Fick underkänt i höstas på "otillräcklig bromsverkan parkeringsbroms" , trodde det skulle räcka att smörja självspännaren men märkte att den redan var bottnad, skruvade ut justerskruvarna på oken så långt jag vågade fast handbromsspaken gick fortfarande att dra i botten men då hade jag i allafall en ok bromsverkan. Åkte till ombesiktningen, första gången gubben drog i spaken så hördes en smäll, plastinfästningen för vajern i handbromsspaken hade spräckt. Ställde av bilen och packade in den för vintern. Skickade efter en "ny" spak från skroten som jag monterade nu i våras. Samma fenomen att även den gick i botten men bromsen tog i alla fall. Testade säkert 20 ggr, beställde ny besiktning, åker dit och då händer samma skit igen att plastskivan sprack.

Var det tillfälligheter att infästningarna på både min gamla och den "nya" från skroten var utmattade, eller blir det så mycket större påfrestning när spaken går att dra i botten?...svårt att se hur, men? fel vinkel på vajern kanske?
Skall beställa en ny spak denna gång, såg att broms beläggen bak, speciellt inre, var slitna så jag byter de också. Förhoppningsvis löser det problemet med att handbromsspaken går i botten. Eller kan det var så att vajrarna töjt sig och också behöver bytas?
Åsikter & synpunker från detta allvetande forum???
Mvh Fredrik