Lite nybörjarfrågor kring Stingray 454 1970

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 192
Blev medlem: fre maj 19, 2006 9:46
Ort: Huddinge

Lite nybörjarfrågor kring Stingray 454 1970

Inlägg av Jim Profit »

Har undrat lite över några saker som ni säkert kan hjälpa mig med. :D
Bilen jag har är en Corvette Stingray 454 1970 3 vxl automat (TH 400 låda tror jag).

1. Vad är normalt att oljetryck (min står på drygt 3,5) respektive tempmätaren står på under körning?

2. Växellådan växlar först över 3000rpm, skall det vara så? Kan man justera så den växlar tidigare? (fixat)

3. Min bil har annat insug (Edelbrock Torker 2-0 tror jag det står på det) samt headers. Original skall motorn lämna 390hk, vad kan dessa uppdateringar innebära i effekt?

4. Det läcker lite olja mellan insug/block, skall man skaffa en packning eller skall det vara nån slags packningsmassa emellan?

5. Hur kan man kolla vad man har för färgkod på bilen, finns det något nummer någonstans som på moderna bilar?

6. Söker även tips på bra verkstad gärna södra sidan av Stockholm som man kan anlita vid reparationer.
Senast redigerad av Jim Profit den lör jul 16, 2011 17:00, redigerad totalt 2 gång.
Jimmy
Corvette Z06 2006
u88604509
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 6
Blev medlem: mån jan 11, 2010 16:29

Re: Lite nybörjarfrågor kring Stingray 454 1970

Inlägg av u88604509 »

Hej,
Alban Verne, medlem, i Saltsjö-Boo är ett säkert kort för allt med äldre Corvetter och Ummers i Västberga lär också vara det
Hälsar
Mats T
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 474
Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
Kontakt:

Re: Lite nybörjarfrågor kring Stingray 454 1970

Inlägg av Mr SIXPACK »

Hej Jim Profit.
5. Det sitter en plåt i A-stolpen på förarsidan där det står färgkod för exteriörlack och inredningsfärg och material (Leather or Vinyl). https://vpix.us/dealerpics/216_V2011060312144213.jpg Där kan man oxå avläsa när bilen är tillverkad.
För att tyda dessa siffror så finns dom bla. i Black Book (att rekommendera i sin boksamling :) eller på nätet, ex.vis min hemsida http://www.c3-restorer.se

Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Lite nybörjarfrågor kring Stingray 454 1970

Inlägg av Chrippe »

Svempa är det så att man inte kan utläsa någonstans om det är en BB eller SB hos 68-71 ???

/Christer
Senast redigerad av Chrippe den fre jul 15, 2011 9:07, redigerad totalt 1 gånger.
/Christer 8)
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Lite nybörjarfrågor kring Stingray 454 1970

Inlägg av Ricky »

Chrippe skrev:Svempa är det så att man inte kan utläsa någonstans om det är en BB eller SB hos 68-72 ???

/Christer
Kolla hær: http://corvettec3.ca/vin.htm

På 72:an ær det vældigt enkelt att se om det ær en bil som fortfarande har orginal ram, motor och låda sedan alla dessa delar har samma nummer.

Osæker på hur det ær med de tidigare årsmodellerna..

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Lite nybörjarfrågor kring Stingray 454 1970

Inlägg av Ricky »

Jim Profit skrev: 3. Min bil har annat insug (Edelbrock Torker 2-0 tror jag det står på det) samt headers. Original skall motorn lämna 390hk, vad kan dessa uppdateringar innebära i effekt?

4. Det läcker lite olja mellan insug/block, skall man skaffa en packning eller skall det vara nån slags packningsmassa emellan?
Sitter orginalkammen i motorn ær frågan om enplansinsuget verkligen tillfør något alls.
Hedders ær ju aldrig fel men någon større effektøkning på en orginalmotor ar det ju frågan om man får.

Men har du en vass kam i motorn så hjælper ju både insuget och heddersen till. :)

Haha, vika svar va!! :mrgreen:

Jag førsøker alltid att se med stor nykterhet på effektøkningar och undviker uttalanden som att "insuget ger 20hk och heddersen 15hk och vipps har man økat effekten med 35hk" før detta stæmmer sællan..

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Lite nybörjarfrågor kring Stingray 454 1970

Inlägg av Chrippe »

Skrev fel 68-71 , undrade jag över?
/Christer 8)
Torsvi-Kalle
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:43
Ort: Enköping

Re: Lite nybörjarfrågor kring Stingray 454 1970

Inlägg av Torsvi-Kalle »

Hej, jag såg att du undrade över om inte automatlådan ska växla före 3000 rpm.
jag köpte själv en corvette -72 med automat ifrån usa i vintras, den har inte velat växla före 3000 varv och då med ett ryck. Nu har jag efter en del läsande på nätet hittat felet på min bil. På växellådan sitter något som heter modulator som sköter växlingarna vid cruising och lugn körning. Den styrs med hjälp av vacum från insuget, kolla att slangarna och röret till modulatorn är hela och att det inte är stopp i dessa. Jag bytte min modulator och nu växlar min bil vid strax över 2000 rpm vid lugn körning. Den växlar hur mjukt som helst dessutom!

Mvh Stefan
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 192
Blev medlem: fre maj 19, 2006 9:46
Ort: Huddinge

Re: Lite nybörjarfrågor kring Stingray 454 1970

Inlägg av Jim Profit »

Torsvi-Kalle skrev:Hej, jag såg att du undrade över om inte automatlådan ska växla före 3000 rpm.
jag köpte själv en corvette -72 med automat ifrån usa i vintras, den har inte velat växla före 3000 varv och då med ett ryck. Nu har jag efter en del läsande på nätet hittat felet på min bil. På växellådan sitter något som heter modulator som sköter växlingarna vid cruising och lugn körning. Den styrs med hjälp av vacum från insuget, kolla att slangarna och röret till modulatorn är hela och att det inte är stopp i dessa. Jag bytte min modulator och nu växlar min bil vid strax över 2000 rpm vid lugn körning. Den växlar hur mjukt som helst dessutom!

Mvh Stefan
Det låter precis så som min uppför sig, borde vara här man skall titta om jag förstår dig rätt?
http://gallery.oldholden.com/d/304580-2/DSC02552.JPG

Nån som vet var man kan köpa, hittade den inte på vare sig Corvette Central eller Ecklers?
Jimmy
Corvette Z06 2006
Torsvi-Kalle
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 20
Blev medlem: tis jan 25, 2011 21:43
Ort: Enköping

Re: Lite nybörjarfrågor kring Stingray 454 1970

Inlägg av Torsvi-Kalle »

Hej !

Det är den jag menar på bilden, jag köpte min i Sverige på autotec i Västerås, den kostade 320kr. Borde vara fler handlare som har den hemma på lager i Sverige Men kolla rör och slangar först det är inte säkert att det är fel på modulatorn, vacumanslutningen sitter i bakkant på insuget.

Mvh Stefan
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: Lite nybörjarfrågor kring Stingray 454 1970

Inlägg av Jake »

Boe är en gammal uv jänkekretsar. Håller till i moraberg, södertälje.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 192
Blev medlem: fre maj 19, 2006 9:46
Ort: Huddinge

Re: Lite nybörjarfrågor kring Stingray 454 1970

Inlägg av Jim Profit »

Tack för era svar, en fråga till: Skall beställa en packningssats för insuget och det verkar finnas två olika, en med ovala och en med rektangulära hål. Hur vet man vilken det skall vara? (Jag har LS5 motor 454 med Edelbrock Torker 2 insug).
Jimmy
Corvette Z06 2006
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Lite nybörjarfrågor kring Stingray 454 1970

Inlägg av Ricky »

Den orginala LS5:an har ovala portar.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Lite nybörjarfrågor kring Stingray 454 1970

Inlägg av Ricky »

Jim Profit skrev:Tack för era svar, en fråga till: Skall beställa en packningssats för insuget och det verkar finnas två olika, en med ovala och en med rektangulära hål. Hur vet man vilken det skall vara? (Jag har LS5 motor 454 med Edelbrock Torker 2 insug).
Vill du vara helt 100 så lyft ena ventilkåpan och kolla gjutnumret, på så sætt vet du sækert. :)

(Dessutom tror jag att Torker2 endast finns med ovala portar..

"Large oval port" = LS5 mfl.

http://www.edelbrock.com/automotive_new ... r-bb.shtml
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Jim Profit
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 192
Blev medlem: fre maj 19, 2006 9:46
Ort: Huddinge

Re: Lite nybörjarfrågor kring Stingray 454 1970

Inlägg av Jim Profit »

Kanon, tack för tipset !! :D

Btw. Nu växlar den som den skall, var vacumslangen till modulatorn som hoppat av.
Jimmy
Corvette Z06 2006
Skriv svar