Sida 1 av 1
Hjälp....Kastar snart bilen i plurret.
Postat: tis jul 19, 2011 12:47
av blåcorvette
Har haft problem med avgasvärdena.tog mig igenom besikting förra året med massa tjat och 5 besiktningstillfällen.
Åtgärdade saker:
Nya spridare.
ny insugspackning.
nya stift.
justerat tändningen.
ny katalysator.
ny lambda sond.
nybytt olja.
pluggad egr.
15 liter ethanol 20 liter bensin. extremt mycket sprit.
luftpumpen är ej ansluten till katalysatorn.
senaste värden:
Hc 300
o2 2.89
lambda 1.2-1.3
på toook för höga värden.
Jag har ringt runt, haft bilen på felsökning och donat...nu kastar jag snart bilen i kanalen.
Någon måste veta vad som kan vara fel.
Tacksam för svar
det är en 90 årsmodell. tpi motor
Re: Hjälp....Kastar snart bilen i plurret.
Postat: tis jul 19, 2011 13:49
av Vettemannen
blåcorvette skrev:Har haft problem med avgasvärdena.tog mig igenom besikting förra året med massa tjat och 5 besiktningstillfällen.
Åtgärdade saker:
Nya spridare.
ny insugspackning.
nya stift.
justerat tändningen.
ny katalysator.
ny lambda sond.
nybytt olja.
pluggad egr.
15 liter ethanol 20 liter bensin. extremt mycket sprit.
luftpumpen är ej ansluten till katalysatorn.
senaste värden:
Hc 300
o2 2.89
lambda 1.2-1.3
på toook för höga värden.
Jag har ringt runt, haft bilen på felsökning och donat...nu kastar jag snart bilen i kanalen.
Någon måste veta vad som kan vara fel.
Tacksam för svar
det är en 90 årsmodell. tpi motor
Lugn o fin....snart är det nog nån kunnig som svarar dig. Är det inget avgasläckage nånstans som kan påverka lambdan?
/Benny
Re: Hjälp....Kastar snart bilen i plurret.
Postat: ons jul 20, 2011 18:54
av Kjell.Magnusson
Hejs
Jag har en merca E320 -94 som vinterbil den hade om möjligt ännu högre värden vid förra besiktningen, då hade jag nyligen bytt tändstift, motorolja och lite till innan besiktningen, nu var den här besiktningsmannen väldigt juste han blundade lite och släppte igenom den i alla fall!
Vid den senaste besiktningen för 2 månader sedan hade jag inte gjort något alls med bilen och fick tok låga värden! Sedan har jag naturligt vis funderat på detta: Oljenivån i motorn vid sista besiktningen var mitt emellan strecken på stickan och vid förra besiktningen på full strecket.
Detta måste ju givetvis testas, så jag fyllde upp med olja till övre strecket och körde sedan c:a 50 mil varvid oljan var nere mitt emellan igen, körde nu ytterligare c:a 100 mil oljenivån var då oförändrad, så jag fyllde på olja igen och körde c:a 30 mil och jodå olja nere på mitt emellan igen.
Så det var bara att konstatera att motorn inte vill ha helt fullt med olja!
Så vid förra besiktningen så var det nog helt säkert det som orsakade dom sky höga värdena!
Ha de & lycka till! Inte kasta Corvette i sjön!
Kjell
Re: Hjälp....Kastar snart bilen i plurret.
Postat: tor jul 21, 2011 12:11
av gta324
koppla upp den mot en laptop och logga vad databoxen pysslar med... på en org motor borde detta inte vara ett problem.....
kabel köper du på enghs motor och prg finns på nätet ex tunerpro...
Re: Hjälp....Kastar snart bilen i plurret.
Postat: lör jul 23, 2011 13:37
av Jake
Att du har høgt lambda ær normalt med tanke på spritmængden i tanken. Din bil suger i sig motorolja. Kolla vevhus ventilationen, kompprov.hur långt har bilen gått?.
Re: Hjälp....Kastar snart bilen i plurret.
Postat: sön jul 24, 2011 15:13
av bigmoose
ryker det blått när du kallstartar

Re: Hjälp....Kastar snart bilen i plurret.
Postat: fre jul 29, 2011 18:25
av vette079
Om du inte redan har kastat den i kanalen, en fråga här.
När bytte du oljan senast?
En sak till, du har en 90 som är som min 91.
På ventilkåpan på förarsidan hittar du möjligtvis en svart plugg med en tjockare vacuumslang på.
Start motorn, dra ut pluggen (PCV-valve), låt vacuumslangen sitta på den och håll handen på pluggens öppning (som brukar sitta i ventilkåpan förstås).
Suger den..?
Om den inte gör det, bytt den, hansen racing eller liknande borde väl ha dom.
Den kan orsaka höga HC värden om den inte... eh suger ja...
Sen kan en pluggad EGR oxå förstöra en del.