Procomp + Gjuten vev + Ext balanserat = 600 hp, Sant/Falskt
Postat: fre dec 09, 2011 17:36
Hej alla ni,
Ska lägga upp en projekttråd snart om vad som händer i garaget i vinter, verkar faktiskt bli en del för en gångs skull
. Har nämligen fått möjligheten att åka till USA över jul med familjen vilket jag naturligtvis tackade ja till. Läser dubbla heltids utbildningar och har tentor både innan och efter jul men det var det ingen tvekan
. Så nu är resan bokad och jag sitter och drömmer om delar till ett nytt motorbygge mm. Jag tycker nog att det ska göras ordentligt >500 N/A hp (och möjlighet till 100 hp gas på det) nu när det ändå ska göras, detta är med dagens teknik fullt möjligt att ta ut ur en sb med god gatbarhet.
Enligt amerikanerna innebär detta helsmidd internt balanserad botten, AFR toppar som är fullt CNC portade mm och man blir ju lite trött genom sitt excelräknande. Många mellanstora bäckar blir väldigt stora floder
. Ska dock sägas att delarna fortfarande är nästan pinsamt billiga jämfört med en kompis bmw delar
(turbo bmw m5 e34).
Hursom så kan man inte hjälpa att fundera ibland och frestas att titta på den nya generationens procomp lock med cnc frästa förbränningsrum och stroker kitten med gjuten Scat 9000 vev specad till 600 hp. Många firmor i USA bygger idag crate engines på mellan 400 och 500 hp med dessa som de lämnar bänkpapper och garanti på. Locken har bra flödessiffror och ska enligt många kunna leverera mer än 500hp out of the box. Dessa delar kostar från seriösa firmor med bra rykte mindre än hälften av värstingarna men å andra sidan finns det inget tråkigare än att stå med dåliga grejjer. Även om prisskillnaden känns stor på enskilda delar är den troligtvis obetydlig efter 5 år och 2500 mil vilket våra amerikanska entusiastvänner gärna påpekar. Men i inköpens moment så vill man gärna pressa igen dammluckorna
Har ingen specifik fråga utan skulle mer vilja höra vilka av er som åker med mycket effekt (>400hp) med något eller flera av följande:
¤ externt balanserat
¤ gjuten vev (hur långt vågar man pressa?)
¤ procomp lock
hur länge har ni gjort det, vad åker ni med i övrigt och vad har ni för åsikter kring delarna?
Är sjävklart även road av allt som har med ämnet att göra, erfarenheter och kunskaper är ovärderliga
Spännande..
Ha en bra kväll
/ Axel
Ska lägga upp en projekttråd snart om vad som händer i garaget i vinter, verkar faktiskt bli en del för en gångs skull


Enligt amerikanerna innebär detta helsmidd internt balanserad botten, AFR toppar som är fullt CNC portade mm och man blir ju lite trött genom sitt excelräknande. Många mellanstora bäckar blir väldigt stora floder



Hursom så kan man inte hjälpa att fundera ibland och frestas att titta på den nya generationens procomp lock med cnc frästa förbränningsrum och stroker kitten med gjuten Scat 9000 vev specad till 600 hp. Många firmor i USA bygger idag crate engines på mellan 400 och 500 hp med dessa som de lämnar bänkpapper och garanti på. Locken har bra flödessiffror och ska enligt många kunna leverera mer än 500hp out of the box. Dessa delar kostar från seriösa firmor med bra rykte mindre än hälften av värstingarna men å andra sidan finns det inget tråkigare än att stå med dåliga grejjer. Även om prisskillnaden känns stor på enskilda delar är den troligtvis obetydlig efter 5 år och 2500 mil vilket våra amerikanska entusiastvänner gärna påpekar. Men i inköpens moment så vill man gärna pressa igen dammluckorna


Har ingen specifik fråga utan skulle mer vilja höra vilka av er som åker med mycket effekt (>400hp) med något eller flera av följande:
¤ externt balanserat
¤ gjuten vev (hur långt vågar man pressa?)
¤ procomp lock
hur länge har ni gjort det, vad åker ni med i övrigt och vad har ni för åsikter kring delarna?
Är sjävklart även road av allt som har med ämnet att göra, erfarenheter och kunskaper är ovärderliga

Spännande..
Ha en bra kväll
/ Axel