppnått och det spelade ingen roll hur mycket eller lite man gasade! Det visade sig vara skit i det lilla t-röret på motorn där ett går till bromsservot och den andra till modulatorn via ett litet hål och hålet var täppt så det blev inget eller mycket lite vakum till modulatorn!
Kan du inte prova modulatorn lös, bara koppla in den i vakumet där den satt, då borde du se om den puttar ut pinnen eller drar in när motorn går på tomgång?

Lycka till!

Kjell

Re: installationsproblem vajerstyrd modulator

Postat: fre maj 20, 2011 15:52
av kamikaze
Modulatorn för vacuum funkar. Och det växlar som det ska. Men sedan så skruvade jag på en kompressor och då blev det knas med vacuumet under laddtryck.

Det följde med en vajestyrd modulator (B&M) med kompressorn som jag kopplade till gasreglaget på förgasaren. Så när jag gasar fullt så tvingar vajern in en kolv mot lådan och när jag släpper gasen så åker kolven ut.

Men nu vill den bara växla via guvenören och lådan slirar inte en millimeter. Dock kan det vara trevligt att kunna finåka lite i bland utan att behöva ligga på 2:an och varva..

Re: installationsproblem vajerstyrd modulator

Postat: fre maj 20, 2011 17:26
av Kjell.Magnusson
Hejs igen

Sorry, jag kanske var lite oklar, så här menar jag: Koppla in den gamla modulatorn i en motor t.ex. vardagsbilen eller grannens bil eller något annat sätt att få vakum. då kan du se hur modulatorn jobbar så du vet om du satt den mekaniska moduratorn rätt eller inte!

Lycka till!

Kjell

Re: installationsproblem vajerstyrd modulator

Postat: sön maj 22, 2011 22:56
av kamikaze
Problemet är löst! Jag hade monterat ihop den fel. det följde med två kolvar en fjäder och en hylsa. jag hade stoppat i båda kolvarna. Det gjorde att fjädern spändes upp för hårt och höll emot. Plockade bort den ena kolven och nu funkar det perfekt.