Sida 1 av 1

Någon som testat Red Lines Water Wetter?

Postat: fre aug 05, 2011 9:57
av Lars J
Någon som testat Red Lines Water Wetter, skall ge bättre kylning enligt reklamen!

Hokus Pokus, eller gör det någon nytta?

/Lars/

Re: Någon som testat Red Lines Water Wetter?

Postat: fre aug 05, 2011 10:18
av Corinthian
http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=74&pcid=10
Lite hokus-pokus låter det.. fast "Reduces or eliminates bubbles or vapor barrier that form on hot metal surfaces to reduce coolant temperatures by up to 20°" kan ju stämma..
jag ska först byta termostat.. som öppnar lite tidigare.. känns som det bästa första steget.
http://lgmotorsports.com/Hypertech-160- ... Thermostat

Re: Någon som testat Red Lines Water Wetter?

Postat: fre aug 05, 2011 10:25
av Vettemannen
Corinthian skrev:http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=74&pcid=10
Lite hokus-pokus låter det.. fast "Reduces or eliminates bubbles or vapor barrier that form on hot metal surfaces to reduce coolant temperatures by up to 20°" kan ju stämma..
jag ska först byta termostat.. som öppnar lite tidigare.. känns som det bästa första steget.
http://lgmotorsports.com/Hypertech-160- ... Thermostat
Det stämmer ju för reducerar det bara fem grader så är det oxå "upp till" 20 grader, kunde lika gärna stå upp till 50 grader, det är samma sak. Men om det reducerar 10 grader så är det ju bra.

/Benny

Re: Någon som testat Red Lines Water Wetter?

Postat: fre aug 05, 2011 10:39
av Corinthian
BennyLarsson skrev:Det stämmer ju för reducerar det bara fem grader så är det oxå "upp till" 20 grader, kunde lika gärna stå upp till 50 grader, det är samma sak. Men om det reducerar 10 grader så är det ju bra.

/Benny
Om den reducerar 20°F så är det ca 10°C

Re: Någon som testat Red Lines Water Wetter?

Postat: tis aug 16, 2011 12:23
av VettePartsSweden
Provade RedLine Water Wetter i min gamla 1992 LT1 för ett antal år sedan.

Några månader senare hade jag blåst ena topplockspackningen!

Water Wetter minskar ytspänningen och ger en större kontaktyta mot kylarens/motorns metalldelar och därmed bättre kyleffekt på kylmediet, MEN har du någon liten läcka i systemet t.ex. kylkanalerna i topplocket vid topplockspackningen, så kan läckaget börja/öka och med aluminiumtoppar blir det snart stort läckage!

Robert

Re: Någon som testat Red Lines Water Wetter?

Postat: tis aug 16, 2011 14:52
av Bengt
Mja om det gör nån jätteskillnad på våra bilar, dessutom med en glykolblandning, kan man ju fråga sig. Det är en annan sak med 600hk i en 2 liters turbosnurra. Där kan det hjälpa bra mot t.ex. "hot-spots" i motorns kylkanaler. Sådana har inte vi...

Re: Någon som testat Red Lines Water Wetter?

Postat: tor aug 18, 2011 17:44
av Terner
VettePartsSweden skrev:Provade RedLine Water Wetter i min gamla 1992 LT1 för ett antal år sedan.

Några månader senare hade jag blåst ena topplockspackningen!

Water Wetter minskar ytspänningen och ger en större kontaktyta mot kylarens/motorns metalldelar och därmed bättre kyleffekt på kylmediet, MEN har du någon liten läcka i systemet t.ex. kylkanalerna i topplocket vid topplockspackningen, så kan läckaget börja/öka och med aluminiumtoppar blir det snart stort läckage!

Robert
Är din motor så illa tätad att du litar på ytspänningen för att den inte ska läcka så är du nog illa ute.....

/Terner

Re: Någon som testat Red Lines Water Wetter?

Postat: ons aug 24, 2011 15:52
av VettePartsSweden
Terner skrev:
VettePartsSweden skrev:Provade RedLine Water Wetter i min gamla 1992 LT1 för ett antal år sedan.

Några månader senare hade jag blåst ena topplockspackningen!

Water Wetter minskar ytspänningen och ger en större kontaktyta mot kylarens/motorns metalldelar och därmed bättre kyleffekt på kylmediet, MEN har du någon liten läcka i systemet t.ex. kylkanalerna i topplocket vid topplockspackningen, så kan läckaget börja/öka och med aluminiumtoppar blir det snart stort läckage!

Robert
Är din motor så illa tätad att du litar på ytspänningen för att den inte ska läcka så är du nog illa ute.....

/Terner
Som jag skrev fanns troligen en mindre läckage i ena toppen redan innan beroende på en tidigare reparation av förre ägaren där man bytt topplockspackningen utan att plana toppen. Litet hål + minskad ytspänning ger snabbt ett större hål i en aluminiumtopp, vilket hände mig. Efter vårt byte av topplockspackningar och planing av topparna har bilen gått klanderfritt sedan 2006 ...och det blir ingen mer Water Wetter för oss.

Robert

Robert

Re: Någon som testat Red Lines Water Wetter?

Postat: ons aug 31, 2011 17:46
av goa2head
Kör ALLTID Redlines Water wetter i mina maskiner och funkar fint.
Detta är ett utmärkt kompliment får corvetter som rullar på bana och går lite varmare.

Re: Någon som testat Red Lines Water Wetter?

Postat: ons aug 31, 2011 18:11
av Jake
Borde inte isopropanol, propylen, propylenglykol och alla dessa alkoholer ha samma funktion genom att höjja kokpunkten och ta bort ytspänningen.

hittade databladet, innehåller följande:
. SAMMANSÄTTNING / ÄMNENAS KLASSIFICERING
Ämnen CAS Nr Halt%
Dipropylenglykol 25265-71-8 1-5
Natriummolybdat 10102-40-6 1-5
Tripropylenglykol 24800-44-0 1-5
Tolyltriazol 29385-43-1 1-3

Dvs Det är tyngre alkoholmolekyler än etylenglykolen som vi normalt kör med. ingen rocketsience direkt.

http://www.google.se/url?sa=t&source=we ... jQ&cad=rja

Re: Någon som testat Red Lines Water Wetter?

Postat: tor sep 01, 2011 9:02
av 745
Kom ihåg att det är inte alltid man tillåter tillsatser i kylvattnet när man kör på bana.