Sida 1 av 23
72 Coupe Stroker fuel injected
Postat: mån dec 19, 2011 20:14
av peter.holm
Köpte bilen sommaren 2011 och bilen ska vara ett rullande projekt.
Ägnar första vintern åt motor, lite bromsar, diff samt bakfjädring.
350 orginalmotorn ska borras 0.60 samt en Eagle strokersats ger en 388:a. Troligen blir det alutoppar (64cc, 210 insug) vilket ger ett komp på ca 10,7.
Satsar på ca 400 hp.
Börjar lyfta ur motorn.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån dec 19, 2011 20:26
av axelg89
Hej,
Ska bli mycket spännande då jag har ett liknande bygge på gång

Vad har du för låda? Planerad utväxling?
Har du börjat fundera på kamaxel ännu?
Mvh Axel
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån dec 19, 2011 22:31
av Kjell.Magnusson
Hejs
Skit kul! En Renoveringstråd till!
Glöm inte mycket text & bilder!
Ha de!
Kjell
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån dec 19, 2011 23:17
av peter.holm
Axel, följer din tråd på amerikanska Corvette-forumet också, kul läsning. Tror inte ekonomi tillåter turbinbyte till sommaren så jag kan nog inte ta för häftig kam nu. 3.08 bak tänkte jag behålla, passar fint när man sträcker ut på vägarna.
Lyft inlånad, Corvetten är låång fram, fick ta motorn från sidan.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån dec 19, 2011 23:19
av peter.holm
Tomt i motorutrymme, fullt med fin Californien-sand runt motor och bakaxel. Någon måste varit ute på de Californska beacherna och sladdat.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån dec 19, 2011 23:20
av peter.holm
Blir mycket nöta innan det blir finish här, får bli ett jobb i vårsolen.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån dec 19, 2011 23:22
av peter.holm
Orginaltoppar, vill slippa använda dessa. Får tala fint med frun...

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån dec 19, 2011 23:25
av peter.holm
Satt en plåt på blocket som talade om att motorn var renoverad 1985. Borrad 030 samt slipad 010 på ram- och vevlager.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån dec 19, 2011 23:26
av peter.holm
Kamkedjan var riktigt slapp.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån dec 19, 2011 23:28
av peter.holm
Såg till en början fin ut med en antydan till vändkant, kanske en 040-borrning räcker...

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån dec 19, 2011 23:33
av peter.holm
Vev och stakar urplockat, vevstakslagren säger "std"...
Riktigt mycket glapp i dessa, kan man ha satt i fel lager??

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån dec 19, 2011 23:37
av peter.holm
Låda urplockad och rengjord. Tanken är att plocka i ett shift-kit och en turbin med ca 2500 i stall.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån dec 19, 2011 23:44
av peter.holm
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: mån dec 19, 2011 23:47
av peter.holm
Ett par frågor väcktes när jag kikade igenom satsen. Såg inte att kolvar eller stakar var märkta, är det bara att montera kolv oavsett någon särskild stake?
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis dec 20, 2011 1:51
av axelg89
Oj vad kul med alla motordelar

. Vet inte om du sett det men har samma problem som dig med kammen, lådan och bakaxelutväxlingen, det gäller att hitta en gyllene medelväg som går att köra långt med men samtidigt går som ett a-s när ljuset slår grönt och det står en taksänkt bubbla med 6a bredvid
Pga lite sämre bränsle och mycket högre lufttemp (och gamla järntraditioner) kör Amerikanarna med ett betydligt lägre komp än vad du och jag bygger för (tror förresten att du borde hamna närmare 11.2:1 än 10.7:1 med de topparna och kolvarna?) och enligt det dussinet artiklar jag läst i frågan så borde detta ge oss bättre lågvarv med samma kam.
Mvh
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis dec 20, 2011 8:06
av Ricky
SPÄNNANDE!!!
Av vad man ser av ram och framvagn ser bilen riktigt fräsh ut för att vara orenoverad.
//Ricky.
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis dec 20, 2011 9:20
av peter.holm
axelg89 skrev:Oj vad kul med alla motordelar

. Vet inte om du sett det men har samma problem som dig med kammen, lådan och bakaxelutväxlingen, det gäller att hitta en gyllene medelväg som går att köra långt med men samtidigt går som ett a-s när ljuset slår grönt och det står en taksänkt bubbla med 6a bredvid
Pga lite sämre bränsle och mycket högre lufttemp (och gamla järntraditioner) kör Amerikanarna med ett betydligt lägre komp än vad du och jag bygger för (tror förresten att du borde hamna närmare 11.2:1 än 10.7:1 med de topparna och kolvarna?) och enligt det dussinet artiklar jag läst i frågan så borde detta ge oss bättre lågvarv med samma kam.
Mvh
Jag körde Eagle´s egen komp-kalkylator och enligt den hamnade kompet runt 10.7 men det finns ju fler faktorer som kan påverka detta, bla val av topplockspackning har jag sett. Iom att topparna inte är inköpta ännu finns ju möjligheten att välja lite större förbränningsrum för att sänka kompet.
Tänkte förresten återanvända Quadrajet-förgasaren på motorn, har kört 750DP förut och då blev man bäste kompis med mackägaren

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis dec 20, 2011 9:26
av peter.holm
Ricky skrev:SPÄNNANDE!!!
Av vad man ser av ram och framvagn ser bilen riktigt fräsh ut för att vara orenoverad.
//Ricky.
Helt korrekt uppfattat Ricky, bilen är otroligt lättmekad. Alla bultar släpper fint, ingen rost eller andra skavanker på ram eller kaross. Bara en massa sand
Bakaxeln har det dock varit lite arbete med, vet inte om detta är någon typ av utbytesaxlar men man har svarvat av toppen på axeln och pressat dit en ny bit med ny splines. Tyckte att höger drivaxel gick att dra onödigt långt ut...

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tis dec 20, 2011 9:27
av peter.holm
Annars såg det fint ut i diffhuset, hittar inga sprickor och oljan var klar och fin.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: ons dec 21, 2011 11:51
av Hejdarn
Grym tråd! Mycket bra dokumenterat. Ska bli kul att följa.
Någon dag ska jag också ha 200 kvm garage.
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: ons dec 21, 2011 23:20
av peter.holm
Bottendel ihopsatt för uppmärkning av sådant som ska slipas för frigång.
Finns ingen märkning som antyder hur kolvar eller vevstakar ska monteras så jag antar att det är fritt fram att blanda dem??
Kolvarna har olika slutmärkning på toppen, tror de flesta har "B" men någon "A" samt "C". Betyder detta något?
Stakarna sätter jag så att den fasade kanten på storänden vänds utåt.
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tor dec 22, 2011 0:48
av Hejdarn
A - B - C bör vara storlekarna på kolvarna. A är minst och C störst. Förmodligen är det 0.5 mm i varje steg. Jag är långt ifrån någon Vette expert men jag har sett en och annan motor i alla fall.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tor dec 22, 2011 9:22
av peter.holm
Hejdarn skrev:A - B - C bör vara storlekarna på kolvarna. A är minst och C störst. Förmodligen är det 0.5 mm i varje steg. Jag är långt ifrån någon Vette expert men jag har sett en och annan motor i alla fall.

Oj, menar du diametern på kolvarna? Bör inte alla kolvar ha samma mått, antar att borraren gjort alla cylindrar lika stora?
Peter
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tor dec 22, 2011 12:46
av Hejdarn
Normalt mäter man nog upp cyllarna och beställer A, B eller C efter hur stora de är. Man vill ju ha ett lagom glapp.
Har man borrat till exakt storlek och inte specificerat så blir jag lite förvånad över att de skickar en blandad låda. Men de kan ju ha tänkt så att några borde i alla fall passa.
Och ja, jag menar att diametern skiljer i steg av 0,5 mm från A (minsta) till C (största), mao 1,5 mm i skillnad i diameter mellan A och C. Men mät dem så ser du ju.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tor dec 22, 2011 13:21
av peter.holm
Hejdarn skrev:Normalt mäter man nog upp cyllarna och beställer A, B eller C efter hur stora de är. Man vill ju ha ett lagom glapp.
Har man borrat till exakt storlek och inte specificerat så blir jag lite förvånad över att de skickar en blandad låda. Men de kan ju ha tänkt så att några borde i alla fall passa.
Och ja, jag menar att diametern skiljer i steg av 0,5 mm från A (minsta) till C (största), mao 1,5 mm i skillnad i diameter mellan A och C. Men mät dem så ser du ju.

Sicket skit, kan ju inte bli bra om jag har 6 stycken "B"-kolvar, 1 "A" samt 1 "C". Trodde det bara var borrstorleken man gick efter. Borraren frågade bara om det var smidda eller Gjutna kolvar.
innebär att jag måste mäta upp loppen för att veta om det är A, B eller C-kolvar jag ska ha?
Känns som om 1,5mm skillnad i sammanhanget är gigantiskt?
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tor dec 22, 2011 14:36
av Hejdarn
Man kan väl se det så här; 1,5 mm för liten är bra mycket bättre än 1,5 mm för stor.
Men jag skulle mäta diametrarna och sedan fråga någon som t ex Anders på R-tune eller någon annan som kan Vette motorerna bättre än mig. Jag har ju precis skaffat min första.
En kolv skall vara lite mindre en cyllen och kolvringarna tätar. En kolv skall aldrig vara större än cyllen av förklarliga skäl. Sedan går det givetvis att putsa till en kolv i diameter om det behövs. V8orna varvar ju inget så det kan säkert gå bra utan att det är rymdindustriprecision men det låter jag någon med mer erfarenhet av Corvette avhandla.
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tor dec 22, 2011 20:09
av Kjell.Magnusson
Hejs
KAN det verkligen vara så som Hejdarn säger? 1,5 mm är ju jätte mycket!
Kolla upp det här!
Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tor dec 22, 2011 22:24
av Hejdarn
Slå up din "piston to cylinder clerance" i verkstadsboken så ser du toleranserna. Eller som sagt, prata med någon som vet mer än mig.

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: tor dec 22, 2011 23:47
av peter.holm
Alla kolvar urtagna och uppmätta idag, samtliga visar på mina 2 skjutmått 102,4 mm.
Alla cylindrar mätte jag upp till 102,95 mm.
Känns lugnare nu

Re: 72 Coupe Stroker
Postat: fre dec 23, 2011 9:57
av Hejdarn
Skönt att allt passade.
Jag sökte runt lite och du är inte den enda som undrar över storlekarna, till och med moppefuckona har samma bryderi.
Det kan vara så att jag ljög för dig och att det är 0,05 mm i skillnad och inte 0,5 som jag skrev förut. Men om dina är exakt samma mått så spelar det ju ingen roll vad det är stämplat på dem.
http://www.garagego.se/forum/moped/tips ... -stage6-r/
http://www.moppenet.nu/showthread.php/6 ... olvar-50cc
http://www.enduromx.com/forum/forumvd.asp?t=90916