Förgasarfråga

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Förgasarfråga

Inlägg av Christian Larsson »

Har haft stora problem med att starta vetten den månad vi har haft den, symptomen att det tar lång tid att starta och att man sedan måste hålla gas för att den inte ska dö stämmer ganska bra överens med att choken inte fungerar som den ska.

Har ingen erfarenhet av förgasare men jag pillade lite på den idag för att se om jag kunde förstå problemet. Det är enligt vad som står på den en Rochester Quadrajet, se följande bild:
http://www.excit.net/~christian/stingray/forgasare.jpg

Med en grön pil har jag markerat en ståltrådslåsning som förra ägaren har gjort. Så som jag har förstått det så ska det som nu är låst av en ståltråd göra följande:
- Stänga det främre (på bilden vänstra) locket som i dagens läge sitter helt fast i öppet läge.
- Låsa så att de nedre, större cirkulära locken (andrasteget?) inte kan öppnas mer än litegrann.

Vet någon varför dessa funktioner är låsta av en hemmagjord ståltrådslösning? Kan det finnas några fördelar med detta?

Kan denna låsning vara förklaringen till våra stora problem med att starta så fort bilen kallnat?

Vilka lock ska vara stänga/öppna vid full choke? Om även det främre (på bilden vänstra) locket ska vara stängd vid full choke så är det uppenbart att denna låsning har försämrat chokefunktionen.

Tacksam för alla svar och synpunkter på hur det borde fungera. Förstår ni inte vad jag försöker förklara så säg till så ska jag försöka förklara bättre.

MVH
Christian Larsson
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Corv1-Micke »

Hmm, wow. Jag är inte duktig på orginalförgasare. Men här är kanske några blänkare...

Chokehuset är väl upp till höger på bild? (alltså frammåt)

Längst ner på bilden är det ett skruvhål i insuget.
Undrar om det inte skall sitta ett litet fjäderpaket där som känner av värmen i motorn, och på så sätt styr choken? (någon som vet?)

Fanns det inte även en tempgivare i blocket (höger sida) som styr en solenoid (eller likv) som i sin tur påverkar (trycker) på gasreglaget på förgasarens vänstra kant?
Detta för att öka motorvarvet lite vid kallstart?

Kan det vara så att delar av detta saknas, och därför är det ihopmonterat med ståltråd för att få det att fungera på något annat sätt???

Som sagt, detta är endast rena spekulationer. Någon som kan fylla i?
Hans-O
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Hans-O »

På sidan http://www.geocities.com/novaessess/R4ex.htm finns en sprängskiss på en av många olika modeller av Rochester fyrportare. Det som saknas bl a "56 Housing - choke and vacuum break assy. 4MC" och det ser ut som att "12 Rod - choke" är bockad för mycket. Några tipps i alla fall. Choken ska vara helt stängd när motorn är kall, men i och med att den startar ska vacumklockan dra så att spjället öppna 6-7 mm om jag minns rätt. Justering mm finns i renoveringssatser och i manualen.

HW
Björn Leidelöf
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Björn Leidelöf »

Det stämmer att det är chokefunktionen som inte fungerar på din förgasare. Ståltråden låser helt enkelt dom främre "locken" i öppet läge vilket är lika med att du inte har någon choke. Nu visar inte din bild hur insuget ser ut, men jag gissare att det finns ett hål/fördjupning där en bi-metall fjäder ska sitta. Bi-metall innebär att den ändrar form beroende på temperaturen. När motorn är kall så stänger fjädern de främre locken, och efter hand som den blir varm så öppnas locken helt. Notera dock att fjäderkraften från bimetallen är mycket "lätt" så locken öppnas automatisk vid högre motorvarvtal trots att motorn är kall.

Dom bakre locken i sin tur har inget med choken att göra. Dom är helt enkelt stängda vid lägra varvtal/gaspådrag. Den lilla vakumklockan som sitter på förgasaren håller dom bakre locken stängda/låsta. Vid högre varvtal/motorpådrag så släpper klockan låsningen. Prova får du se, med motorn avstängd går det att öppna locken, men med motorn gåendes på tomgång så är dom låsta. Får du fel på klockan så att den inte håller locken stängda tvekar motorn vid gaspådrag. I stort sett alla typer av 4-portsförgasare avsedda för normalt gatbruk , t.e.x vid omkörningar. I stort sett alla 4-ports förgasare avsedda för gatbruk har någon form av funktion som gör att dom bakre portarna bara öppnar vid höga motorpådrag.

Om du vill kan jag maila dig en bild på min Quadrajet (visserligen monterad på min Buick Skylark 72:a, men i stort sett samma förgasare som din!). Skicka mig då ett mail på bjorn.leidelof@saab.se

Mvh, Björn
Skriv svar