Sida 1 av 1
avgasvärden
Postat: sön maj 29, 2011 12:32
av Scania
Tog med nöd igenom avgastesten
co 0,0 (0,5)
hc 24 (100)
co 2500 0,0 (0.3)
lambda 1,22 (0,96-1,25)
lambda var ju på gränsen kan man säga plus att han sa att värden fluktuera lite
hade iofs bara 10l etanol i och ca 45 liter soppa kvar i tanken
Re: avgasvärden
Postat: sön maj 29, 2011 12:36
av Vettemannen
Scania skrev:Tog med nöd igenom avgastesten
co 0,0 (0,5)
hc 24 (100)
co 2500 0,0 (0.3)
lambda 1,22 (0,96-1,25)
lambda var ju på gränsen kan man säga plus att han sa att värden fluktuera lite
hade iofs bara 10l etanol i och ca 45 liter soppa kvar i tanken
0,0 på CO......det ligger jag långt ifrån. Hade 1,5 nu senast!
/Benny
Re: avgasvärden
Postat: sön jun 05, 2011 6:59
av hink
Ursäkta, nu kapar jag tråden lite med en egen besiktningsfråga.
Kan man få igenom bilen utan katalysator om man tankar lite etanol innan bes?
Det man mäter på min är co på tomgång och gränsvärdet är 3,5.
Senaste bes låg co på 0,5 men sen klappade katen ihop och är numera rensad.
Re: avgasvärden
Postat: sön jun 05, 2011 8:04
av Vettemannen
hink skrev:Ursäkta, nu kapar jag tråden lite med en egen besiktningsfråga.
Kan man få igenom bilen utan katalysator om man tankar lite etanol innan bes?
Det man mäter på min är co på tomgång och gränsvärdet är 3,5.
Senaste bes låg co på 0,5 men sen klappade katen ihop och är numera rensad.
Jag tror att det är så att cattarna måste sitta på plats men det gör inget om dom är tomma. Rätta mig någon om jag har fel.
/Benny
Re: avgasvärden
Postat: sön jun 05, 2011 13:08
av Ingo
BennyLarsson skrev:hink skrev:Ursäkta, nu kapar jag tråden lite med en egen besiktningsfråga.
Kan man få igenom bilen utan katalysator om man tankar lite etanol innan bes?
Det man mäter på min är co på tomgång och gränsvärdet är 3,5.
Senaste bes låg co på 0,5 men sen klappade katen ihop och är numera rensad.
Jag tror att det är så att cattarna måste sitta på plats men det gör inget om dom är tomma. Rätta mig någon om jag har fel.
/Benny
Jo en 88.a och tidigare behöver inte ha funktionerade cat.
Från 89 så ska allt funka.
Om man inte har en flyttgodsbil vill säga,då är bara kraven sluten vevhusventialtion och ett tämligen högt CO värde..
en 88.a äldre flyttgodsbil ska gå att besikta helt utan cat,men då kan det bli godtycklig bedömning,ingen vet riktigt vilken regel som står över,så bäst är att ha med en rensad huvudcat i varje fall..
Luftpumpar o dyl har man ofta dåligakunskaper om hur det ska se ut så där går det nog att rensa rätt rejält..
Co värdet går att fixa utan kat,men hcvärden o lambda lär bli rätt så knäppa på en 89,a eller nyare..
Re: avgasvärden
Postat: sön jun 05, 2011 13:23
av Vettemannen
Vad händer om jag byter motor till en med förgasare i min flyggodsbil från 86?
/Benny
Re: avgasvärden
Postat: mån jun 06, 2011 11:23
av then
Scania skrev:Tog med nöd igenom avgastesten
lambda 1,22 (0,96-1,25)
lambda var ju på gränsen kan man säga plus att han sa att värden fluktuera lite
hade iofs bara 10l etanol i och ca 45 liter soppa kvar i tanken
Har du luftpump så bör ingen övre gräns för lambda finnas på Din bil.
Skickade svågern att besiktiga vår 90:a i början på maj och han kom tillbaka med en tvåa på 'för högt lambavärde'.
Efter kontakt med SBP tekniska avdelning och sedan stationschefen så fick de släcka denna tvåa pga 350 med TPI och luftpump av 1990 årsmodell inte har någon övre gräns för lambdavärdet.
Borde vara samma på din 89:a.......