Sida 1 av 1
motorproblem
Postat: tis aug 23, 2011 21:15
av svärd
Är det ngn som har en ide vad det kan vara för fel på min vette. Den går bra när den är kall men så fort den blir varm går den orent och svarar ej på gas, har bytt stift men det blev inte bra. vore tacksam för svar. -95 targa

Re: motorproblem
Postat: tis aug 23, 2011 21:37
av Vettemannen
svärd skrev:Är det ngn som har en ide vad det kan vara för fel på min vette. Den går bra när den är kall men så fort den blir varm går den orent och svarar ej på gas, har bytt stift men det blev inte bra. vore tacksam för svar.

Kan det vara så att det är fel på nån givare eller så. Kommer inte ihåg rakt upp och ner men upp till en viss temperatur så går motorstyrningen i OPEN LOOP, därefter så går den in i CLOSED LOOP. OPEN LOOP betyder att ECM kör en standarduppsättning varefter när CLOSED LOOP går in så använder sig ECM av alla givare. Det kan ju tänkas att nån sådan är felaktig.
/Benny
Re: motorproblem
Postat: tis aug 23, 2011 21:57
av myvett95
Vad är det för årsmodell på Vetten??
Re: motorproblem
Postat: tis aug 23, 2011 22:04
av svärd
myvett95 skrev:Vad är det för årsmodell på Vetten??
det är en -95 coupe med automat
Re: motorproblem
Postat: tis aug 23, 2011 22:16
av myvett95
Ok. Skulle kunna vara tändkablarna/tändkabel och/eller strul m fördelaren(optisparken).
Hade liknande problem för X antal år sedan,sluta med byte av tändkablar+optin
Re: motorproblem
Postat: tis aug 23, 2011 22:21
av myvett95
Vad gäller tändkablar,kan kanske jämföras med gamla tiders telefokablar mellan stolparna....har för mig dom var spända på vintern å hängde på sommaren.....vilket ju kan orsaka glappkontakt,kallt å varmt....
Bara en tanke,kanske är ute å cyklar nu.....

Re: motorproblem
Postat: ons aug 24, 2011 21:30
av Peter Anjou
Hejsan !
Är du ute och cyklar så behöver du inga tändkablar !

!!
Re: motorproblem
Postat: tor aug 25, 2011 21:16
av myvett95
Ehm,är ute å cyklar mycke',även då m hjärnkontoret också,ibland....
Å det behövs ju inte tändkablar till det,så sant så.....!
Re: motorproblem
Postat: fre aug 26, 2011 7:16
av chevette
svärd skrev: Den går bra när den är kall men så fort den blir varm går den orent och svarar ej på gas, har bytt stift men det blev inte bra.
Kolla spridarna! Ohm-mät dem varma. Om du använder sökfunktionen här på forumet så hittar du massor om hur det går till.
Re: motorproblem
Postat: fre aug 26, 2011 16:39
av Vettemannen
chevette skrev:svärd skrev: Den går bra när den är kall men så fort den blir varm går den orent och svarar ej på gas, har bytt stift men det blev inte bra.
Kolla spridarna! Ohm-mät dem varma. Om du använder sökfunktionen här på forumet så hittar du massor om hur det går till.
Man bör nog mäta dom kalla oxå.
/Benny
Re: motorproblem
Postat: fre aug 26, 2011 18:12
av hink
BennyLarsson skrev:svärd skrev:Den går bra när den är kall men så fort den blir varm går den orent och svarar ej på gas
Kan det vara så att det är fel på nån givare eller så. Kommer inte ihåg rakt upp och ner men upp till en viss temperatur så går motorstyrningen i OPEN LOOP, därefter så går den in i CLOSED LOOP. OPEN LOOP betyder att ECM kör en standarduppsättning varefter när CLOSED LOOP går in så använder sig ECM av alla givare. Det kan ju tänkas att nån sådan är felaktig.
/Benny
Det kan ligga nåt i det som benny säger.
Bilen är så pass ny att den har en massa skit som styr avgasreningen/insprutningen.
Om tex lambdan pajjar så beter den sig som du beskriver.
När den är kall så går den säkert på nån sorts grundinställning.
Re: motorproblem
Postat: fre aug 26, 2011 18:25
av Vettemannen
Den går bra när den är kall men så fort den blir varm går den orent och svarar ej på gas.
Kan det vara så att det är fel på nån givare eller så. Kommer inte ihåg rakt upp och ner men upp till en viss temperatur så går motorstyrningen i OPEN LOOP, därefter så går den in i CLOSED LOOP. OPEN LOOP betyder att ECM kör en standarduppsättning varefter när CLOSED LOOP går in så använder sig ECM av alla givare. Det kan ju tänkas att nån sådan är felaktig.
/Benny
Det kan ligga nåt i det som benny säger.
Bilen är så pass ny att den har en massa skit som styr avgasreningen/insprutningen.
Om tex lambdan pajjar så beter den sig som du beskriver.
När den är kall så går den säkert på nån sorts grundinställning.
Jo, så är det iaf. på min 86:a och förmodligen oxå på din 88:a men är inte riktigt säker när det gäller de lite nyare med LS1 som det nog ligger i 95:an. Men det är nog värt att kolla upp iaf.
/Benny
Re: motorproblem
Postat: fre sep 09, 2011 20:53
av svärd
Re: motorproblem
Postat: lör sep 10, 2011 9:23
av leakim
Motorn är en Lt1 i en -95:a Corvette.