Sida 1 av 1
Ny corvette ägare med problem.
Postat: ons aug 10, 2011 19:21
av Ubbe
Har nyligen(2mån) blivit ägare till en Corvette z06 2002.

.Lyckan varade inte länge!Bilen har bogserats till R-tune i Arlanda stad.Där Anders har konstaterat att ventilfjädern har gått sönder och en böjd ventilstång.Hoppas att det inte kolven har blivit skadad.Ringde försäkringskassan och dom sa att bilen var för gammal (8år).from 2011-01-01

Men bilen har ju bara gått 4600mil sa jag.Det är 8år eller 10000 mil.
Skadan har jag gjort när jag skulle gasa lite,när jag stod still.Man får tydligen inte gasa utan belastning fick jag veta ca 4000 varv.Det kan bra att veta om.
Ett annat problem jag har haft är det berömda ratt lås felet.Fick tillbringa 4 timmar på en parkering med 35grader varmt

Det problemet löste Robert "Vetteparts" med ett Lock Bypasskit.
Nu är det bara vänta och hoppas att oturen har vänt

Re: Ny corvette ägare med problem.
Postat: ons aug 10, 2011 22:00
av velasoraptor
Z06 av 2002 års modell har haft problem med att ventilfjädrarna gått av.Du är inte ensam.Hinner man slå av motorn snabbt brukar man kunna klara sig.Men krökt stötstång är ju inte så bra.Att tokvarva stillastående är det sämsta du kan göra och till vilken nytta?? Men hur som hälst så fixar Anders detta åt dig.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 533hp (451 rwhp 579 rwnm)
Re: Ny corvette ägare med problem.
Postat: ons aug 10, 2011 22:46
av Ubbe
Om jag gasar till ca 4000 varv är det att tokvarvade stillastående?.Jag ville bara höra hur v8 låter.om den gick rent.
Surfade lite på usa sidor och det var fler som hade blivit drabbade.Kan det inte vara material fel på ventilfjädern?
Ska jag kanske passa på att byta alla ventilfjädrar?
Re: Ny corvette ägare med problem.
Postat: tor aug 11, 2011 7:01
av velasoraptor
Jag tycker du ska byta alla ventilfjädrarna.Men det gör nog Anders endå skulle jag tro.Men kolla detta med honom.På årsmodell 2004 kom det bättre ventilfjädrar.Jag har då inte hört någon 04a som har haft ventilfjäder brott på en otrimmad motor.Men som jag sa tidigare.Anders har koll på vad som behöver göras.Alltid tråkigt när något händer.Lycka till.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 533hp (451 rwhp 579 rwnm)
Re: Ny corvette ägare med problem.
Postat: tor aug 11, 2011 7:20
av vette.se
Inte ett måste att byta alla fjädrar, det fungerar utmärkt att bara byta den som gått sönder - det är väl mest en fråga om att stilla den egna oron för att nån mer går sönder att man byter alla. Det är också en kostnadsfråga för det tar lite tid att byta alla fjädrarna med topparna i bilen.
Det är många som kört sönder ventilfjädrarna när man stått och varvat jag själv inkluderat och då var det inte ens originalfjädrar. Kanske att någon har en bra förklaring till varför, en jag kan tänka mig är att motorn inte är ordentligt varmkörd. Det finns säkerligen också en anledning till att det finns två varvstopp i vissa årsmodeller, dvs står bilen still så har den ett lägre varvstopp, är den i rörelse så är det de vanliga varvstoppet som gäller - GM måste väl ha tänkt på något där

Re: Ny corvette ägare med problem.
Postat: tor aug 11, 2011 8:47
av Bengt
Har inte nån gång hittat något bra skäl till att ventilfjädrar behöver värmas upp. Tror inte fjäderkonstanten ändras speciellt mkt heller från 20 till 100grader.. Nya fjädrar är en annan sak, heat cycling osv..
Hur mkt har F1 motorer varvats kalla genom åren med en tomgång på plus 6000varv

Re: Ny corvette ägare med problem.
Postat: tor aug 11, 2011 9:07
av Bengt
Hittade en hygglig sammanfattning om var som kan vara grundproblemet. Kräver hög noggranhet och kostar självklast pengar att göra fjädrar som är 100% säkra. Ytstruktur på stålet påverkar osv..
http://www.engineersedge.com/material_s ... ailure.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Fatigue_(material)
Vill man lära sig mer kan man ju beställa några studier i ämnet
http://www.shotpeener.com/learning/springs.php
Re: Ny corvette ägare med problem.
Postat: tor aug 11, 2011 10:08
av Ubbe
Tack för tipsen!.Det positiva med det här,är att Jag har lärt mig massor av felen som jag har haft

Hittade den här sidan om c5 vanliga.
problem.
http://www.southerncarparts.com/corvett ... ex-14.html
Ubbe z06 425 hp
Re: Ny corvette ägare med problem.
Postat: tor aug 11, 2011 11:14
av Lars J
Jag hade nog renoverat topparna med nya grejer så vet man vad man har!
/Lars/
Re: Ny corvette ägare med problem.
Postat: tor aug 11, 2011 21:01
av Ubbe
Att renovera topparna skulle vara kanon.

Vad skulle det kosta? Just nu är det lite ont om pengar

och jag väntar på svar från R-tune.Det skulle ta 6 dagar att få hem ventilfjädern,så på Tisdag vet jag kanske om kolvarna är hela,(provtryckning av cylindrarna).Jag hittade ett uppgraderings kitt som man kanske skulle satsa på.
http://www.parts123.com/parts123/yb.dll ... ~~~A40~A31
ps) Hur ändrar man medlemsdatum och bild i profilen.
Ubbe z06 medlem datum 2011-07-01
Re: Ny corvette ägare med problem.
Postat: tor aug 11, 2011 22:15
av Conan999
Är det verkligen så illa att man inte kan stå i friläge och varva upp motorn litegrann? Vilka modeller gäller det, alla?
Re: Ny corvette ägare med problem.
Postat: tor aug 11, 2011 22:36
av mse
Att renovera topparna skulle vara kanon.
Din bil har ju inte gått så långt, 4600mil bara, så det lär knappast behövas renoveras om nåt nu inte tagit skada av fjäderbrottet. Byt fjäder eller ev alla fjädrarna och gasa vidare.
Re: Ny corvette ägare med problem.
Postat: mån aug 15, 2011 20:36
av Ubbe
Hej på er!!
R- tune Anders ringde i dag och sa att bilen var klar!
Ingen skada i motorn

Ventilfjäder +stötstång bytt.
Har varit ute och gasat(lugnt) ca 15 mil,Bilen går som ett lugnt skott
Tack R-tune för en bra service och proffsig personal.
Man ska vara rädd om kunniga människor!
Ubbe z06 425hp
Re: Ny corvette ägare med problem.
Postat: tis aug 16, 2011 21:49
av Conan999
Ubbe: Skönt att det ej var värre.
Sa Anders någonting efter detta. Är bara lite nyfiken på om man absolut ej får stå i friläge o varva bilen litegrand?
Re: Ny corvette ägare med problem.
Postat: ons aug 17, 2011 9:58
av velasoraptor
Är oljan fullt uppvärmt ska klart man kan göra några små snabba gaspådrag till en 4000v på tomgång.Men varva upp till varvtals stoppet på tomgång utan belastning är inte att rekomendera.Det håller säkert om man gör det någon gång ibland men varför ska man göra det??
Kenta c5 Z06 2004 Ls7 533hp (451 rwhp 579 rwnm
Re: Ny corvette ägare med problem.
Postat: ons aug 17, 2011 11:12
av Conan999
Jag har gjort det 2 ggr tror jag under 4 års tid när oljan var varm, 3000-4000 varv nånstans. Borde väl vara lugnt då!

Re: Ny corvette ägare med problem.
Postat: ons aug 17, 2011 15:40
av Ubbe
Att varva utan att man har varmkört visste jag innan det här hände!
Motorn har ju en gammal teknik med stötstång och inte överliggande kamaxel,Det kanske det som är felet!
Ni som kör race (bana)!Har inte ni det här problemet?
Dom som kör Stcc camaro hur gör dom i starten innan gröna lampan tänds???
Det borde bli en mycket dålig start om man inte kan varva upp innan man släpper kopplingen?
Re: Ny corvette ägare med problem.
Postat: ons aug 17, 2011 17:17
av Mange_C5
Ubbe skrev:Att varva utan att man har varmkört visste jag innan det här hände!
Motorn har ju en gammal teknik med stötstång och inte överliggande kamaxel,Det kanske det som är felet!
Ni som kör race (bana)!Har inte ni det här problemet? Dom som kör Stcc camaro hur gör dom i starten innan gröna lampan tänds???
Det borde bli en mycket dålig start om man inte kan varva upp innan man släpper kopplingen?
Jag har inte upplevt det problemet, men jag idiot varvar inte heller. Inte ens vid start, då spinner det ju bara.
Camaro Cup kör med rullande start

Re: Ny corvette ägare med problem.
Postat: ons aug 17, 2011 18:24
av Ubbe
Vilken tur att dom kör med rullande start
annars så skulle motorn gå sönder

Är det ingen som har kört Rally med en v8?
ps Nu ska ut med Audi tt och gasa
Det skulle vara bra om det stod i manualen att man inte får gasa utan belastning!
Anders sa att man kan lägga in ett varvstopp.men jag glömde att göra det.
Får göra det till nästa Service.