Sida 1 av 1
Start av motorbygge CBB
Postat: tor aug 18, 2011 9:13
av peter.holm
Ska starta upp ett motorbygge av en Big-block (454) till min 72:a och vill gärna ha lite input vad man ska starta med. Ekonomin tillåter inte att jag hostar upp 50k på ett bräde utan detta ska ske successivt.
Tänkte börja med att köpa in en bra bottendel men blir lite konfunderad av vilken generation av dessa som det är lämpligt att utgå ifrån.
Min tanke är att bygga en HP-motor av typen LS6 men med kanske lite modernare prylar, dvs 450-500 hp. Bilen ska fortfarande kunna användas normalt på gatan. Huven lär jag väl åka på att byta till en BB-huv iom att jag har CSB idag. Behåller automaten men uppgraderar troligtvis med shiftkit, ev. förstärkning samt mindre turbin (10"?).
Kan man starta med en nyare generations shortblock och utifrån detta köpa kam, toppar etc? Är det vissa generationer man ska undvika? Fyrbultat är förstås ett krav, man vet aldrig vart det här slutar
Ingen mening att sätta en peng på vad detta kommer att kosta men ska väl ändå försöka göra detta på en skaplig budget utan att vara dumsnål.
Skulle vara intressant av att få lite info om vad som passar/inte passar mellan de olika generationerna.
Peter
Re: Start av motorbygge CBB
Postat: tor aug 18, 2011 11:09
av Ricky
Jag ska inte ge mig in på alltför ingående rekomendationer då det finns andra som verkligen kan detta..
Det första jag tycker man bör göra är att sätta upp sina mål.
Dessa mål kan tex vara liknande de nedan.
1. Användningsområde.
2. Effektuttag.
3. Kostnad.
4. Accepterad byggtid.
5. Vilket bränsle önskar man köra på.
6. Manuell eller aut.
Osv.
Jag själv hadde kravet att hålla allt under orginalhuven och därefter välja insug och kam.
Jag krävde även att motorn skulle vara nöjd med 98 oktan blyfri macksoppa så detta gav kravet för kompressionen.
I min tråd finns lite bilder och uppföljning av då Jonas byggde min 454 GenV.
Länk:
http://www.clubcorvettesweden.se/forum/ ... 35&t=11459
//Ricky.
Re: Start av motorbygge CBB
Postat: tor aug 18, 2011 13:15
av peter.holm
Bra input Ricky!
Jag uppdaterade inlägget med lite mer info. Gillar ditt bygge, skitsnyggt och seriöst byggt!
Peter
Re: Start av motorbygge CBB
Postat: tor aug 18, 2011 14:01
av Ricky
peter.holm skrev:
Min tanke är att bygga en HP-motor av typen LS6 men med kanske lite modernare prylar, dvs 450-500 hp. Bilen ska fortfarande kunna användas normalt på gatan. Huven lär jag väl åka på att byta till en BB-huv iom att jag har CSB idag.
Skulle vara intressant av att få lite info om vad som passar/inte passar mellan de olika generationerna.
Peter
Haha, det låter ju som du kan kopiera min maskin rakt av.

462hk med filter och dämpare och 10hk till utan.
Ta samma koncept och uppgradera med en L88 huv, annan kam och ett högre insug och du är nog väldigt nära dina högre önskningar.
Vad exakt som passar ska jag låta vara osagt men blocket på GenV och GenVI har hel bakre vevaxeltätning och som jag förstått skiljer det i kylvattenkanalerna i topparna vilker gör att man MÅSTE ha rätt toppar till rätt generation.
Oljetråget skiljer också mellan GenV och den gamla Mark4, så även svänghjul och svängningsdämparen.
GenV och GenVI har inget uttag för mek bensinpump utan en elektrisk måste användas.
Annars passar det mesta såsom vattenpump, ventilkåpor, insug, fördelare, vippor, lyftare, hedders osv.
Men det vore bättre om tex Jonas kunde ge lite input som jobbar ju med dessa motorer dagligen.
Är du intresserad ställer jag naturligtvis upp med hela specen på delar etc som använts i min egen maskin.
//Ricky.
Re: Start av motorbygge CBB
Postat: tor aug 18, 2011 16:33
av peter.holm
Just det, gick in och kollade i din tråd och det konceptet är ungefär vad jag är ute efter.
Jädrigt snyggt och seriöst. En fråga, varför mäter man upp höjden på kamaxelnockarna? Kan dessa vara olika höga?
Peter
Re: Start av motorbygge CBB
Postat: tor aug 18, 2011 19:23
av Ricky
peter.holm skrev:Just det, gick in och kollade i din tråd och det konceptet är ungefär vad jag är ute efter.
Jädrigt snyggt och seriöst. En fråga, varför mäter man upp höjden på kamaxelnockarna? Kan dessa vara olika höga?
Peter
Tack.
Nejdå de har alla samma höjd.
Vad jag tror du menar är att man centerlinar kammen mot vevaxel / kolvtopp / TDC för att allt ska hamna på rätt plats för vilken setup man önskar och vad motorn skall användas till.
//Ricky.
Re: Start av motorbygge CBB
Postat: mån aug 22, 2011 8:44
av peter.holm
Efter lite research har jag kommit fram till att det vore lämpligt att starta med ett Gen VI (Vortec) 1996-2001 block för min motor? Efter att ha läst lite om detta verkar det som om topparna mellan MKIV och Gen VI passar sinsemellan (blir enklare att hitta toppar då). Dessutom verkar alla Gen VI ha fyrbultat samt One-piece seal för veven.
Kollade lite efter Pro Comp-toppar men de verkar ha dåligt rykte? Gäller det även nyare toppar eller är det särskilda utgåvor man ska passa sig för?
Peter
Re: Start av motorbygge CBB
Postat: tor sep 22, 2011 21:00
av STINGRAY454
peter.holm skrev:Fyrbultat är förstås ett krav, man vet aldrig vart det här slutar

Peter
Vill bara inflika att du behöver inte alls nåt 4-bult block för dessa effektuttag, Har du bara riktiga grejjer & det är rätt ihopskruvat så är det inga problem alls att köra ett 2-bult upp till 600HK,
Många fler block att hitta till rätt slantar om du kan inkludera 2-Bult i sökandet åxå.
Re: Start av motorbygge CBB
Postat: sön sep 25, 2011 10:16
av Ricky
Själv lät jag bygga min 454 med ganska modest effetktuttag och varvtal på ett 4-bultat block med stålvev och 7/16 stakar, dels för att det är roligare att lägga pengar på ett sådana grejer men också för att inte "måla in mig i ett hörn" utifall man skulle vilja gå vidare med motorn.
Men nödvändigt för min maskin som varvar 5600rpm är det ju inte.
Man hadde antagligen klarat sig utmärkt med gjuten vev och 3/8 stakar också.
Men att lägga pengar på alla honing, slipnings och ballanseringsarbeten på något sådant känns ju "sådär"..
Man är ju bara kille så plötsligt vill man kanske byta kam och insug och öka varvtalet en aning och då är det ju sjysst att ha en bra bottendel.
Bara mina förvirrade tankar.
//Ricky.
Re: Start av motorbygge CBB
Postat: sön sep 25, 2011 18:57
av Kjell.Magnusson
Hejs
Inte alls förvirrat Ricky: Lägga massa pengar på något halvdant känns ju aldrig bra!
Ha de!
Kjell
Re: Start av motorbygge CBB
Postat: lör okt 22, 2011 12:14
av Ricky
Hallå Peter, har du kommit igång med motorbygget.

Re: Start av motorbygge CBB
Postat: mån okt 24, 2011 18:19
av peter.holm
Ricky skrev:Hallå Peter, har du kommit igång med motorbygget.

Hej Ricky!
Håller fortfarande utkik efter en GenVI-motor att utgå ifrån men ännu inte hittat något.
Peter
Re: Start av motorbygge CBB
Postat: sön okt 30, 2011 20:20
av Tegman
Hej !
Jag kör en 454:a och har nyligen varit över i usa och bla inhandlat ett edelbrock top end kit, det ska leverera 539 hk och ha ett vrid på 719Nm tror jag. Polarn har också inhandlat ett sådant men han han sälja sin bb corvette så hans topend kitt blir över och till försäljning. tror att han begär 25 tusen för det. Och det kan ev gå att hämta upp i sthlm inomkort. Om du är intresserad så kan du gå in på edelbrock:s hemsida och läsa om just det kittet. Lycka till // Tegman
Re: Start av motorbygge CBB
Postat: sön okt 30, 2011 22:04
av Ricky
Hej Tegman, kan du inte länka till det kittet så man kan se vad det är och innehåller?
//Ricky.
Re: Start av motorbygge CBB
Postat: sön okt 30, 2011 23:33
av Tegman
Hej! Vet inte hur man länkar, googla på edelbrock topend kits. Jag ser att jag hade lite fel data på vridet där. Om du inte hittar det så får jag be nån hjälpa mig med det isånafall. //Tegman
Re: Start av motorbygge CBB
Postat: mån okt 31, 2011 8:16
av axelg89
Re: Start av motorbygge CBB
Postat: tor nov 17, 2011 12:15
av peter.holm
Har beslutat mig för att lägga BB-bygget på hyllan något år, 18-åriga tvillingpojkar som spelar hockey sabbar budgeten totalt

1500 spänn för en sketen grafitklubba som går sönder så fort någon nyser på den, snacka om bra affärsidé!
Satsar nu på att göra i ordning orginal 350-motorn med lite extra godis istället. Blir säkerligen inte billigare men jag har den att starta med och iom att det är orginalmotorn ska den iaf göras i ordning förr eller senare.
Allt är nu isärplockat, det satt en stämplad plåtbricka på motorn och den visade sig vara renoverad 1985. Borrad 030, vev slipad 010 på både main- och rod. Det konstiga var att det fanns ett ordentligt glapp i storändan på stakarna och kikar jag på lagren så står det "std" på dem. Skapligt repigt var det också. Motorn "dieslade" och vibrerade skapligt vid lite högre varv och detta kanske är anledningen? Kan man verkligen ha kört med lager som är 010 fel i glapp?
Vevlagren såg skapliga ut och den "kändes" glappfri och gick runt fint, inga direkta märken i den och lagren såg skapliga ut.
Blocket är nu iaf lämnat till CRS för borrning och tyvärr måste det borras 060 pga slitage. Kommer köpa en "snik" strokersats till den så motorn kommer bli 388 till slut. Kikar på Eagles externbalancerade sats med Hypereutectit-kolvar, art.Nr B13405E. Ett par toppar med 64cc fb-rum ska då ge 10.61 i komp, låter väl lagom?
Input ang. strokersatsen? Tyvärr vad budgeten klarar just nu.
Peter
Re: Start av motorbygge CBB
Postat: tor nov 17, 2011 14:22
av gbak
Suboptimerar du inte när du köper extern balanserat?
Du kommer aldrig att kunna byta svängningsdämpare utan att balansera om hela kitet!
Det är viktigt att du har en kam som matchar ditt nya kit, så att du inte bara tar det du råkar på att ha för tillfället.
Jag har en liknande uppsättning men mitt komp hamnade på 11,2
För att inte få motorn att knacka så köpte jag en kam som är anpassad just till det rel höga kompet.
Eftersom jag tror du kommer att få ett ganska högt komp, skulle jag råda dig att köpa smidda kolvar istället för de klenare hyper kolvarna.
Det matchar väl inte din budget men om grabbarna håller igen lite på slagskotten i några matcher så borde du kunna ta lite klubbpengar och lägga in i ett starkare och bättre kit.
"Better safe then sorrow"
Re: Start av motorbygge CBB
Postat: tor nov 17, 2011 16:36
av peter.holm
Haha, ja det är roligt med barn! Idag kom räkningen på två tandskydd för hockeyn, 3500:-...
Men igår spöade de Bajen med 8-0 och då var det värt varenda krona
Suboptimering, ja det är nog precis vad jag är ute efter. Detta är ju som sagt orginalblocket så jag vill nog ha ett modest kraftuttag ur den för att inte riskera alltför mycket att blocket går sönder. Skulle ju egentligen bygga till orginalskick men hur kul är 200 smog-hästar när man kan få 350-400 stroker-hästar istället, för nästan samma peng.
Kam är inte valt ännu, siktar på ProComp-toppar, Performer-insug (med QJ?), 2200 i stall och headers. Måste också kolla upp min utväxling i bakaxeln.
Peter
Re: Start av motorbygge CBB
Postat: fre nov 18, 2011 8:38
av Don Tomaso
Hej!
Jag kör med Edelbrocks RPM överdel (toppar 64cc, insug och kam) på min 350 (ej strokad) och den går riktigt bra. Bör ligga på 375-400 hk ungefär. Kör också med en QJ stället för Holley och den går mycket bättre nu + att den går snålare.