Sida 1 av 1
byta kamm o svenskbilprovning hur går det??
Postat: tis dec 27, 2011 20:30
av Danne_83
undrar bara om nån här har erfarenhet om att byta kammar o sedan bes?? tänkte skita i kompressorn o sugtrimma ist satt o läste på corvette forumet i usa i 5 timmar igår

o hittade en kamm som va intressant som man kunde plocka ut 500 hjulhästar med mappning, headers o x-pipe detta alternativet vill jag köra på men undra hur det går på bes vad tror experterna??

Re: byta kamm o svenskbilprovning hur går det??
Postat: tis dec 27, 2011 23:56
av vette.se
Danne_83 skrev:undrar bara om nån här har erfarenhet om att byta kammar o sedan bes?? tänkte skita i kompressorn o sugtrimma ist satt o läste på corvette forumet i usa i 5 timmar igår

o hittade en kamm som va intressant som man kunde plocka ut 500 hjulhästar med mappning, headers o x-pipe detta alternativet vill jag köra på men undra hur det går på bes vad tror experterna??

Ta siffrorna på amerikanska forumen med en stor nypa salt ....
05-07 LS2 har ca 325-330hk på bakhjulen
08-xx LS3 har ca 360-365hk på bakhjulen
06-xx Z06 har ca 425-430hk på bakhjulen
Siffrorna är förstås +/- lite men det brukar inte vara några större avvikelser.
LS2 med allt sugmotortrim du kan göra utan att ändra volymen och avgaslegalt - aldrig att du når 500hk på bakhjulen.
LS2 med allt sugmotortrim du kan göra, stroker kit och riktigt bra toppar - ja du kan nå 500hk på bakhjulen avgaslegalt.
LS3 med allt sugmotortrim du kan göra utan att ändra volymen och avgaslegalt - aldrig att du når 500hk på bakhjulen.
LS3 med allt sugmotortrim du kan göra, stroker kit och riktigt bra toppar - ja du kan nå 500hk på bakhjulen avgaslegalt.
LS7(Z06) med allt sugmotortrim du kan göra, utan att ändra volymen och avgaslegalt - ja du kan nå 500hk på bakhjulen utan problem.
Om vi tänker oss icke avgaslegalt så är det nått helt annat

Re: byta kamm o svenskbilprovning hur går det??
Postat: ons dec 28, 2011 0:23
av Danne_83
Dom har ju även lagt ut bromspapper på bilarna men det kanske inte e samma kvalitet som på våra

Re: byta kamm o svenskbilprovning hur går det??
Postat: ons dec 28, 2011 0:30
av Danne_83
http://forums.corvetteforum.com/c6-tech ... ess-3.html
Det hade varit kul stt plocka ut lite mer sughästar med kamm iaf annats får man ju gå på kompressorn

Re: byta kamm o svenskbilprovning hur går det??
Postat: ons dec 28, 2011 0:53
av Mange_C5
Danne_83 skrev:Dom har ju även lagt ut bromspapper på bilarna men det kanske inte e samma kvalitet som på våra

Bromsning är så mycket mer än en hög siffra på ett papper, det är väl optimal mappning av motorn och den %-tuella effektförbättringen mätt på en och samma dyno som är det intressanta?
Tänk också på SAE hk vs DIN hk i sammanhanget.
Olika dynos visar lite olika resultat, mätningen kan visa en viss siffra på en viss typ av mätinstrument (dyno) och sedan blir man frånåkt av en likadan bil med lägre siffra från en annan typ av mätinstrument och då är det sannolikt inte lika kul längre, stora siffror till trots

Re: byta kamm o svenskbilprovning hur går det??
Postat: ons dec 28, 2011 7:32
av Håkan Ericsson
Inga som klagar på svensk text på detta Forum

Re: byta kamm o svenskbilprovning hur går det??
Postat: ons dec 28, 2011 9:58
av vette.se
Det viktigaste är egentligen vad mange säger, en hög siffra på en dyno är långt ifrån allt - du kan bli frånåkt av en bil med mindre effekt
De siffror jag skrev är från ett par hundra bilar körda på vår Rototest dyno, den har en kalibrerad absolut noggrannhet på 1% så exaktare kan det nog inte bli. De flesta som kör på dyno i USA kör på en Dynojet dyno för den visar högst siffror, det brukar vara 10-15% för mycket. Många på US forumen blandar också friskt mellan bakhjulshästar och uppskattad motoreffekt.
Kom också ihåg det magiska ordet -
avgaslegalt - Det är få av de amerikanska trimkammarna som klarar svenska avgaskrav.
Kammen du hade en länk till (230/238 .600/.615 113+2) går inte igenom svensk bilprovning, självklart finns sätt att komma igenom bilprovningen med en hög extra kattar och etanol och en del andra mindre lagliga sätt men det är en helt annan sak.
Re: byta kamm o svenskbilprovning hur går det??
Postat: ons dec 28, 2011 10:58
av Hejdarn
På de allra flesta fordon så är det mellanregister som räknas, mao körbar effekt. Om fordon A har 200 hk på topp och fordon B 180 hk på topp men 15% mer i mellanregistret så kommer fordon B att vara bra mycket snabbare. Det är inte lång stund man befinner sig på effekttoppen. Men det ser bra ut på pappret och låter bra vid korvmojjen och det ska man inte heller förakta.

Re: byta kamm o svenskbilprovning hur går det??
Postat: tor dec 29, 2011 22:13
av Danne_83
Här klagar dom inte på texten håkan

haha... Men det blev lite liv i tråden..!! Oki tack för alla svar vi för väl se vad svp säger senare då

Re: byta kamm o svenskbilprovning hur går det??
Postat: sön jan 01, 2012 13:01
av sven erik
största utbytet med full mappning hos anders var att man märkte stor skillnad i vridet.så jag håller med hejdarn.