Sida 1 av 1

Nattskruvning

Postat: lör aug 07, 2004 3:13
av ornet
klockan är 0300. Har precis avslutat installationen av lustgas.
Om sex timmar blir det första testen på Dragrace i Arvika.
Är inte så lite spänd. Undrar om det blir en jädra smäll?

Postat: lör aug 07, 2004 8:36
av boXer
Hoppas de går som du har tänkt dig - utan nån jädra smäll
Eftersom du verkar tycka det är kul o raca så är det ju bra om grejerna håller - och du har ju iaf en bra bilsort o leka med

Postat: lör aug 07, 2004 19:04
av ornet
Tack!
Underbara leksak
Fick 8.6 på 201m i varas orginal hade jag 10.2
I morgon tävlas det i modified.

Postat: sön aug 08, 2004 19:09
av vett74
fina tider det där!!
fick till starten bra verkar det som

Postat: mån aug 09, 2004 0:30
av ornet
Tack. det känndes som en gummibandseffekt
Mycket injusteringsstrul, läckande gas, byte vatenpump osv, i 30 gradig värme så nu är jag dödstrött.
Otroligt roligt dock.
Ann-Sofi vann i mild street och jag kom tvåa i modfied.
Hornen blir större och större

Nu är det 5 dagar kvar.
Hoppas vi ses

Postat: mån aug 09, 2004 9:23
av Corv1-Micke
ornet skrev:Tack!
Underbara leksak
Fick 8.6 på 201m i varas orginal hade jag 10.2
I morgon tävlas det i modified.
Haha, välkommen i lustgasens beroendeframkallande värld! :D
Själv körde jag 7.05 tidigare i somras... hehe

Bild

Vi syns på Mantorp!

/ Micke

Postat: mån aug 09, 2004 14:17
av frisk
fått nån ordning på oljeläckan Micke? :roll:

Postat: sön aug 15, 2004 15:05
av vett74
ornet vars köpte du lustgaskittet nånstans??
hur mycket gas kör du med?
50,75 eller kanske 100hk?
svårt att montera?

Postat: mån aug 16, 2004 0:09
av ornet
Inköpt hos en lokal firma El&Motor i Arvika. De skickar efter från USA.
Systemet ät ett NOS Powershot, som skall kunna ge 120-130hk.
Kittet är komplett för att köras efter installationen och kostade 5500:- med fylld tub.
Tuben tar 5kg N2O, vilket kostar 150kr/kg vid påfyllning.

Jag handlade på mig lite extra grejer så som nytt insug och en handfull Russelkopplingar, samt efter rekommendation en Holley Blå elpump med regulator (1200.-) men grejen är tycker jag, en jäkla massa extra hästar för en billig peng.

På min bil med orginal 165hk så klart att det blir en skillnad.
Sänkte tiden från ca 16.00 till 14.40 på Mantorp under helgen. Enligt en lathund http://users.erols.com/srweiss/#jcalc så gav det ca 80hk.
Och det är väl här jobbet börjar. Att kunna justera allt så du går ut det mesta möjliga

Installationen får anses som ganska enkel, då själva Lustgasinsprutet består av en ca. 1cm hög platta mellan förgasaren och insuget.
Lite slangdragning och skruva fast några nipplar. Klart.

Sen lite strul med läckage för att du glömt dra till något och tråkjustering av tändningen.

För mig var det lika roligt att som liten få ett meccano i julklapp.

Postat: tis aug 17, 2004 0:07
av Corv1-Micke
Jag tror du kan komma ner under 14 sekunder om du får tändning och förgasare att fungera bättre. :D
Har du tändlampa? Jag hann inte förklara eller hjälpa dig ta en titt på din tändning under helgen, men jag kan skriva ihop ett mail till dig om du vill?

/ Micke

Postat: tis aug 17, 2004 0:30
av ornet
Jo tack, tar hemskt gärna emot lite instruktioner.
Försökte ställa med lampa men det blev bara sämre. När jag fick den att gå låg jag på 6 grader eftertändning??? hur det nu gått till!

Men skriver du nåt så kan jag kanske få ringa dig om jag behöver fråga något.
Jag och Ann-Sofi tänker nog ställa upp i VCET cupen http://www.vcet.nu på Knalledraget i Borås den 4-5/9. Det är på 201m så det vore bra om den svarade från start. :wink:

Postat: tis aug 17, 2004 23:36
av Corv1-Micke
ornet skrev: Försökte ställa med lampa men det blev bara sämre. När jag fick den att gå låg jag på 6 grader eftertändning??? hur det nu gått till!
Hmm, låter inte så rätt.
Men det är bra, då finns det justeringar att göra till det bättre :)

Du har PM.

/ Micke

Postat: ons aug 18, 2004 18:06
av Fredriksson
ornet skrev:Jo tack, tar hemskt gärna emot lite instruktioner.
Försökte ställa med lampa men det blev bara sämre. När jag fick den att gå låg jag på 6 grader eftertändning??? hur det nu gått till!

Men skriver du nåt så kan jag kanske få ringa dig om jag behöver fråga något.
Jag och Ann-Sofi tänker nog ställa upp i VCET cupen http://www.vcet.nu på Knalledraget i Borås den 4-5/9. Det är på 201m så det vore bra om den svarade från start. :wink:
tänkte också köra på Knalledraget, har ju garaget 300 meter från start plattan så det är ju lika bra :wink: ... då ses vi!

mvh Magnus

Postat: ons aug 18, 2004 22:22
av vett74
hur mycket måste man backa tändningen om man installerar lustgas?
vars satte du den nya bränslepumpen?
vilka storlekar har du på munstyckena till gasen och bränslet..
mycke frågor nu...

Postat: ons aug 18, 2004 23:33
av Corv1-Micke
Om man bara laddar med 70-80hk på en 350, så behöver man knappt backa förtändningen (om man nu inte ligger på gränsen till knackningar innan gas...)
Vid 150hk bör man kanske backa av förtändningen 2-4 grader.
Men vid ännu högre uttag bör man räkna med 3 grader / 100hk lustgas man laddar.

Observera att bestyckning av munstycken är helt i beroende på vad man har för tryck på lustgas och bränsle!
(Lägre tryck = större munstycken för att få samma effektuttag... Eller tvärtom)

Man kanske skulle komma upp och titta på Knalledraget... :)

/ Micke

Postat: tor aug 19, 2004 1:03
av ornet
Som du märker håller Micke en kurs i tändinställning. Det behövs :?

NOS Powershot som jag köpte har fasta munstycken på både bränsle och gas, förinställt från fabrik vilket skall ge 120-130 hk i bästa fall. Bra för nybörjare med andra ord. http://www.holley.com/nosnitrous/index.html

Bränslepumpen var lite besvärlig då bränslerörsanslutningen sitter på ovansidan av tanken på -75:an. Det gick dock (mestadels i blindo) att nå den lilla bit av bränsleslangen mellan bränsleröret (stål, som går efter ramen) och tanken, där jag satte ett t-rör för inkoppling av elpump.
Jag använder orginalpump till förgasaren och elpumpen enbart då jag använder gasen.

Skulle vara mkt roligt om ni kommer till Borås :lol:

Postat: tor aug 19, 2004 1:12
av ornet
Micke!
Är nu helt på det klara med att en flaskvärmare är en av livets absoluta nödvändigheter.
Fick köra Volvon på tomgång med högsta värme på i 1 timme för att få upp trycket i flaskan.
Det blev en otrolig skillnad från 800psi till 1000psi

Postat: tor aug 19, 2004 8:22
av Corv1-Micke
Japp, en värmare skall man ha om det skall funka...
Se bara till att det är den nya modellen där en liten termostat medföljer, så sköts allt automatiskt :)
(observera att värmaren drar upp till 30A, och snabbt drar ur batteriet om du inte har motorn igång!)

Hur har det gått med tändningen?
Jag har fler tips ifall du kört fast... ;)

/ Micke

Postat: fre aug 20, 2004 1:16
av ornet
Vi är nu anmälda till knalledraget.
Kommer det några mer än Fredriksson och (kanske) Micke :?:

GAS

Postat: fre aug 20, 2004 7:15
av antos
Jag har samma kärra och årgång som du och har tänkt mig ett litet höstprojekt-gasinstallation. Vad har du för förgasare och insug?

Postat: fre aug 20, 2004 8:07
av Corv1-Micke
Jag kanske kommer och tittar på lördagen...

Postat: fre aug 20, 2004 13:19
av ornet
Hoppas på bra väder då Micke!

antos
Finns ju en hel del att välja på, men detta fastnade jag för:
Förgasare Edelbrock Performer 600 med elchoke #1406
Insug Edelbrock Performer EPS # 27011
http://www.edelbrock.com/
En märkbar skillnad i varvvillighet upptäcktes.
Lycka till. det är kul skruvning!

Postat: fre aug 20, 2004 17:56
av Fredriksson
ornet skrev:Vi är nu anmälda till knalledraget.
Kommer det några mer än Fredriksson och (kanske) Micke :?:
det blir ingen körning för mig... har för mycket runt omkring så jag hinner inte med att fixa bilen tills dess.... men jag kommer vara där som funktionär, så va beredd på en corvetteskadad tjötröv... :wink:

Postat: fre sep 03, 2004 17:42
av Corv1-Micke
ornet skrev:Jag och Ann-Sofi tänker nog ställa upp i VCET cupen http://www.vcet.nu på Knalledraget i Borås den 4-5/9. Det är på 201m så det vore bra om den svarade från start. :wink:
Läste just att det är inställt i Borås!?!
Kan vara bra att kolla upp innan ni åker...

/ Micke

Postat: fre sep 03, 2004 23:33
av ornet
Ja, tyvärr och nu som den sista sommaren kommer också.
Håller på och vrider tändningen fram och tillbaka!
Ringer dig någon dag Micke!