Sida 1 av 1
Nylackerat
Postat: tor aug 25, 2011 22:51
av sh454
Re: Nylackerat
Postat: tor aug 25, 2011 23:32
av vette427
Det ser ju helt fantastiskt ut

Re: Nylackerat
Postat: fre aug 26, 2011 6:29
av Hånta
Härligt!
Nu har du en rolig tid framför dig.Det är fruktansvärt kul att få skruva ihop det som är snyggt och frächt.
Det kommer att bli kanon bra.
Lars
Re: Nylackerat
Postat: fre aug 26, 2011 8:32
av StingrayRacing
Skoj Stefan,
Får jag fråga vad du lyckats få dit? Känner inte igen vajern.
//Lasse
Re: Nylackerat
Postat: fre aug 26, 2011 12:31
av sh454
Hej Lasse
Vajern skruvas fast i ett nitat fäste i botten på karossen.På insidan skruvar man fast säkerhets bältet,seriöst,eller hur

Re: Nylackerat
Postat: fre aug 26, 2011 14:07
av Mr SIXPACK
Grattis Stefan.
Som sagt var... nu börjar det roliga att skruva dit alla nya eller renoverade delar.
Kommer bli hur fräscht som helst. Keep up the good work!! Uppdatera löpande med bilder!!
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Re: Nylackerat
Postat: fre aug 26, 2011 14:07
av Målarn59
Hej Stefan
Vilken mysig tid du och vi går tillmötes att få följa din bil växa fram här på Forumet fram till den är färdig till nästa vår
Nu blir det till att beställa alla delar som jag lånat av dej...så det inte e jag som sinkar dej
Lycka till nu med allt ska bli riktigt trevligt det här
Re: Nylackerat
Postat: fre aug 26, 2011 21:22
av StingrayRacing
sh454 skrev:Hej Lasse
Vajern skruvas fast i ett nitat fäste i botten på karossen.På insidan skruvar man fast säkerhets bältet,seriöst,eller hur

Hade för mej det, men tänkte att det inte kunde stämma... 60-tals "säkerhet".
Får du ihop den till nästa sommar? Ska bli skoj att se.
Jag köpte en MSD till sist... efter 10-år. Nu går motorn som den borde gjort hela tiden... stark som ett ånglok
//Lasse
Re: Nylackerat
Postat: sön sep 04, 2011 12:10
av ornet
Kul jobb!
Har precis påbörjat samma projekt.
Tänkte eventuellt pulverlacka ramen. Har en firma på orten som blästrar och lackar.
Funderar dock på hur lämplit det är på en ram.
Vad lackade du med?
Hur fick du loss framfjädern?
http://www.flickr.com/photos/50916396@N ... 464997813/
Re: Nylackerat
Postat: sön sep 11, 2011 16:34
av sh454
Sorry att det tog så lång tid innan jag svarade jag har haft fel på datorn.Faktiskt så pajade den när jag skulle svara för en vecka sedan.Jag velade länge och väl mellan pulver och våtlack.Efter en diskusion med en kille på ABB här i stan så bestämde jag mig för våtlack.ABB hade gjort en test för några år sedan och upptäckt att vid en ev. skada så kan fukten krypa under pulverlacken utan att man märker det med rost som följd
Därför blev det våtlack och det ser precis lika bra ut.
Stefan
Re: Nylackerat
Postat: sön sep 11, 2011 18:39
av Kjell.Magnusson
Hejs
Jag har också sett nackdelarna med pulverlackering i jobbet (truckreparatör):
Järnbitar som ser jättefina ut men som bara hålls ihop av lacken! Totalt bort rostat! Gaffeltruckar i aggresiv miljö typ saltlake!
Jag skulle nog inte heller lacka med pulver!
Ha de!
Kjell
Re: Nylackerat
Postat: sön sep 11, 2011 20:29
av Smuggler
Har precis pulverlackerat hela min corvetteram och alla delar som skall sitta på den. Valde också mellan pulver och lack men då i allafall min ram är lackad i 2 steg så känner jag mig mer än trygg med mitt val!
Först läggs ett zinkbaserat pulver på den nyblästrade ramen/delarna som sedan bränns i ugn. Därefter ett topplager som också bränns.
Förstår inte varför denna 2 stegsmetod skulle vara sämre än 2 komp lack? Jag kan förstå det om man lägger 1 lager toppulver direkt på plåten, då kan det nog hända grejor. Men det är ju samma sak med lack.
Mina tidigare bilar har jag alltid lackat underredet med 2komp epoxi/polyuretan och det har fungerat mycket bra. Men om jag jämför pulverlackens tålighet med 2k lacken verkar pulvret bra mycket tuffare.
Ville bara lägga in mina funderingar kring detta, kan vara en intressant diskussion.
Mvh: Daniel
Re: Nylackerat
Postat: sön sep 11, 2011 20:38
av Kjell.Magnusson
Hejs
Det är nog så det går till med vanlig pulverlack, citerar Smuggler:"Jag kan förstå det om man lägger 1 lager toppulver direkt på plåten, då kan det nog hända grejor."
Ett lager grundfärg kan nog göra skillnad om grundfärgen "biter" tag i metallen!
Efter som våra bilar körs mest vid gynnsam väderlek är nog inte chansen så stor för rosten! MEN i saltslask så är det nog bättre med vanlig lack, tror jag i alla fall.
Ha de!
Kjell
Re: Nylackerat
Postat: mån sep 12, 2011 19:42
av Målarn59
Själv lät jag blästraren lacka, först primer sedan ngn form av svart flygplanslack (halvblank)
Och det jag lackade på plats blev det primer och 2 komp blandat i sprayburk (halvblank)
Re: Nylackerat
Postat: tor sep 15, 2011 21:06
av janbanan24
Jätteviktigt att få något som biter tag i stålet underst!
...gärna något zink-haltigt som offrar sig före järnet om det skulle bli en skada i lacken, annars kryper rosten hur långt som helst där under, blir lite som ett växthus där fukten hålls kvar.
Re: Nylackerat
Postat: sön sep 18, 2011 15:14
av ornet
Tack för tips och råd. Skall kolla upp vad de har.