Sida 1 av 1
Antispinn och fälgstorlek
Postat: tis sep 13, 2011 15:02
av MatsV1
Vad jag förstår så måste det skilja i rullomkrets 3% mellan fram och bakhjul för att antispinn ska fungera.
Varför är det så? Hur fungerar detta?

någon som har en bra förklaring?
Re: Antispinn och fälgstorlek
Postat: tis sep 13, 2011 16:17
av 745
Antispinn mäter avvikelser i rotationshastigheten mellan hjulen & när den blir för stor reagerar den.
På C5an är den programmerad för att ha en viss skillnad pga att den har olika däckstrl fram/bak.
Den tillåter utöver det en extra marginal eftersom den annars skulle bli alltför känslig.
Försök därför att bibehålla skillnaden mellan bak/fram eftersom alla avikelser gör att du får en alltför känslig antisladd.
Om det var en bra förklaring får du avgöra själv

Re: Antispinn och fälgstorlek
Postat: ons sep 14, 2011 7:36
av MatsV1
745: då har jag blivit lite klokare, vi hade en diskussion om detta på mitt jobb men jag hade ingen bra förklaring till detta.

Re: Antispinn och fälgstorlek
Postat: ons sep 14, 2011 11:22
av 745
MatsV1 skrev:745: då har jag blivit lite klokare, vi hade en diskussion om detta på mitt jobb men jag hade ingen bra förklaring till detta.

Kul att kunna hjälpa till, nästa diskussionsämne kanske blir antisladd:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektronis ... tskontroll.
Lycka till

Re: Antispinn och fälgstorlek
Postat: mån okt 03, 2011 19:22
av Corinthian
MatsV1 skrev:Vad jag förstår så måste det skilja i rullomkrets 3% mellan fram och bakhjul för att antispinn ska fungera.
Varför är det så? Hur fungerar detta?

någon som har en bra förklaring?
Skillnaden i rullomkrets mellan fram & bakdäck på en Corvette är ca 4.3% som standard.
Om man minskar det (större framdäck/mindre bakdäck) så kommer antispin'en slå i vid vanlig körning (har hänt mig), o ökar man det (större bakdäck/mindre framdäck) så är det inte normalkänsligt
Re: Antispinn och fälgstorlek
Postat: sön okt 09, 2011 10:40
av afa_77
Borde inte detta gå att programera bort eller programera om?