Vilket oljetryck har ni i era Z06:or varmt/kallt?
Vilket oljetryck har ni i era Z06:or varmt/kallt?
Skulle vara intressant att veta vilket oljetryck ni har vid olika förhållanden. Kall motor, varm motor samt även ni som kör bana!
/Lars/
/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
-
- Corvetteälskare
Re: Vilket oljetryck har ni i era Z06:or varmt/kallt?
Hejsan Lars!! jag har 70 psi på tomgång vid kall motor.Vid varm motor ligger oljetrycket på 40 psi på tomgång.Vid varm motor och normal körning ligger det runt 55-60 psi.Vid höga varv ligger det runt 65-70 psi.Jag kör på 5w-30 olja.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 533hp (451 rwhp 579 rwnm)
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 533hp (451 rwhp 579 rwnm)
- Corinthian
- Corvettefanatiker
Jag har 62psi vid tomgång vid oljetemp 25° och 55psi vid oljetemp 70°.
Vid normal körning ligger trycket på 70-80psi vid oljetemp 55-65°
På bankörning ligger trycket på 90-100psi vid fullvarv.
Ovanstående är mätt med med 75% fylld torrsump.
Oljetempen har inte varit över 110° vid bankörning med Motul Le Mans 300V 20w60 olja, till skillnad mot 5w30 som jag hade i min C6 Z51 (automat) som slutade växla vid 134°...
var det C5 eller C6 Z06 du undrade över?
Vid normal körning ligger trycket på 70-80psi vid oljetemp 55-65°
På bankörning ligger trycket på 90-100psi vid fullvarv.
Ovanstående är mätt med med 75% fylld torrsump.
Oljetempen har inte varit över 110° vid bankörning med Motul Le Mans 300V 20w60 olja, till skillnad mot 5w30 som jag hade i min C6 Z51 (automat) som slutade växla vid 134°...
var det C5 eller C6 Z06 du undrade över?
Senast redigerad av Corinthian den ons jul 27, 2011 13:09, redigerad totalt 3 gång.
Andréas - C6 Z06 - #2 Pro Street TimeAttackNu.se
Sponsored by Parsbro Racing Components
Återförsäljare av Red Line Oils, OZ Racing, TIKT, Specialfälgar m. fl
wheels.corinthian.se - Beräkna Rullomkrets, Fälgbredder, Offset (ET) mm
Det är C6 Z06 jag är ute efter. Jag har själv en ganska stor skillnad mellan helt kall och varm motor, så det är intressant för mig att veta hur ni andra har det.
Skulle även vara intressant att höra vad Anders och Robert som jobbar proffesionellt med Corvetter har att säga!
/Lars/
Skulle även vara intressant att höra vad Anders och Robert som jobbar proffesionellt med Corvetter har att säga!
/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
- Corinthian
- Corvettefanatiker
(uppdaterade min post nedan med nya värden)
Jag har svensksåld bil så jag har mina värden i KPA. Någon sa att 10 kpa=1,45 PSI, stämmer det ? Vad är nedre gräns för ett bra/godkänt oljetryck på varm motor.
Anledningen till mina funderingar är om jag skall gå från Mobil 1 0-40 till Castrol 10-60 olja. Bör inte denna olja ge ett högre tryck vid riktigt varm motor?
/Lars/
Anledningen till mina funderingar är om jag skall gå från Mobil 1 0-40 till Castrol 10-60 olja. Bör inte denna olja ge ett högre tryck vid riktigt varm motor?
/Lars/
- Corinthian
- Corvettefanatiker
Ja, det stämmer: 10 kilopascal = 1.450 377 380 1 pound/square inch.Lars J skrev:Jag har svensksåld bil så jag har mina värden i KPA. Någon sa att 10 kpa=1,45 PSI, stämmer det ? Vad är nedre gräns för ett bra/godkänt oljetryck på varm motor.
/Lars/
10-60 ger lite högre oljetryck än 0-40 eftersom den inte blir lika vattning vid varm motor.
Bättre vid hårdkörning, sämre för bränsleekonomin.
Hej LarsLars J skrev:Anledningen till mina funderingar är om jag skall gå från Mobil 1 0-40 till Castrol 10-60 olja.
/Lars/

Jag vet att du har en hel del erfarenhet utav olika bilar & att du i tråden har frågat om Z06 men det är ett intressant ämne som jag har diskuterat med olika personer.
Så länge du håller dig till den rekommenderade oljan och motorn/oljan håller rätt arbetstemperatur borde trycket vara det som motorn är konstruerad för (om trycket är för lågt har du problem som du förmodligen inte bör lösa genom att frångå den rekommenderade oljan).
Jag har själv problem med att oljetemperaturen går upp vid bankörning(med min C4) men alla jag frågar säger samma sak, så länge kylvattentempen är normal & oljan inte går över 150 grader är det inga problem.
Och eftersom jag aldrig kör några längre pass (max 30 min)så blir aldrig oljan varmare än ca 140 grader & om jag skulle vilja köra längre tror jag det är bättre att peta dit en oljekylare än att byta olja.
Hur varm blir din olja/motor

Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Anledning till min nyfikenhet är inte att jag har kass oljetryck utan det är differensen mellan kall och varm motor som jag tyckte var stor. Jag ser dock i svaren jag fått det säkert är ok!
I mitt inlägg ovan skrev jag att jag körde på Mobil 1 0-40W detta var FEL! Jag har servat bilen på GM sedan den var ny 2006 och fått Mobil 1 i då, ifjol var jag på en lokal kompetent verkstad och de körde med 76 Kendall oil 5-30, så det är det där är i nu.
Jag har aldrig tidigare funderat så mycket på trycket föränn vid förra oljebytet, jag inbillar mig att trycket blev ca 0,5 kilo lägre efter oljebytet. Jag har tyvärr inte kört mer än ca 300 mil sedan september 2009 så det är lätt att glömma.
Temperatur vid bankörning har jag frågat "de stora grabbarna" vid mina besök på Mantorp om och fått svaret att 140 grader på oljan och 125 på vattnet är "arbetstemp" vid bankörning, och ungefär där har jag legat.
På 70-talet när vi körde gjutjärnsmotorer och hade mineraloljor så minns jag att jag fick upp oljetrycket på en bil ca 1,0 kilo när jag bytade till Castrol 20/50 olja, därav mitt intresse nu när jag skall byta olja igen om tryck och oljor.
Jag tror jag skall testa Mobil 1, 0-40 och se om det blir någon skillnad mot Kendall. Hade inte olja varit så dyrt skulle det varit kul att därefter testa Castrol också. Vi får se, jag återkommer med mer info efter oljebytet.
Jag har förstått att oljediskussioner är precis som med religion och politik, det finns många olika ideér.
Jag tackar er alla för svaren!
/Lars/
I mitt inlägg ovan skrev jag att jag körde på Mobil 1 0-40W detta var FEL! Jag har servat bilen på GM sedan den var ny 2006 och fått Mobil 1 i då, ifjol var jag på en lokal kompetent verkstad och de körde med 76 Kendall oil 5-30, så det är det där är i nu.
Jag har aldrig tidigare funderat så mycket på trycket föränn vid förra oljebytet, jag inbillar mig att trycket blev ca 0,5 kilo lägre efter oljebytet. Jag har tyvärr inte kört mer än ca 300 mil sedan september 2009 så det är lätt att glömma.
Temperatur vid bankörning har jag frågat "de stora grabbarna" vid mina besök på Mantorp om och fått svaret att 140 grader på oljan och 125 på vattnet är "arbetstemp" vid bankörning, och ungefär där har jag legat.
På 70-talet när vi körde gjutjärnsmotorer och hade mineraloljor så minns jag att jag fick upp oljetrycket på en bil ca 1,0 kilo när jag bytade till Castrol 20/50 olja, därav mitt intresse nu när jag skall byta olja igen om tryck och oljor.
Jag tror jag skall testa Mobil 1, 0-40 och se om det blir någon skillnad mot Kendall. Hade inte olja varit så dyrt skulle det varit kul att därefter testa Castrol också. Vi får se, jag återkommer med mer info efter oljebytet.
Jag har förstått att oljediskussioner är precis som med religion och politik, det finns många olika ideér.
Jag tackar er alla för svaren!
/Lars/
- Corinthian
- Corvettefanatiker
Jag tycker 140° låter högt... som sagt; min förra C6a slutade växla vid 134°Lars J skrev:Temperatur vid bankörning har jag frågat "de stora grabbarna" vid mina besök på Mantorp om och fått svaret att 140 grader på oljan och 125 på vattnet är "arbetstemp" vid bankörning, och ungefär där har jag legat.
även 125° på vattnet låter högt
Jag tycker precis som Andreas att det låter högt för en bil som är byggd för att köras hårt på bana, var bilarna "preppade"Lars J skrev:Temperatur vid bankörning har jag frågat "de stora grabbarna" vid mina besök på Mantorp om och fått svaret att 140 grader på oljan och 125 på vattnet är "arbetstemp" vid bankörning, och ungefär där har jag legat.

CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
De jag pratat med kör inte preppade bilar och själv har jag ingen direkt erfarenhet av banracing. Man vill ju inte köra sönder sin bil så därför gäller det att samla på sig så mycket bra information som möjligt.
Dock har ju de nyare bilarna varningssystem som säger ifrån när det blir för varmt eller oljetrycket blir för dåligt.
/Lars/
Dock har ju de nyare bilarna varningssystem som säger ifrån när det blir för varmt eller oljetrycket blir för dåligt.
/Lars/
-
- Corvetteexpert
Arbetstemperatur vid bankörning??Lars J skrev:Temperatur vid bankörning har jag frågat "de stora grabbarna" vid mina besök på Mantorp om och fått svaret att 140 grader på oljan och 125 på vattnet är "arbetstemp" vid bankörning, och ungefär där har jag legat.
/Lars/
Tycker det låter alldeles för högt, hade 123 grader som mest på oljan på Knutstorp och 107 senast i Falkenberg på torrt (vattentemp normalt strax under).
Sådana siffror som du beskriver är snarare ett resultat på vad man ofta får om man inte har tittat över kylningen eller inte har avkylningsperioder under ett körpass, men därifrån till att anse det som ett normaltillstånd?

Om man har 40 graders feber i en vecka så är det ju också en form av "normaltillstånd" för perioden, men är det verkligen vad vi kallar ett normaltillstånd?
Bota symtom eller fixa grundproblemet, det är frågan.
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Det är möjligt att jag rört till det med temperaturerna, senast jag körde på bana var 2009. Därför är det bra att få besked från er som vet!
/Lars/
/Lars/
Jag tror att vilken original Corvette som helst klarar normal bankörning, se bara till att bromsarna är i ordning, kolla skivor, belägg & byt bromsvätska.Lars J skrev:De jag pratat med kör inte preppade bilar och själv har jag ingen direkt erfarenhet av banracing. Man vill ju inte köra sönder sin bil så därför gäller det att samla på sig så mycket bra information som möjligt.
/Lars/
För egen del är tycker jag att min original C4 automat från 88 duger till ganska hård körning, och en C6Z06 tror jag att det är få som kör "skiten" ur & OM så skulle vara fallet har man precis som du säger varningssystem som, säger ifrån.
Jag antar att vi ses på KM

CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Jag kommer till KM Göran, mycket annat blir det inte tid med just nu.
Så ser ni en förvirrad "gubbe " med 427Z06 på nummerskylten så är det jag
/Lars/
Så ser ni en förvirrad "gubbe " med 427Z06 på nummerskylten så är det jag

/Lars/
Kul då blir vi fler "förvirrade gubbar"Lars J skrev:Så ser ni en förvirrad "gubbe " med 427Z06 på nummerskylten så är det jag
/Lars/

CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
hallå.tänk vad det funderas på oljan.jag har och funderar på detta själv.jag har läst allt jag kommit över av fakta om detta.zr1 kör 5-30 olja och vi tänker tryck hela tiden men vad med flödet?kör man ej på bana en hel dag så är 5-30 oljan bäst.mobil garanterar 200 grader på sin olja så då fattar man vad för marginal man har.på min sporthoj var oljan uppe ofta över 140 grader faktisk.för att du skall få ett bra flöde på oljan när du har torrsump så skall man tänka på att ej ha för tjock olja.gm varnar för detta.så ser jag på det hela efter vad jag läst.en sak till som det pratas mycket om.kört hårt som faen på autoban i tyskland å då blir ej oljan varm pga den enorma kyl effekt man får i höga farter så det med europa kontra usa och viskositet ser jag ingen skilnad på.bara min åsikt detta