Sida 1 av 1
Inkontinent C5
Postat: tis nov 29, 2011 10:55
av Per Saltin
Imorse låg det en liten pöl framtill till höger under bilen.
Det ser ut som, och smakar som, styrservoolja ev motorolja.
Ca 30 cm in framifrån och ca 30 cm in från sidan.
Nån som har nåt tips? Sitter det nån oljekyl eller kylslinga fram i det hörnet, och finns det nåt standardfel?
C5 2001, man.
Re: Inkontinent C5
Postat: tis nov 29, 2011 16:50
av Racefactory
Stämmer det med siffran 30 cm in på höger sida (från förarplatsen sett), och bilen är original, så verkar det bara kunna vara luftkonditioneringen. Då är det kanske olja ur kompressorn eller kondensorn som droppat ur. Den är fylld med några dl olja för att smörja systemet.
Funkar A/C:n?
Re: Inkontinent C5
Postat: tis nov 29, 2011 17:22
av vette.se
merpo skrev:Imorse låg det en liten pöl framtill till höger under bilen.
Det ser ut som, och smakar som, styrservoolja ev motorolja.
Ca 30 cm in framifrån och ca 30 cm in från sidan.
Nån som har nåt tips? Sitter det nån oljekyl eller kylslinga fram i det hörnet, och finns det nåt standardfel?
C5 2001, man.
sitter en oljekylare för styrservo där på bilar med Z51 samt Z06 vill jag minnas, kan vara den också. Gör rent och se var oljan kommer ifrån/droppar ner, ibland kan olja rinna på balken en bit innan det droppar ner. En annan källa kan vara motorfästena, de är oljefyllda och det händer att de spricker.
Re: Inkontinent C5
Postat: tis nov 29, 2011 17:24
av Per Saltin
Svårt att veta om ac:n funkar. Lampan lyser i alla fall.
Den var inne för kompressorbyte i maj och jag vet inte om dom gick över alla packningar. Jag skall ut och krypa om en stund. Om det är kompressorolja så gäller det väl att fimpa acn snabbare än kvickt innan kompressorn mår dåligt.
Re: Inkontinent C5
Postat: tis nov 29, 2011 17:45
av Racefactory
Om trycket i A/C:n har försvinnit tror jag att man kan dra ut en felkod. Det finns en trycksensor som ska stänga av A/C:n om trycket blir för dåligt.
Men det kan vara så att om bilen stått ett tag, så ligger det olja vid den packning som börjat läcka och då försvinner inte kylmedlet förrän oljan runnit ut först. Du kan alltså ha tryck i systemet trots att det läcker olja.
Det bästa är att göra som Anders på Vette säger och torka av allt, för att sedan visuellt se var oljan kommer ifrån, men just där du säger finns ju bara A/C:n.
A/C olja ser oftast nästan ut som matolja. Ganska klar och eventuellt fluorescerande gul. Är oljan svart, så borde det inte vara A/C-olja om inte något är trasigt eller på väg att gå sönder...
Re: Inkontinent C5
Postat: tis nov 29, 2011 20:23
av Per Saltin
Mysko.
Styrservoolja på full.
Motorolja på halv sticka och brun och fin.
Kylarvattnet lite lågt. Men glykol vet jag hur det smakar och det är inte det.
Tyvärr är det svårt att komma under bilen så jag skall ta upp den på lyft imorgon.
När jag tittar in framifrån/uppifrån så verkar läckaget vara i höger underkant på kylarna. Imorse var det en ganska kraftig pöl men nu när jag parkerat efter jobbet så kom det inte mycket. Tyder på AC-kompressorolja. Kondensorn är 3 år men det kanske är dags igen.
Re: Inkontinent C5
Postat: tis nov 29, 2011 20:26
av Per Saltin
Glömde motorfästena. Hittar inget som tyder på det. Det verkar dessutom vara en halv meter därifrån. Skall försöka kolla om det runnit efter(inne i balken imorgon.
Re: Inkontinent C5
Postat: ons nov 30, 2011 20:51
av Per Saltin
Rapport från studie på lyft.
En liten pöl kan skådas till höger om kylarna. Med skammens rodnad på kinderna får jag erkänna att det är glykol (måste vara amerikansk glykol, hmm). Det verkar som högra tanken på kylaren för vattnet svettas lite ganska långt upp.
Frågan jag ställer mig är var ett överfyllt system kastar ut överskottsvätska? Om det är i högra överkanten så kan det vara därifrån det kommer.
Nåväl. Det blir väl till att riva bort lite kåpor och grejor så att det går att studera närmare.
Således. Kylarvatten läcker/svettas på övre högerkant kyl.