Sida 1 av 1
Oljebyte och filter
Postat: lör jul 02, 2011 11:58
av RobRoy
Hej, har en Ls3:a ifrån 2009. Lite frågor om oljebyte:
Har aldrig bytt olja på bilen själv. Bör man byta oljefilter varje gång man byter motorolja, eller hur länge kan man köra med samma filter? Bilen har nu gått 600 mil.
Hur länge bör man låta oljan stå att droppa innan man nöjer sig?
När man mäter oljenivån när man fyllt på ny olja, då är ju oljan helt kall. Bör man starta bilen och värma oljan lite, för att sen fylla på det sista till en lagom oljenivå på stickan?
Re: Oljebyte och filter
Postat: lör jul 02, 2011 15:59
av Lars J
Jag byter oljefilter varje gång jag byter olja, det är en försumbar kostnad. När du byter olja så se till att ha motorn någerlunda varm, då rinner allt ut mycket snabbare. Och på sista frågan så starta motorn och låt den ett litet tag, och justera det sista på nivån sedan.
Glöm inte att kolla så filtert är tätt och inget läckage finns från oljepluggen. Sätt gärna lite olja på filterpackningen när du monterar det samt se till så den gamla packningen följer med det gamla filtert av!!!!
/Lars/
Re: Oljebyte och filter
Postat: lör jul 02, 2011 18:46
av RobRoy
Tack för svar!
Jag har förstått att jag ska ha ett: AC Delco PF-48 oljefilter. Verkar inte vara så många som säljer dom i Stockholmsområdet, får jag ta mig ut till Arlanda (vette.se) för att köpa ett?
Re: Oljebyte och filter
Postat: lör jul 02, 2011 21:15
av Lars J
Kanske t.o.m kan vara värt pengarna att låta de fixa det medans du väntar! Då vet du att du får rätt olja och filter i bilen!
Detta gäller naturligtvis alla seriösa serviceverkstäder!
/Lars/
Re: Oljebyte och filter
Postat: lör jul 02, 2011 22:46
av RobRoy
Jo det kan man ju förstås. Men jag känner mig löjlig om jag ska hålla på och lämna in den på verkstad för minsta smågrej. Så svårt kan det ju inte vara
Ingen som vet var jag kan få tag på AC Delco PF-48 oljefilter i Sthlms-området? Är det någon som har sådana oljefilter på hylla?
Re: Oljebyte och filter
Postat: lör jul 02, 2011 23:08
av Lars J
Har du gjort oljebyte förr och har allmänn kunskap om service på bilar så är det nog inga problem. Har du inte det så lämna in bilen och få det riktigt gjort. Har du inte det kan det bli en dyrköpt erfarenhet
Oljefilter finns att köpa på många ställen i Stockholmsområdet bl.a Klintberg&Way, vette.se ute på Arlandaområdet, etc.
/Lars/
Re: Oljebyte och filter
Postat: lör jul 02, 2011 23:10
av RobRoy
Har ingen erfarenhet, men man brukar komma långt med att läsa på nätet steg för steg hur man ska göra. Vad menar du skulle kunna gå fel vid ett oljebyte? Verkar ju väldigt enkelt efter att ha ägnat en timme åt att läsa. Mobil1 olja är redan inköpt
Tack för tipset om Klintberg&Way ska kollas!
Re: Oljebyte och filter
Postat: lör jul 02, 2011 23:18
av RobRoy
Verkar inte gå att handla direkt av Klintberg&Way som privatperson, utan man måste gå via återförsäljare, alltså typ Svenska Bil i Akalla (där jag köpte bilen).
Re: Oljebyte och filter
Postat: sön jul 03, 2011 9:52
av c6 ultimate
Det finns också på Hansen Racing där alla medlemmar i Club Corvette har rabatt, kostade 95:- sist jag köpte.
/Bertil
Re: Oljebyte och filter
Postat: mån jul 04, 2011 14:55
av Hejdarn
Nu vet jag inget om Vettar men har skruvat ett tag på annat.
1. Varmkör motorn. 80 grader räcker bra.
2. Se till att ha rätt oljetyp med rätt tillsatser i (inte bara viskositet)
3. Använd ett riktigt verktyg för att skruva loss oljebulten med så slipper du trasiga muttrar (inte biltema typ)
4. Byt alltid oljefilter!
5. Se till att det inte är växellådan du tömmer på olja

Låt det rinna så länge som du har tålamod. Kolla mängden metallspån i gamla oljan. Dra dit oljepluggen.
6. Smörj gummipackningen på oljefiltret med olja och fyll filtret innan du skruvar dit det (så slipper du en del oljetrycksfall i motorn).
7. Dra dit oljefiltret med handkraft. (När det gäller oljepluggen så om du är helt ovan så kommer du att dra för hårt och låna då eller köp en momentnyckel så du lär dig känna i handleden hur mycket olika moment är.)
Det kan vara så att det är en bricka som skall bytas till oljepluggen vid varje oljebyte men det vet säkert någon annan här.
8. Fyll på med olja. Tänk på att specifikationen i boken är för en helt tom motor. Så tömd blir den aldrig igen. Veva runt motorn lite och kolla stickan. Toppa efter behov när det fått sjunka lite.
Mvh
Thomas
Re: Oljebyte och filter
Postat: tis jul 05, 2011 17:55
av Conan999
Köp inte ifrån Klinberg&way, dom är svindyra. Åk till mekonomen och köp filter.
Re: Oljebyte och filter
Postat: mån jul 11, 2011 13:38
av Vrrooom
Mitt tips är Corvette Fever May 2010 Volume 32, Number 05.
Se sid 34-38.
En mycket utförlig och bra beskrivning på oljebyte C5/C6.
Finns visst även på nätet
http://www.corvettefever.com/techarticl ... index.html
Re: Oljebyte och filter
Postat: mån jul 11, 2011 23:41
av WolfMan

Eller så kom ut till mig så byter vi det till sammans i mitt garage ....
Re: Oljebyte och filter
Postat: tis jul 12, 2011 21:28
av VettePartsSweden
Vi har alltid ACDelco PF46 och PF48 i lager - pris 50:- per styck.
Vi har också Mobil1 0W-40 New Life i lager - pris 150:- per liter.
Vi byter olja med filter enligt ovan för 1990:- i vår verkstad i Kolsva (Köping).
Ring alltid före besök.
Robert
Re: Oljebyte och filter
Postat: tis jul 12, 2011 21:41
av Erik_
För att kapa tråden lite så tänkte jag passa på att fråga vad för olja man ska köra på?
Frågar jag American racing här i linköping säger dom quaker state.
Läser man manualen står det ju Mobil 1.
Vad ska jag köra på??
Har en Z06 07à.
Mvh
Re: Oljebyte och filter
Postat: tor jul 14, 2011 16:16
av Corinthian
Erik_ skrev:För att kapa tråden lite så tänkte jag passa på att fråga vad för olja man ska köra på?
Frågar jag American racing här i linköping säger dom quaker state.
Läser man manualen står det ju Mobil 1.
Vad ska jag köra på??
Har en Z06 07à.
Jag kör på
Motul Le Mans 20W/60.
"Denna olja är vårt förstahandsval för hård bankörning, bibehållet oljetryck med maximal smörjning även vid den mest extrema användning. En GM 4718M olja (Mobil1 och alla andra 4718M) blir som vatten vid hård användning/höga temperaturer vilket ger lågt oljetryck och dålig smörjning. Välj en av Motul 300V oljorna för bästa prestanda!"
Den fungerar super och är rekommenderad vid lite tuffare körning. Den kyler också bättre än "standard" olja
Re: Oljebyte och filter
Postat: fre jul 15, 2011 7:34
av VettePartsSweden
Erik_ skrev:För att kapa tråden lite så tänkte jag passa på att fråga vad för olja man ska köra på?
Frågar jag American racing här i linköping säger dom quaker state.
Läser man manualen står det ju Mobil 1.
Vad ska jag köra på??
Har en Z06 07à.
Mvh
Kör på Mobil 1, den håller vad den lovar! GM och Mobil rekommenderar den amerikanska tillverkningen av Mobil 1 5W-30 i amerika. För europamarknaden rekommenderar Mobil 1 och deras distributörer Mobil 1 0W-40 New Life, som håller för hårdare körning, autoban, bankörning etc.
Läs mer här:
http://www.mobil1.lt/galery/_mobil1/aut ... mobil1.pdf
Vi säljer bara Mobil 1 0W-40 New Life för alla C4, C5, C5 Z06, C6 och C6 Z06. Vårt pris 150:- per liter.
Att rekommendera en 20W-60-olja till en standard C6 Z06 utan race-specad motor verkar helt horribelt!
Robert
Re: Oljebyte och filter
Postat: fre jul 15, 2011 10:17
av Corinthian
C5Z06 skrev:Hur kan en olja kyla bättre än en annan? Ger inte en tjockare olja högre friktion => mer värme?
Jag kan tänka mig, att om så är fallet, så bör ju friktionen göra att den kyls bättre i oljekylaren då anläggningen mellan vätska & metall är högre än en olja som blir simmig i högre temperaturer och således åker fortare genom kylaren (= lägre oljetryck)...
Slå en pling till Anders (08-591 118 20) på
R-tune | vette.se så kan han förklara lite bättre varför man inte bör använda standard olja
Re: Oljebyte och filter
Postat: ons jul 20, 2011 23:47
av sven erik
hmmm märkligt detta med olja och vad för visko man skall ha osv.volvo,vag,bmw,alla kör nu på 0-30 olja från standar till värsta t.e.x bmw m5.varför kan man undra???detta är vad experterna säger.marginalerna i motorerna idag är mindre så tjock olja kan få svårt att komma till + att den gör att motorn går lättare runt med 30 olja. tjockleken på oljan är vid 100 grader tex 30.om man kör stenhårt på banan så kan ju oljan bli 120-140 grader å då är 30 oljan tunn.kör man gata hårt så räcker 30 oljan gott å väl.jag skulle hellre köpa en större kylare än tjockare olja om den går varm.men visst kör du på bana så kan tjockare olja va bättre men inte annars.glöm ej att det finns en orsak till att de flesta märken går över till 30 olja.och då menar jag till tex bmw m5 volvo t5 osv så jag tror vi måste börja tänka om angående viskositet
Re: Oljebyte och filter
Postat: tor jul 21, 2011 9:08
av vette.se
sven erik skrev:hmmm märkligt detta med olja och vad för visko man skall ha osv.volvo,vag,bmw,alla kör nu på 0-30 olja från standar till värsta t.e.x bmw m5.
Bara en parantes ... Castrol TWS 10W60 kör man tex till en BMW M3a 2007 eller nyare, Castrol Edge 10W60 till en M5a 2005 eller nyare om man skall följa det BMW säger.
Om bilen används under kyligare förhållanden:
Rekommenderade viskositeter för olja till bensinmotorer: -20°C till 10°C, 10W-30; -20°C till 20°C, 10W-40; över -15°C, 15W-40; under 10°C, 5W-30; under 0°C, 5W-20.
Olja är religion, jag har aldrig sett en tråd på detta eller amerikanska forum som leder någonstans mer än till en massa åsikter men det är kul det med

Re: Oljebyte och filter
Postat: tor jul 21, 2011 10:29
av sven erik
alla går över till tunnare olja.så är det.....skulle detta äventyra motorerna så hadde ingen vågat detta.bmw har gått över till tunnare olja.(läs om castrol longlife)volvo vag har haft detta sedan länge.gm vet att corvette ägarna gasar men håller stenhårt på 5-30 oljan
Re: Oljebyte och filter
Postat: lör jul 23, 2011 11:44
av sven erik
måste man va otrevlig i sina svar?du kan ju allt du?alla i min närhet som har c6 kör 5-30 mobil.i europamanualen står det 5-30.jag påstår inte hit å dit utan jag är öppen för meningar.är du det?här ventilerar vi olika vinklar på saker å ting utan att idiotförklara.det är meningen med denna club.
Re: Oljebyte och filter
Postat: lör dec 03, 2011 12:32
av Danne_83
E det 5-30 lr 0-40 som gäller till min ls3 ?? Man blir ju förvirrad

Re: Oljebyte och filter
Postat: lör dec 03, 2011 15:05
av malte
Läs din manual o följ den, så kan det i alla fall inte bli fel !
Så har jag gjort !
Re: Oljebyte och filter
Postat: lör dec 03, 2011 15:16
av Mange_C5
Dags för lite film som inlägg i debatten
http://www.youtube.com/watch?v=8dEFGJqpCMY
"anonyma" referensoljor, eller?
Re: Oljebyte och filter
Postat: lör dec 03, 2011 18:53
av Danne_83
Sugen man blir på att hälla i mobil 1 olja nu
