Sida 1 av 1

Tolka felkoder

Postat: tor aug 25, 2011 13:34
av MatsV1
Har felkoder i min Corvette som jag inte vet riktigt vad det är, någon som kan hjälpa mig med en förklaring? :roll:

40 BCM: DTC B0502 RH DRL Relay Circuit
40 BCM: DTC B0507 RH DRL Relay Circuit
40 BCM: DTC B2482 Backup Lamp Relay Circuit

99 HVAC: DTC B0361 Left Actuator Feedback Short to GND (ngt jordfel?)
99 HVAC: DTC B0441 Left Actuator out of Range

BO RFA: U1016
BO RFA: U1096

Jag hoppas på svar från hjärntrusten här! :D

Re: Tolka felkoder

Postat: tor aug 25, 2011 13:51
av vette.se
MatsV1 skrev:Har felkoder i min Corvette som jag inte vet riktigt vad det är, någon som kan hjälpa mig med en förklaring? :roll:

40 BCM: DTC B0502 RH DRL Relay Circuit
40 BCM: DTC B0507 RH DRL Relay Circuit
40 BCM: DTC B2482 Backup Lamp Relay Circuit

99 HVAC: DTC B0361 Left Actuator Feedback Short to GND (ngt jordfel?)
99 HVAC: DTC B0441 Left Actuator out of Range

BO RFA: U1016
BO RFA: U1096

Jag hoppas på svar från hjärntrusten här! :D

BCM koderna är ointressanta, de sätts alltid när man europakonverterar en bil och tar bort säkringen för Approach light.

RFA koderna är också ointressant, det visar bara att det blivit ett kommunikationsfel mellan datorerna vid något tillfälle.

HVAC koderna däremot är något som är fel så de bör du undersöka närmare. Har inte servicemanualen där jag är nu men någon annan kan kanske fylla i lite :)

Re: Tolka felkoder

Postat: tor aug 25, 2011 15:11
av MatsV1
vette.se skrev:

BCM koderna är ointressanta, de sätts alltid när man europakonverterar en bil och tar bort säkringen för Approach light.

RFA koderna är också ointressant, det visar bara att det blivit ett kommunikationsfel mellan datorerna vid något tillfälle.

HVAC koderna däremot är något som är fel så de bör du undersöka närmare. Har inte servicemanualen där jag är nu men någon annan kan kanske fylla i lite :)
Tack för svaren Anders, och så kommer några följdfrågor:

Jag har ju funktionen för approach light i drift, blir det felkod pga europa konvertering ändå?

RFA koderna kommer tillbaka även fast jag reset:ar dem.

Då får jag se om någon har i klartext vad som är fel på HVAC enheten, det enda jag tyckt mig märkt med den är att den inte svarar på passargerarvärmeratten.

Re: Tolka felkoder

Postat: fre aug 26, 2011 18:08
av vette.se
B0361 Left Actuator Feedback Short to GND

På den vänstra actuatorn för A/C n som styr blandningen kall/varm luft sitter en potentiometer som följer spjällets rörelse. Utgången på den potentiometern(är inbyggd i actuatorn) varierar mellan 0-5V beroende på spjällets läge. På actuatorn är det pin 9 ljusblå kabel. Om den signalen inte varierar med spjällets läge dvs ger hela tiden 0V in till HVAC datorn så sätts denna kod. Kontrollera att den inte är kortsluten till jord eller att det är avbrott i kabeln. På actuatorn är +5V på pin 10 gul kabel, jord är pin 7 grå/svart kabel och som tidigare nämt är signalen på pin 9 ljusblå kabel.


DTC B0441 Left Actuator out of Range
Samma actuator som ovan. Denna kod sätts om spjället i actuatorn är skadat så den har låst sig i någon position eller att den inte justerats in korrekt efter utbyte eller att actuatorn inte initierats korrekt efter byte.

När tändningen slås på initieras den genom att den förflyttar sig mellan helt öppen till stängd och den verifierar med potentiometerns hjälp(se ovan) att den är i den position som förväntas. Det är nog ganska tydligt att dessa fel har med varandra att göra :)

Angående Europakonvertering så har jag inte sett någon US bil som inte har de felkoderna satta, utöver att ta ur approachlight säkringen så klipper man en kabel vid bromspedalen när man sätter europakablage bak för att lamporna ska stämma.

Re: Tolka felkoder

Postat: lör aug 27, 2011 15:34
av vette.se
C5Z06 skrev:
vette.se skrev: Angående Europakonvertering så har jag inte sett någon US bil som inte har de felkoderna satta, utöver att ta ur approachlight säkringen så klipper man en kabel vid bromspedalen när man sätter europakablage bak för att lamporna ska stämma.
Jag har inga felkoder i min US C5a? Den är omställd till EU med TECHII, vet om om det är orsaken?
De flesta bygger om bilen själva hemma i garaget och har då oftast inte tillgång till Tech IIan eller vill inte ta kostnaden att få den omställd, klippa en sladd o ta ut säkringen kostar inget :)