Sida 1 av 1
Bromsok bak luftningsproblem
Postat: ons aug 10, 2011 9:34
av peter.holm
Har problem med att bilen drar snett åt höger när man bromsar och har gjort följande:
- Tagit bort HC och gjort en bench bleeding
- Justerat stången mellan servo och HC
- Började lufta med vacuumsug, funkade skit och pedalen bara gick i botten
- Fortsatte med traditionell luftning, en sitter i bilen och en öppnar/stänger luftskruvarna. Fick nu upp skapligt tryck men inte stumt.
Inga luftbubblor VF, HF eller HB men däremot strular oket VB. Den inre luftskruven kommer det inga bubblor ur längre men däremot ur en av de yttre. Har luftat igenom bergis 2 liter men det bara fortsätter komma luft ur den yttre luftskruven.
På de bakre oken, yttre halvan, sitter det 2 luftskruvar. Ska den ena inte vara en blindplugg, och isf, vilken av dem ska pluggas? Har nämligen lite problem med att få den ena (yttre nedre) luftskruven tät (ny) och törs inte dra hårdare.
Kan oket VB läcka in luft mellan halvorna under tiden jag luftar? Finns inga läckor i systemet där olja kommer ut. Eller är det helt enkelt bara att fortsätta lufta tills f-n avlöser en?
Alla ok, skivor och HC ser kanonfräscht ut, måste vara bytt nyligen. Kolvarna går oförskämt lätt att dra tillbaka i oken så inget verkar kärva.
Bilen är förresten en 72:a.
Peter
Re: Bromsok bak luftningsproblem
Postat: ons aug 10, 2011 10:42
av Ricky
På de bakre oken skall luftningsnippel sitta i de bägge övre (högst belägna) portarna.
Jag har just luftat mitt system för andra gången med vacumsug och det funkar fint.
Sugen jag använder är egentligen tänkt som oljesug vid byte av motorolja i min båt.
Hursomhelst så har jag oljelocket av då jag använder vacumsugen och passar noga på att inte suga tomt i huvudcylindern så att ny luft kommer in i systemet.
Jag börjar alltid med den inre, övre nippeln på vä oket bak och tar sedan den yttre nippeln på samma OK.
Sen är det samma visa på det hö oket.
Avslutar alltid med en vanlig "pumpa på pedalen luftning" för att verifiera att all luft är ute.
Då jag kör "pumpa på pedalen luftning" sätter jag alltid tillbaka locket då det ska pupmas annars finns risk att det skvätter bromsvätska ut i motorrummet.
Re: Bromsok bak luftningsproblem
Postat: ons aug 10, 2011 11:04
av peter.holm
Ok, får fortsätta lufta ok VB ett tag till. Ingen som har en bild eller artikelnummer på blindpluggen till bakre oket? Det är just de nedre luftskruvarna (som då egentligen ska vara blindat) jag har svårt att få täta.
Re: Bromsok bak luftningsproblem
Postat: ons aug 10, 2011 17:24
av Ricky
Har du ingen gammal luftnippel att sätta i där i stället för blindpluggarna?
Ring Hansen Racing, dom har aldeles säkert både pluggar och nipplar på lager.
Re: Bromsok bak luftningsproblem
Postat: ons aug 10, 2011 19:55
av peter.holm
Jorå, satte i nya nipplar där men måste dra åt riktigt hårt för att det inte ska läcka. Funderar på om det kan vara en annan kona på blindnippeln? Har iaf vart ute till Persåker och köpt en typ av blindplugg som ska testas.
Tack för alla svar!
Peter
Re: Bromsok bak luftningsproblem
Postat: ons aug 10, 2011 22:59
av Smuggler
Hej,
Om du fortfarande har problem efter du provat de nya pluggarna kanske det vore en god ide att försöka se hur sätet för pluggen ser ut.
Jag använder denna typ av tätning (koniskt säte/konisk plugg) i mitt yrke för att innesluta hydraulolja under mycket höga tryck, 1000 bar eller mer. Vi har speciella brotchar för att forma släta fina ytor i sätena för att få absolut tätt. En skada som är som ett hårstrå är som grand canyon i dessa sammanhang...
Gör rent i hålet och försök kolla sätet, om det är ojämnt kanske du kan polera med typ ventilslippasta på en stång eller nått.
Se bara till att du inte får in pasta i bromsoket, är nog inge bra...
Mvh: Daniel
Re: Bromsok bak luftningsproblem
Postat: tor aug 11, 2011 7:32
av peter.holm
Smuggler skrev:Hej,
Om du fortfarande har problem efter du provat de nya pluggarna kanske det vore en god ide att försöka se hur sätet för pluggen ser ut.
Jag använder denna typ av tätning (koniskt säte/konisk plugg) i mitt yrke för att innesluta hydraulolja under mycket höga tryck, 1000 bar eller mer. Vi har speciella brotchar för att forma släta fina ytor i sätena för att få absolut tätt. En skada som är som ett hårstrå är som grand canyon i dessa sammanhang...
Gör rent i hålet och försök kolla sätet, om det är ojämnt kanske du kan polera med typ ventilslippasta på en stång eller nått.
Se bara till att du inte får in pasta i bromsoket, är nog inge bra...
Mvh: Daniel
Tack för tipset. Får testa med blindpluggen först om det funkar. Annars får jag tömma ur lite ur systemet så jag kommer åt att kika på sätet.
Peter
Re: Bromsok bak luftningsproblem
Postat: tor aug 11, 2011 12:35
av Janne Malmgren
Hej,längst ner på sidan har Du en sökfunktion, skriv in "luftning av bromsar" så finns det kanske något matnyttigt.
mvh
Re: Bromsok bak luftningsproblem
Postat: tor aug 11, 2011 13:48
av peter.holm
Janne Malmgren skrev:Hej,längst ner på sidan har Du en sökfunktion, skriv in "luftning av bromsar" så finns det kanske något matnyttigt.
mvh
Tro mig Janne, jag har läst spaltmeter om olika sätt att lufta Corvettens bromsar
Det som gör mig konfunderad är att jag inte har luft i den inre halvan av oket VB men i den yttre halvan kommer det luft konstant. Såg nu någonstans att möjligheten finns att det läcker in luft mellan kolvarna men att det är tätt för olja när man bromsar.
Peter
Re: Bromsok bak luftningsproblem
Postat: tor aug 11, 2011 14:20
av Kjell.Magnusson
Hejs
Det är nog så att det kommer in luft i oket, annars skulle det inte kunna komma så mycket luftbubblor!
Så det är nog bara att beställa nya packningar.
Ha de & lycka till!
Kjell
Re: Bromsok bak luftningsproblem
Postat: fre aug 12, 2011 7:53
av StingrayRacing
peter.holm skrev:Såg nu någonstans att möjligheten finns att det läcker in luft mellan kolvarna men att det är tätt för olja när man bromsar.
Peter
Det är en känsla jag också har. Kolvpackningen är ju konstruerad som en backventil, mer eller mindre...
När jag luftar klassiskt genom pedalpumpning brukar jag vara noga med att inte släppa upp pedalen för fort, för att försöka förhindra ett för stort "baksug" som kan dra in luft. Vet inte om det kan stämma, men tycker att det går bättre då..
//Lasse
Re: Bromsok bak luftningsproblem
Postat: fre aug 12, 2011 10:51
av peter.holm
StingrayRacing skrev:peter.holm skrev:Såg nu någonstans att möjligheten finns att det läcker in luft mellan kolvarna men att det är tätt för olja när man bromsar.
Peter
Det är en känsla jag också har. Kolvpackningen är ju konstruerad som en backventil, mer eller mindre...
När jag luftar klassiskt genom pedalpumpning brukar jag vara noga med att inte släppa upp pedalen för fort, för att försöka förhindra ett för stort "baksug" som kan dra in luft. Vet inte om det kan stämma, men tycker att det går bättre då..
//Lasse
Just det! Och jag tror det var därför jag misslyckades så fatalt med vakuumsugen, den sög helt enkelt in luft mellan kolvarna hela tiden.
Peter
Re: Bromsok bak luftningsproblem
Postat: fre aug 12, 2011 20:13
av mpe
Hej,vi hade nåt liknande problem med min sons C3a årsm 70 och fick tips att byta först huvud cylinder som vi då gjorde men det blev inte bättre sedan fick vi tips om att broms slangarna sväller inv då de är gamla.Så då byttades dessa och efter detta så blev det mycket bra bromsar på bilen och det funkar fortfarande.Vet ej om detta är samma problem som du har men på grabbens bil blev det bra.V.F slang var totalt tvär stopp i och H.B minimalt genom släpp så det blev en billig rep för att få bra bromsar på bilen.Nu drar den inte åt något håll vid inbromsning vilket den gjorde innan.
Mats
Re: Bromsok bak luftningsproblem
Postat: fre aug 12, 2011 22:22
av peter.holm
mpe skrev:Hej,vi hade nåt liknande problem med min sons C3a årsm 70 och fick tips att byta först huvud cylinder som vi då gjorde men det blev inte bättre sedan fick vi tips om att broms slangarna sväller inv då de är gamla.Så då byttades dessa och efter detta så blev det mycket bra bromsar på bilen och det funkar fortfarande.Vet ej om detta är samma problem som du har men på grabbens bil blev det bra.V.F slang var totalt tvär stopp i och H.B minimalt genom släpp så det blev en billig rep för att få bra bromsar på bilen.Nu drar den inte åt något håll vid inbromsning vilket den gjorde innan.
Mats
Jo, tanken har slagit mig om detta också men då brukar man få symtomen att bromsarna låser sig efter en inbromsning. Men man ska aldrig säga aldrig...
Peter
Re: Bromsok bak luftningsproblem
Postat: lör aug 13, 2011 8:57
av mpe
Hans bromsar låste sig inte däremot så drog den otroligt mycket vid inbromsning och efter bytet av slangar så blev det en helt annan bil som uppför sig normalt vid in bromsning.
Mats