Börja med att testa TPS OCH IAC.
Går den bra annars på tomgång?
Öppna mammas sylåda och sno två nålar.
Dom kan du sticka in i dom översta två kablar på TPS kontakten.
Försök att trycka in dom lite snett så dom får kontakt med kontakterna i kontakten...eh just det...
Tändning på, motor av, voltmätare på dom två, plus överst borde du få 0,54 volt eller däromkring.
När man gradvis öppnar gasspjället, måste volten öka i samma takt upp till 4,5 volt ungefär.
Iaf över 4,5 volt vill du se där, och på tomgång kan det variera mellan 0,50-0,69 typ.
IAC kan man mäta, men man vet lika mycket om den som om spridarna, bara eldelen går att kolla på det viset.
Ta av den fyrkantiga kontakten, och mät med ohmskalan mellan två av fyra pinnar, tändningen kan vara avstängd.
Där måste du se allt mellan 40-80 ohm, mellan dom andra två pinnar, samma sak där.
Som referens, jag har precis installerat en ny, och den stod på 59-61 ohm.
Men igen är det bara eldelen som man mäter.
Gjorde rent gamla IAC plus huset den sitter i, men gjorde inte saken bättre.
Annars kan det vara MAF eller O2 sensor som är trött.