startkablar och elsystemet i en 88

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Joseph
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 25
Blev medlem: tor nov 23, 2006 14:36
Ort: Stockholm

startkablar och elsystemet i en 88

Inlägg av Joseph »

Hej alla,

Förlåt om detta är en tämligen korkad fråga, men jag har bestämt för mig att jag har läst någonstans att TPI-bilarnas elsystem (och ECM) är känsliga för startkablar och starthjälp. Stämmer detta eller är det bara att köra på med kablar som vanligt om batteriet är dött?

(Är nämligen på resande fot och har drabbats av urladdat batteri... vill ine göra saker värre så jag frågar för säkerhets skull!)

Tackar... och hoppas att ni har det gott i sommarvärmen!
//JOe
/Joseph
Leif Eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 199
Blev medlem: mån okt 06, 2008 18:45
Ort: Mjölby

Re: startkablar och elsystemet i en 88

Inlägg av Leif Eriksson »

Hej.
Ska inte vara någon fara. Om du bara gör rätt. Har själv gjort så många gånger.
Ha startnyckeln i läge 0. På din bil med dåligt batteri.
Om du ska ha hjälp av en annan bil. Stäng av den motorn.
Anslut hjälpbatteriets pluspol.
Och ditt batteri pluspol.
Anslut minuspol på hjälpbatteriet.
Anslut till jord på din bil.
Starta bilen med hjälpbatteriet.
Låt den gå någon minut.
Starta din bil.
Plocka bort kablarna i omvänd ordning.
Leif.
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2108
Blev medlem: ons jan 14, 2009 13:56
Ort: Ekerö

Re: startkablar och elsystemet i en 88

Inlägg av 745 »

Joseph skrev:Hej alla,

Förlåt om detta är en tämligen korkad fråga, men jag har bestämt för mig att jag har läst någonstans att TPI-bilarnas elsystem (och ECM) är känsliga för startkablar och starthjälp. Stämmer detta eller är det bara att köra på med kablar som vanligt om batteriet är dött?

(Är nämligen på resande fot och har drabbats av urladdat batteri... vill ine göra saker värre så jag frågar för säkerhets skull!)

Tackar... och hoppas att ni har det gott i sommarvärmen!
//JOe
Ingen fråga är korkad. C4ans generator är känslig redan från början pga värmen den utsätts för & kan knäckas om den får jobba hårt t.ex. p.g.a. ett dåligt laddat batteri.
Läs tex tråden om laddproblem https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =4&t=13858
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Skriv svar