OMKROMNING, FÖRGASARE OCH ELFRÅGA

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Abbe
Nykomling
Nykomling

OMKROMNING, FÖRGASARE OCH ELFRÅGA

Inlägg av Abbe »

Hejsan
har köpt en vette -69 som var delvis isäskruvad och efter ett par veckors jobb med den har jag dessa frågor: vart kromar jag om tex bakre stötfångare?
förgasaren är en 4360 som inte passar (dessutom liten) vad ska jag skaffa istället (det är ett edelbrock insug på den nu, c 4)
vad är den svarta plastkontakten (3 kablar) till som hänger från en stor kabelstam till vänster om radiouttaget.
vore tacksam för svar mvh Abbe
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Ring Jocke på Stockholms metallsliperi i Skogås, han är bäst i sverige, hälsa från Tommy med Corvetten

Eller besök honom på www.metallsliperiet.se

/Tommy
eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av eriksson »

hur ser kontakten ut? typ 0.5-1cm tjock, och kanske 5cm bred? isf kan det vara till vindrutetorkarna, jag har för mig att den såg ut så.. rätta mig om jag har fel.

annars så slänger du upp en bild, då blir det lite lättare
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Erik »

Pratade just med metallsliperiet. Han skall definitivt få glasblästra gälarna på min 72:a. Aluminium blir så förbannat ärgigt efter 30 år.
Abbe
Nykomling
Nykomling

kontakten

Inlägg av Abbe »

ska kolla lite mer på kontakten så återkommer jag med beskrivning ikväll, har ingen dig-kamera så jag kan inte knäppa kort på den
Abbe
Nykomling
Nykomling

elkontakten

Inlägg av Abbe »

kontakten i fråga är svart och har tre kablar: svart,gul och grå och kommer som sagt från orignalkabelstammen på vänster sida om radion.
någon som vet vad den är till
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Abbe, har du originalradion kvar ? Om radion inte sitter där så kan kabeln höra till radion.
Har själv en 78:a som jag bla har fixat all el på under vintern.

Jag gissar på att den gula kabeln är +12V för radion, den grå kan vara till instrumentbelysning/radiobelysning (om originalradion hade detta) samt så bör den svarta vara jord.

Så är det på min i alla fall, men den är ju nyare.

Testa med voltmeter om du får spänning på den gula kabeln när du vrider på tändningen. Mät om du får spänning på den grå när du tänder strålkastarna alternativt slår på kupébelysningen.
Mät resistansen mellan den svarta kabeln och jord med voltmetern, anslut ena kabeln från voltmetern till den svarta kabeln och den andra till jord.

/Hagge
Skriv svar