Headers
-
- Corvettefanatiker
Headers
Hejs
Tänkte montera headers i vinter, vad ska man ha som inte kostar en förmögenhet?
Ha de!
Kjell
Tänkte montera headers i vinter, vad ska man ha som inte kostar en förmögenhet?
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Re: Headers
sb eller bb?
sb - hooker super competition ev beggade kanske? passar som hansken!
bb - jag har haft hooker super competition (coatade) men rekomenderar ej sådana med tanke på markfrigången + att dom är dyra 7-8000, leta efter såkallade shorty headers i så fall.
detta är enligt mitt tycke och smak och behöver ej stämma överens med din eller andras.
mvh
sb - hooker super competition ev beggade kanske? passar som hansken!
bb - jag har haft hooker super competition (coatade) men rekomenderar ej sådana med tanke på markfrigången + att dom är dyra 7-8000, leta efter såkallade shorty headers i så fall.
detta är enligt mitt tycke och smak och behöver ej stämma överens med din eller andras.
mvh
FLOWTECH HEADERS 1990:-/par. Hos Hansen Racing.

Senast redigerad av Chrippe den lör nov 05, 2011 13:13, redigerad totalt 1 gånger.
/Christer 

-
- Corvettefanatiker
Hejs
Hooker 5000:- = dyrt, beg., finns det några?
Har kollat lite på Hansen racing hyfsat pris men ingår inget, men är kanske det som är billigast, finns något liknande på Norrlandscustom för samma pengar.
Kom gärna med fler förslag!
Ha de!
Kjell
Hooker 5000:- = dyrt, beg., finns det några?
Har kollat lite på Hansen racing hyfsat pris men ingår inget, men är kanske det som är billigast, finns något liknande på Norrlandscustom för samma pengar.
Kom gärna med fler förslag!
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Köpte FLOWTEC headers till min Camaro och kunde konstatera att passformen lämnade en hel del övrigt att önska. När jag skaffade Corvetten satsade jag istället på Hooker som jag köpte genom Dalhems. Har för mig att de kostade för ca 1,5 år sedan omkring 3000 riksdaler. Dessa passade direkt utan några problem.
Nu är det iof möjligt att Flowtech stämmer bättre till Corvette men med tanke på hur illa det var med Camaron så ville jag inte chansa.
Nu är det iof möjligt att Flowtech stämmer bättre till Corvette men med tanke på hur illa det var med Camaron så ville jag inte chansa.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
-
- Corvettefanatiker
Hejs
Ingår inget = inga packningar och ingen collektor (heter det så?).
Dålig passform är ju inte kul, någon som köpt dessa till Corvette?
Hooker kostar c:a 500$ hos Summit, jag ska nog kolla på pris i Sverige.
Ha de!
Ingår inget = inga packningar och ingen collektor (heter det så?).
Dålig passform är ju inte kul, någon som köpt dessa till Corvette?
Hooker kostar c:a 500$ hos Summit, jag ska nog kolla på pris i Sverige.
Ha de!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Nykomling
Är du ute efter hedders till sm eller bb, har ett par till bb.
-
- Corvettefanatiker
Hejs
Jag vill ha headers till smallblock 1969 350" i en 1981 Corvette.
Ha de!
Kjell
Jag vill ha headers till smallblock 1969 350" i en 1981 Corvette.
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
(Connectorn) ser du på bilden det där dom 4a rören går ihop till ett 3-tums rör , sen for man köpa hos Hansen andra delen,
Beroende om du har 2,5 eller 3tums avgassystem.
Ps. Mina passade perfekt på Corvette C3 sb.
/Christer
Beroende om du har 2,5 eller 3tums avgassystem.
Ps. Mina passade perfekt på Corvette C3 sb.
/Christer
/Christer 

-
- Corvettefanatiker
Hejs
Aha, Christer, du har Flowtech och dom passar bra, då får det nog bli sådana!
Har du lindat dom? Är det bra eller ska jag strunta i det?
Ha de!
Kjell
Aha, Christer, du har Flowtech och dom passar bra, då får det nog bli sådana!
Har du lindat dom? Är det bra eller ska jag strunta i det?
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Jag har lindat dom , blev otrolig mycket mindre värme i motor utrymmet.
Jag har även lindat förbi autolådan också.
Det finns även svart bandage att köpa.

Jag har även lindat förbi autolådan också.
Det finns även svart bandage att köpa.

/Christer 

-
- Corvettefanatiker
Hejs
Det låter som en bra idè Christer, att linda förbi lådan också, det är ju bättre att värmen går ut där bak än att den sprider sig till motor & låda.
Tack för tipset!
Ha de!
Kjell
Det låter som en bra idè Christer, att linda förbi lådan också, det är ju bättre att värmen går ut där bak än att den sprider sig till motor & låda.
Tack för tipset!
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefanatiker
Hejs
Jag gick på din linje Christer och beställde FLOWTECH från Hansen, tyvärr inte leverans förän i början på December.
Ha de!
Kjell
Jag gick på din linje Christer och beställde FLOWTECH från Hansen, tyvärr inte leverans förän i början på December.
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
-
- Corvettefanatiker
Hejs igen
Jag har kollat lite på Flowtech hemsida där står det: The use of header wraps can cause the header tubes to crack or rust due to excessive heat and moisture build–up. FlowTech does not recommend the use of header wraps as this will void the warranty.
Är fördelen (mindre värme) med bandagen större än risken för sprickor & rost?
Jag har beställt bandage också, ska jag linda på det?
Ha de!
Kjell
Jag har kollat lite på Flowtech hemsida där står det: The use of header wraps can cause the header tubes to crack or rust due to excessive heat and moisture build–up. FlowTech does not recommend the use of header wraps as this will void the warranty.
Är fördelen (mindre värme) med bandagen större än risken för sprickor & rost?
Jag har beställt bandage också, ska jag linda på det?
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Det finns nog många olika åsikter om bandage skulle jag tro.
Har tidigare kört med men nu utan och märker ingen markant skillnad. Antar att det kan ha med hur luftströmmarna går, motorns trimningsgrad mm.
Har däremot en bekant som fick en lite obehaglig upplevelse av att ha lindat. Han fick en liten läcka på ledningen mellan kylet och lådan vilket dränkte in lindningen och tog eld. Som tur vad hade han brandsläckaren lätt åtkomlig så det stoppade med några brända kablar och en förstörd huv.
Antagligen inte någon vanlig incident men nog så otrevlig när den inträffar.
Har tidigare kört med men nu utan och märker ingen markant skillnad. Antar att det kan ha med hur luftströmmarna går, motorns trimningsgrad mm.
Har däremot en bekant som fick en lite obehaglig upplevelse av att ha lindat. Han fick en liten läcka på ledningen mellan kylet och lådan vilket dränkte in lindningen och tog eld. Som tur vad hade han brandsläckaren lätt åtkomlig så det stoppade med några brända kablar och en förstörd huv.
Antagligen inte någon vanlig incident men nog så otrevlig när den inträffar.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
-
- Corvettefanatiker
Kul! Vad har du för storlek på avgassystemet för övrigt samt ljuddämpare?
Det finns 2 orsaker att ha lindat.
1# Blir inte lika varmt i motor utrymmet.
2# Olindade headers , så vill mycket värme går ut i genom rören , det bromsar flödet på avgaserna som ska gå ut i rörets riktning.
/Christer
Det finns 2 orsaker att ha lindat.
1# Blir inte lika varmt i motor utrymmet.
2# Olindade headers , så vill mycket värme går ut i genom rören , det bromsar flödet på avgaserna som ska gå ut i rörets riktning.
/Christer
/Christer 

-
- Corvettefanatiker
Hejs
Aha igen, Christer, det bromsar alltså flödet om avgaserna kyls, det är ju en väldigt bra anledning att linda!
Jag har 2,5 tumssystem med små ljuddämpare längst bak av okänt fabrikat som inte dämpar allt för mycket, jag skrämde nästan en gammal man i sin lilla Koreanska bil av vägen när jag körde om, vinglade till kraftigt.
Jag ska montera någon form av kuggstångsstyrning i vinter också därför vill jag börja med headers så jag vet hur mycket plats det blir kvar.
Ha de!
Kjell
Aha igen, Christer, det bromsar alltså flödet om avgaserna kyls, det är ju en väldigt bra anledning att linda!
Jag har 2,5 tumssystem med små ljuddämpare längst bak av okänt fabrikat som inte dämpar allt för mycket, jag skrämde nästan en gammal man i sin lilla Koreanska bil av vägen när jag körde om, vinglade till kraftigt.
Jag ska montera någon form av kuggstångsstyrning i vinter också därför vill jag börja med headers så jag vet hur mycket plats det blir kvar.
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Intressant ang lindning av rören, finns det några konkreta tal eller siffror på hur mycket effektskillad man kan förvänta sig?
Typ bromspapper då.
//Ricky.
Typ bromspapper då.
//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

-
- Corvettefanatiker
Hejs
Intressant fråga Ricky!
Och vad gör headers kontra orginal bockhornen?
Ha de!
Kjell
Intressant fråga Ricky!
Och vad gör headers kontra orginal bockhornen?
Ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
Det borde Jonas Rohwner kanske kunna svara på!
Själv är jag bara ute efter att det inte ska bli för varmt för tänd och el kablar , jag har svalt vid fötterna.
Själv är jag bara ute efter att det inte ska bli för varmt för tänd och el kablar , jag har svalt vid fötterna.
/Christer 

-
- Corvettefanatiker
hejs
ja, det räcker med värme isoleringen för mej också men det vore ju kul att veta om det ger något annat positivt.
ha de!
Kjell
ja, det räcker med värme isoleringen för mej också men det vore ju kul att veta om det ger något annat positivt.
ha de!
Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981