Diverse frågor inför färdigställandet

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
MickeN
Rookie
Rookie

Diverse frågor inför färdigställandet

Inlägg av MickeN »

Hej på er!

Jag har lite frågor som jag hoppas några vänliga medlemmar kan hjälpa mig med svar på:

1. Emblem: På mina gamla Stingray samt L82 emblem sitter det någon sorts svart häftmassa på undersidan. Finns dessa att köpa formpassade eller måste jag skära själv? Vad är det för häftmassa jag skall köpa?

Följdfråga på ovanstående: Skall samma häftmassa sitta under stora huv samt tanklocks emblemet?

2. Motorolja: Vilken typ av mineralolja skall jag köpa till min 5.7 liters L82 V8? Vilken är den absolut bästa oljan?

3. Ljuslyktor: Ena "ögonlocket" har åkt upp och jag har noll koll på hur vakuumsystemet fungerar. Hur återställer jag detta till funktionellt "normalläge".

4. Hållbarhet: När skönhetens totalrenovering påbörjades för lite drygt 4 år sedan innehöll tanken "såklart" 99 oktanigt bränsle. Måste jag tömma henne på detta bränslet inför motorstart och fylla på färskt?

5. Fälgar: Var kan jag få bästa dealen på kromade American Racing fälgar inkl däck?

6. Rutor: Var kan jag få bästa dealen på fram samt sidorutor till min C3á? De skall vara reproduktioner eller 100%-iga kopior.

7. Under huven: På en del bilar har jag sett tryckmätare i slangkopplingarna vid förgasaren. Vad kallas dessa och vart köper jag dem?

Tack på förhand!
Med Vänliga Hälsningar
Micael Nylander
MickeN
Rookie
Rookie

Re: Diverse frågor inför färdigställandet

Inlägg av MickeN »

Ingen som har svar på något!?
Med Vänliga Hälsningar
Micael Nylander
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

Jag är väl inte så kunnig som många andra här på forumet men kan i alla fall ge dig svar på hur jag löst en del av sakerna.

1. Emblem: På mina gamla Stingray samt L82 emblem sitter det någon sorts svart häftmassa på undersidan. Finns dessa att köpa formpassade eller måste jag skära själv? Vad är det för häftmassa jag skall köpa?
Följdfråga på ovanstående: Skall samma häftmassa sitta under stora huv samt tanklocks emblemet?

Jag har använt den svarta häftmassa som glasmästarna har och fäster upp tex framrutan med. Har använt detta även på min förra bil och har hittills aldrig tappat något emblem.
Tanklocksemblemet på min är dock skruvat.

2. Motorolja: Vilken typ av mineralolja skall jag köpa till min 5.7 liters L82 V8? Vilken är den absolut bästa oljan?

Vilken olja som är bäst vet jag inte men jag använder vanlig 75 olja. Har hört att en del köper Biltemas och andra köper på Granngården bara för det är billigt antar jag.

3. Ljuslyktor: Ena "ögonlocket" har åkt upp och jag har noll koll på hur vakuumsystemet fungerar. Hur återställer jag detta till funktionellt "normalläge".

Är lite osäker på vad som hänt men hade ett liknande problem på min då en slang läckte.

4. Hållbarhet: När skönhetens totalrenovering påbörjades för lite drygt 4 år sedan innehöll tanken "såklart" 99 oktanigt bränsle. Måste jag tömma henne på detta bränslet inför motorstart och fylla på färskt?

En gång i tiden så jobbade jag med fordon som stod i mobiliseringsförråd. Då gjordes prover på bränsle som var 4-5 år gammal. Det visade sig då att detta var helt OK att köra på. Kommer däremot inte ihåg ifall det fanns några övriga kommentarer om detta. Vi körde i alla fall under dom 12 åren jag jobbade där utan några som helst problem.

7. Under huven: På en del bilar har jag sett tryckmätare i slangkopplingarna vid förgasaren. Vad kallas dessa och vart köper jag dem?

Antar att det är en bränsletrycksmätare du sett. Finns hos Hansen tex. Själv har jag köpt min via Ebay och då hamnade priset på hälften. Ska du ha en själv så se till att den är vätskefylld.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

hasseh: Vad är 75 olja för något?
Det jag vet om motoroljor är väl inte så mycket, men vilken välkänd tillverkares mineraloljor som helst är bättre än det som fanns när bilen var ny!
Angående emblem, det finns jättebra dubbelhäftande tape, klistra fast på baksidan av emblemet och skär ut med en skalpell eller liknande kniv, sen bort med skyddstapen och tryck fast emblemet rakt och snyggt.
Kör med gamla bensinen! Den är nog bättre än ny bensin!

Ha de!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

magnum skrev:Hejs

hasseh: Vad är 75 olja för något?
Det jag vet om motoroljor är väl inte så mycket, men vilken välkänd tillverkares mineraloljor som helst är bättre än det som fanns när bilen var ny!
Angående emblem, det finns jättebra dubbelhäftande tape, klistra fast på baksidan av emblemet och skär ut med en skalpell eller liknande kniv, sen bort med skyddstapen och tryck fast emblemet rakt och snyggt.
Kör med gamla bensinen! Den är nog bättre än ny bensin!

Ha de!

Kjell
Jag var för trött i morse 76 olja ska det ju vara dvs märket 76.
Jag provade flera olika typer av dubbelhäftande tape innan jag fick tipset av vår glasmästare om hans häftmassa och mina erfarenheter av det jag testat är att massan är både enklare att använda då man slipper att skära och sitter lika bra eller bättre än tapen. Om man vill ta bort märkena av någon anledning så har detta också varit enklare så till vida att det inte lämnar rester på samma sätt som tapen som regel gör.
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs

Aha, 76 då förstår jag.
Självklart går det utmärkt med häftmassa också!

Ha de!

Kjell
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Skriv svar