Sida 1 av 1

Bakaxelbalk

Postat: sön sep 04, 2011 18:29
av ornet
Hur får man ur bussningarna i bakaxelbalken?
http://flic.kr/p/aj934v
http://flic.kr/p/ajbZn9
http://flic.kr/p/ajc6LY

Re: Bakaxelbalk

Postat: sön sep 04, 2011 18:57
av Smuggler
Hej,

På min ser det ut som att man måste böja upp de vikta plåtöronen på undersidan och sen kan man pressa ur bussningen.

Om inte bussningen är helt slut/sprucken uttorkad kanske det funkar att ha den kvar? Jag sparde mina då de såg ut som nya utan några sprickor. På vettemod.com var det kille som bytte sina nyligen och hade stora problem att få tag i bussningar av rätt kvalitet... De var glappa, passade inte osv. Tror han fick tag i ok bussningar hos Paragon Corvette.
Mycket tillverkas i kina till vettarna nu för tiden, även det som säljs av de stora firmorna. Och det som görs i USA är väl just inte mycket bättre...

Mvh: Daniel

Re: Bakaxelbalk

Postat: sön sep 04, 2011 19:11
av ornet
Ok, tack för snabbt svar.
Ville mest byta då jag ändå hade balken nere nu. Kanske får tänka till ett varv extra då.

Re: Bakaxelbalk

Postat: sön sep 04, 2011 20:05
av Smuggler
Det är väl en bra ide att uppgradera till en "Differential Cross Member Reinforcing Kit" nr: 582408 hos Corvette Central. I princip en stor platta som täcker hela gummibussningen och förhindrar att den vrids ur vid kraftig belastning. Kan enkelt tillverkas själv.

Re: Bakaxelbalk

Postat: lör sep 24, 2011 21:37
av Mr. Beam
Tjena


Vad hände här då? Bytte du bussningarna... ingår i mina planer....kanske.

mvh
Mr. Beam

Re: Bakaxelbalk

Postat: sön sep 25, 2011 13:27
av STINGRAY454
Ni har väl tänkt på att om ni nu ändå installerar ett "Differential Cross Member Reinforcing Kit" (Aluplattorna som låser upp & förstärker bussningen), så är det ganska onödigt att byta ut själva bussningen åxå då den ändå låses mot flex.

Betydligt enklare att lägga på dessa stärkningsplattorna än att byta ut bussningarna åxå (Som skall vara en ren pina), Sen så blir det säkerligen bättre & säkrare med dessa plattor än med bussningarna bara.

Jag själv höll då på att vrida ur min västra bussning innan jag skaffade kitet med alu-plattorna.

Re: Bakaxelbalk

Postat: sön sep 25, 2011 17:04
av Smuggler
Hej, Jag har tittat på dessa plattor ett tag nu men bestämde mig för att tillverka egna. Är det så att det bara är en ca 8-10mm tjock aluplatta?
I såfall måste den flexa en del när man drar åt bulten.
Gjorde egna i stål, 10mm tjocka och med en förstyvning på mitten som är vänd mot insidan av bussningen. Förstyvningen är 25mm i diameter och ca 18mm hög. Har en kraftig radie (r25) vid övergången mot den plana delen. Garanterat stum.
Funkar antagligen med aluplattorna också men detta blev i allafall billigare :mrgreen:

Verkar ju vara rätt viktigt med dessa plattor då man har en del effekt vilket STINGRAY 454:s erfarenheter bevisar!

Re: Bakaxelbalk

Postat: sön sep 25, 2011 19:13
av STINGRAY454
Ja plattorna är i alu, men de flexar inget alls, kanske är riktigt hård variant, finns ju massor av olika kvaliteér på alu.

Köper man Alu-kitet så får man ju åxå med rätt pinnbult/mutter mm, i mkt,hög kvalite.

Men visst går det såklart att göra egna, stål kan ju aldrig bli fel hållbarhetsmässigt heller.

Har ni lite mos under locket så är det nog mycket rekommenderat att installera nåt "bussningslås" av nåt slag, för man kan ju tänka att det nog inte blir så bra alls om bakaxel-balken skulle slita sig lös med klump & allt under fulla spjäll :-/

Re: Bakaxelbalk

Postat: sön sep 25, 2011 19:54
av Kjell.Magnusson
Hejs

Diametern på plattorna??
Verkar ju inte vara svårt att tillverka!

Ha de!

Kjell

Re: Bakaxelbalk

Postat: sön sep 25, 2011 20:46
av Smuggler
Plattorna jag tillverkade gjorde jag Ø107mm, 10mm tjocka samt med tidigare nämnd förstyvning.

Plattorna ger ett i princip stumt montage av bakaxelbalken mot ramen och antagligen kommer det att ge en något förhöjd ljudnivå.
STINGRAY454 har nog koll på det.
Jo, kollade in din spec på din bil på garaget STINGRAY454 och jag är riktigt imponerad av ditt bygge!! Fantastiskt 8)

Viktigt att ha hög kvalitet på bulten till detta också. Jag beställde 7/16 insexbult i kvalitet 12.9, har bra kontakter på detta område. Låses med Nordlockbrickor.

Mvh: Daniel

Re: Bakaxelbalk

Postat: sön sep 25, 2011 21:16
av Kjell.Magnusson
Hejs

Tackar, Daniel.

Ha de!

Kjell

Re: Bakaxelbalk

Postat: mån sep 26, 2011 14:32
av STINGRAY454
Smuggler skrev:Plattorna ger ett i princip stumt montage av bakaxelbalken mot ramen och antagligen kommer det att ge en något förhöjd ljudnivå.
STINGRAY454 har nog koll på det.
Jo, kollade in din spec på din bil på garaget STINGRAY454 och jag är riktigt imponerad av ditt bygge!! Fantastiskt 8)

Viktigt att ha hög kvalitet på bulten till detta också. Jag beställde 7/16 insexbult i kvalitet 12.9, har bra kontakter på detta område. Låses med Nordlockbrickor.

Mvh: Daniel
Ja faktum är ju att min låter "något" mer än en orginal vette ;-)
Så jag har då inte hört nån skillnad överhuvudtaget !!, Men fullt möjligt att det är det om man har en orginal-pysare så att säga.

Min Vette, Ja tackar jag är rätt nöjd med den själv åxå, även om det alltid finns en massa mer grejjer man planerar att göra/modda osv, men lite tid å mycket annat gör att det tar tid.

Jag tror åxå att det är väldigt viktigt att man får dit en rejält stöddig bult & kanske helst en pinnbult man kan man låsa med Loctite upp i ram-änden & sen även sjysst låsning av muttern i sin tur.