Sida 1 av 1

Tanka 95 eller 98

Postat: mån sep 12, 2011 12:36
av stingray L46
Hejsan, jag undrar vad som är bäst att fylla tanken med, ska det vara 95 eller 98 oktan.

Corvette 73 med L 46 motor

Re: Tanka 95 eller 98

Postat: mån sep 12, 2011 17:51
av Kjell.Magnusson
Hejs

Fungerar den med 95 oktan? Om det funkar bra utan spikningar så är det väl bara att köra på 95. Däremot om det spikar eller går dåligt så kör 98!
Jag har en lätt vässad 350 från -69 vässad för c:a 10 år sen, den går inte att köra på 95, tankade 95 av misstag en gång då spikade den som f-n!

Ha de!

Re: Tanka 95 eller 98

Postat: mån sep 12, 2011 19:32
av hasseh
Säger som Magnum, funkar det på 95 så kör på det. Har själv en lite småvässad 350 på ungefär 370 hkr och kör obehindrat på 95.
Har provat med 98 och Shell V Power utan att märka någon skillnad vare sig i förbrukning eller kraft. Det har väl ig bara blivit dyrare :roll:

Re: Tanka 95 eller 98

Postat: ons jan 16, 2013 2:02
av zx9r
AmCar-norway anbefaler "Statoil´s 98 oktan" som IKKE er innblandet "Etanol".
I norge er det kun Statoil som har denne bensinen (og muligens Shell's Nitro-99), Statoil-98 anbefales spesiellt til motorer med høy kompresjon for å unngå tenningsbank. Etanol er heller ikke særlig bra for gummi.
Jeg personlig fyller kun Statoil's 98 oktan på min Corvette, og min MC (Ninja), min MB-E går på diesel.

Re: Tanka 95 eller 98

Postat: ons jan 16, 2013 19:42
av Hejdarn
Tyvärr från under förra året så kan inte Statoil garantera att det inte är etanol inblandat i 98 oktan längre.
Det är lite olika i regionerna i Sverige och när vi påpekat att det står i faktabladet hos Statoil att 98 oktan är etanolfri så har de svarat att de skall uppdatera informationen.

Re: Tanka 95 eller 98

Postat: ons jan 16, 2013 20:07
av C3 454-72
Hej!

Det går för det mesta bra att åka på 95 oktan, så länge det inte är för högt kompressionförhållande i motorn. En annan viktig detalj är att blanda i blyersättning i bensinen för dem äldre motorena. Jag har själv en -72 med 454 som man eventuellt ska kunna köras på blyfritt. Det är punkthärdade ventilsäten i toppen, vilket inte är optimalt ur hållfastsynpunkt om man vill köra på blyfritt, så jag blandar i blyersättning i bensinen för att vara på den säkra sidan.

Mvh/ Guy Ejremyr


C3 454-72 med M-21 låda

Re: Tanka 95 eller 98

Postat: ons jan 16, 2013 21:21
av zx9r
OK, det er sikkert forskjellige meninger rundt dette, men mange bruker 98-oktan for å øke bankefastheten, unngå "tenningsbank". Får man kun tak i 95-oktan, da velger mange å fylle "octanbooster" i tillegg.
I norge lovet Statoil for få år siden at de ikke skulle blande etanol i 98-oktanen, men da har de gjort det allikevel :cry:
Får dere tak i "Shell's Nitro-99" i sverige?

Re: Tanka 95 eller 98

Postat: ons jan 16, 2013 21:48
av C3 454-72
Hej!

Etanol påverkar inte bensinens oktantal negativt. Etanol har ett högre oktantal än bensin, c:a 104-115ron. Bensin har som max 98ron. Etanol har andra negativa egenskaper, är mer aggresivt mot slangar och vissa metaller och sedan är energiinnehållet lägre, vilket ökar bränsleförbrukningen.


Mvh/Guy Ejremyr


C3 454-72 med M21 låda

Re: Tanka 95 eller 98

Postat: tor jan 17, 2013 15:16
av PercyBerg
Jag är av den åsikten, som fler av herrarna ovan, att det inte är värt att köra på något annat än 98 (Statoil i mitt fall) och i mitt fall även blyersättning.
I min motor sitter det iofs kolvar med högre komp än orginal.

Re: Tanka 95 eller 98

Postat: tor jan 17, 2013 18:57
av Jake
Detta har disskuterats förrut. Har du en bil som går utan spikningar på 95 vinner du INTE ETT SMACK på att gå upp till 98 (förrutom att kontot töms snabbare). Övriga fördelar som det kan svängas med som mer hästar, renare bränsle, innehåll av naturgas, fritt från etanol och annat bjäffs är inget som har någon mer betydelse än möjligen psykologiska.

Enda gångerna jag varit med om folk som har haft bränsle problem har det varit med 98 soppa, ena gången var det vatten i bränslet (polarn kom knappt ut från macken) och andra var det gammal soppa på macken så att bilen började spika.

Re: Tanka 95 eller 98

Postat: tor jan 17, 2013 21:06
av Hejdarn
Det är riktigt att oktantalet (hur svårt det är att antända bränslet) inte påverkar gången såvida det inte spikar.
Andra saker som etanol påverkar många saker som till exempel svällande plasttankar på motorcyklar.

Re: Tanka 95 eller 98

Postat: tor jan 17, 2013 22:41
av zx9r
Hva mener dere med at motoren "spikar"? (jeg er fra "utlandet" som dere skjønner :lol: )

Re: Tanka 95 eller 98

Postat: tor jan 17, 2013 23:15
av Hejdarn
Om oktantalet är för lågt för kompressionen så antänds bränslet i cylindern innan tändstifter ger gnista.
Alltså i fel fas och ev med ventilerna öppna. Detta ger vibrationer som hörs som knackningar.
En modern motor har en mikrofon som lyssnar efter dessa och backar då tändningen tills det slutar knacka (spika) för att skydda motorn.

Re: Tanka 95 eller 98

Postat: tor jan 17, 2013 23:21
av Kjell.Magnusson
Hejs

på utländska heter det nog "tenningsbank" tror jag...

Re: Tanka 95 eller 98

Postat: tor jan 17, 2013 23:53
av Hejdarn

Re: Tanka 95 eller 98

Postat: fre jan 18, 2013 0:46
av zx9r
magnum skrev:Hejs

på utländska heter det nog "tenningsbank" tror jag...
Stemmer det, tenningsbank, takker så mye.

Re: Tanka 95 eller 98

Postat: fre jan 18, 2013 9:58
av Ricky
magnum skrev:Hejs

Fungerar den med 95 oktan? Om det funkar bra utan spikningar så är det väl bara att köra på 95. Däremot om det spikar eller går dåligt så kör 98!
Jag har en lätt vässad 350 från -69 vässad för c:a 10 år sen, den går inte att köra på 95, tankade 95 av misstag en gång då spikade den som f-n!

Ha de!
Du som har 8,5-1 o komp borde väl klara dig galant på 95 oktan..?

Re: Tanka 95 eller 98

Postat: fre jan 18, 2013 16:56
av Kjell.Magnusson
Hejs Ricky

Ja, den borde ha gått på 95 men det gjorde den inte! Jag fann väldigt mycket gjutskägg i topparnas förbränningsrum som jag nu slipat bort (jag läste någonstans att gjutskägget kan börja glöda och orsaka spikningar).
Nu till våren ska jag försöka med 95 igen!
Angående kompet läs i min tråd: Kambyte mitt inlägg från ons jan 09, 2013 16:27 och se om du eller någon annan kan bringa klarhet i detta!