Trimma eller inte?

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Torsvi-Kalle
Nykomling
Nykomling

Trimma eller inte?

Inlägg av Torsvi-Kalle »

Hej, jag åker en -72 350 automat som är i ett nästan oskruvat originalskick med matchingnumber motor och låda. Bilen går bra, men jag skulle vilja ha mer effekt. Mina funderingar kring detta är om jag ska trimma original motorn med lite bättre kam, headers, avgassystem, insug, eller om man ska spara motorn som sitter i.
Det känns som ovanstående kanske är att förstöra originalmotorn samt att det kanske inte gör så stor skillnad. Alternativet är att lyfta ur motorn och ersätta den med en ny. En ny motor kan man både bygga själv eller köpa färdig från både Usa och Sverige. Vad tycker ni på forumet kring det här och vad tror ni blir mest ekonomiskt. mvh Stefan
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Trimma eller inte?

Inlägg av Ricky »

Personligen skulle jag om orginalmotorn är orginal matching numbers och går bra spara denna på hyllan och bygga på en ny/annan maskin. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Vettemannen
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Vettemannen »

Ricky skrev:Personligen skulle jag om orginalmotorn är orginal matching numbers och går bra spara denna på hyllan och bygga på en ny/annan maskin. :)
Ja, lite så känns det väl! Jag skulle nog göra så.

/Benny
Röd Corvette C4 86:a CCS medlem 3091
Intressen förutom Vetten är familjen och hundarna!!
Torsvi-Kalle
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Torsvi-Kalle »

Hej, tack för svaren, ungefär så har jag också tänkt. Jag har kollat runt en del på motorer i både Sverige och Usa, det är billigt att köpa från usa, men vinsten äts väl kanske upp av frakt+tull+moms? Sen har vi ju det här med garantier. Ni som har byggt egna motorer, blir det mycket billigare? Det går ju att köpa en 350 på ca350 hk för 40 000kr och då är det nytt.

mvh Stefan
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Jat tycker du skall satsa på en annan motor och lägga matchingnumbers motorn på hyllan.

Absolut enklast och oftast billigast är att köpa en färdig cratemotor från staterna än att trimma vidare på någon befintlig. Billigast blir det såklart om du hittar någon som kör container över. tex eskil här på forumet. Men hör även med clubbens sponsorer vad de skall ha för att hjälpa dig att ta hem en motor. Tänk på att frakten i sverige är ganska dyr så du kan spara ganska mycket pengar genom hämta hos handlare/på terminal.

http://www.shafiroff.com/ (du kan inte ens köpa delarna till dessa motorer för de här pengarna)
Annars så är ju GMs crates eller varför inte någon av alla crates som summit har till försäljning. www.summitracing.com
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Skriv svar