Så frågan är törs man gå på helsyntet ??, mineralolja brukar väl inte gilla höga temperaturer lika mycket som syntet va?
Häll upp olja (mat, oliv osv spelar ingen roll) i stekpannan stick i en termometer och se vad som händer när du går över 120 grader och sedan 140 och vill du ha det spännande så kör du upp den till 160. Testa sedan med finaflaskan om du behöver bli frälstHejdarn skrev:Det påståendet skulle jag ta med en nypa salt. Jag har tittat i ganska många högvarviga motorer som gått på olika oljor och över 140 grader är inte ovanligt.
Panteran har ju motorn bak och välkända problem med oljetempproblem.Ricky skrev:Hej Ingo.![]()
Då du säjer at du har problem med att "få upp" oljetempen antar jag att du menar under gatåkning?
Vattenkyld motoroljekylare har jag själv endast stött på i marinsamanhang, är anledningen till att du skall använda en sådan för att slippa långa slangar till en luftkyld eller är det andra orsaker?
//Ricky.
Fanns som option på C4 84-91, en liten aluplatta mellan blocket och oljefiltret, jag hade det på min -87.Ricky skrev: Vattenkyld motoroljekylare har jag själv endast stött på i marinsamanhang
Jag har en marin vattenoljekylare (rörvärmeväxlare) liggande men den är säkert för liten för bilbruk sedan storleken är anpassad för att kylmediet skall ha en temperatur på kanske max 25 grader.Ingo skrev:
Panteran har ju motorn bak och välkända problem med oljetempproblem.
Borde gå att dra slangar fram till en vanlig oljekylare,men har aldrig sett det faktiskt,däremot brukar man sätta en oljekylare i en innerskärm bak,vilket jag finner lite bisarrt..
Vattenoljekylare från jänkesnutbilar brukar man använda (ford crown victoria)
finns ju från entrepenadfordon också,men dom brukar vara väl stora.
Har man ingen termostat i adaptern så hjälper ju kylvattnet till att få upp oljetempen snabbare.
På vetten tycker jag ofta det tar en jäkla tid att få upp oljetempen trots allt (min har oljekylare orginal)
Ser ut som en vanlig rörvärmeväxlare.Ingo skrev:En sådan här är det jag blivit tipsad om,och används i några panteror i landet..
http://www.ebay.com/itm/CROWN-VICTORIA- ... 0809764867
Ricky skrev: Ser ut som en vanlig rörvärmeväxlare. :
Dock är dessa i mässing i stället för aluminium som den du länkar till.
//Ricky.
jo här är en dylik lösning till Panteran..Hejdarn skrev:Ferrari har byggt bilar med oljekylare i hjulhusen. Stensprutet skjuter sönder dem.
Jag vet inte om den blir så mycket tyngre sedan materialet är inte så tjockt.Ingo skrev: Jo aluminium är ju ingen hit i en båt.
En mässingkylare blir nog antagligen tyngre också..
Den svarta värmeväxlaren vad kommer den ifrån?