Sida 1 av 3

Saab styrväxel

Postat: ons jan 04, 2012 23:19
av Kjell.Magnusson
Hejs

Jag har tänkt bygga Steeroidsstyrning kopia, vilken Saab styrväxel ska jag använda? Det finns tydligen 3 st olika!

Re: Saab styrväxel

Postat: tor jan 05, 2012 0:58
av Chrippe
Saab 9-3 1998-2005

Bild

Bilden är kopierad från Bildelsbasen.

/Christer

Re: Saab styrväxel

Postat: tor jan 05, 2012 13:58
av Kjell.Magnusson
Hejs

Tack Christer! Funkar det med 9-3:ans styrväxel också? Jag har bara hört 900.

Re: Saab styrväxel

Postat: tor jan 05, 2012 17:16
av Chrippe
Jag ser ingen yttre skillnad på 9-3 alt.900 styrväxel , man bör nog fråga nån som meckat Saab?

En kopierad bild från bildelsbasen 1st. Saab 900 1994-98

Bild

Re: Saab styrväxel

Postat: tor jan 05, 2012 19:50
av Kjell.Magnusson
Hejs

Tack Christer, jag ska kolla detta, det vore ju bättre med en lite nyare styrväxel! Ganska stor skillnad på 1998 och 2005!

Re: Saab styrväxel

Postat: sön jan 08, 2012 21:53
av 4speed
Hej
Byggde för en del år sedan eget med SAAB (GM) delar enligt bild tidigare inlägg. Min lösning är lika den som säljs av SpeedDirect, VBP m fl. Jag gjorde först enligt de amerikanska förlagorna, men upplevde det som "svajigt", vid besiktningen blev det en del diskussioner. Bestämde mig då att ändra lösningen genom att nyttja styrstagens (SAAB) fulla längd, härigenom blev plattan mindre (den som fästs i kuggstången med styrstag). Det jag vinner är stabilitet. Jag använder bilen ibland på bana och då skall bitarna hålla. Något problem med "bump-steer" har jag aldrig haft. Ekonomiskt, delarna som behövs att binda samman kuggstången och rattstång (köptes från Borgeson USA) kostade mer än jag trodde, kanske klarade jag projektet till halva kostnaden mot egen import (inget betalt för arbetet).
Om jag idag skulle skaffa kuggstång, då blir lösningen lika Flaming River (www.flamingriver.com), den ser mycket stabil ut samtidigt är den enklare (färre delar).
Lycka till!

Re: Saab styrväxel

Postat: sön jan 08, 2012 22:08
av Kjell.Magnusson
Hejs 4speed

Du menar att du använder långa styrstag så att det passar Saab styrväxelns ordinarie infästning eller har du en mindre "platta" där? I så fall hur är cc mellan bult hålen i från vänster till höger (alla 4 hålen)?
Det var en fin styrning du länkade till! Men 15000:- är lite för mycket för mej.
Var det "plattan" tierod bracket dom hade synpunkter på hos bilprovningen? Jag tycker också det verkar vara en instabil konstruktion, väldigt mycket "bryt".
Tack för visat intresse!

Re: Saab styrväxel

Postat: tis jan 10, 2012 18:15
av Kjell Dahlén
Har noterat att styrstaget på passagerarsidan blir längre än på förarsidan.
Någon mer som råkat ut för detta? :?

Re: Saab styrväxel

Postat: tis jan 10, 2012 21:51
av Kjell.Magnusson
Hejs Kjell

Har du monterat styrstagen direkt på styrväxeln som Saab orginal eller hur du en tierod bracket "platta"?
Det är nog tvunget att ha en platta efter som styrväxeln inte monteras i centrum på ramen, eller?

Re: Saab styrväxel

Postat: tis jan 10, 2012 22:07
av Kjell Dahlén
Har monterat "orginal"-fästen samt då även Tierod bracket-"plattan"

Re: Saab styrväxel

Postat: tis jan 10, 2012 22:19
av Kjell.Magnusson
Hejs Kjell

Har du en platta och det ena styrstaget blir längre så sitter nog inte styrväxeln "rätt" förskjuten från ram centrum eller är inte a-armarna rätt justerade (vet inte vad det heter, camber eller caster) shimsen på övre a-armar, eller något som fått sig en vinge så att höger & vänster sida är olika, vad jag fattar i alla fall.

Re: Saab styrväxel

Postat: tis jan 10, 2012 22:39
av Kjell Dahlén
Hej Kjell!

Vore helt rimligt. Men , om jag inte har helt fel.
Styrväxelns fäste på förarsidan kan inte förskjutas och då kan styrvxl
bara hamna axialt, på ett sätt :?:

mvh
Kjell

Re: Saab styrväxel

Postat: tis jan 10, 2012 22:55
av Kjell.Magnusson
Hejs igen

Jasså, är läget fixerat på vänstersidan, då kan det ju inte vara det då, jag har inte fått min styrväxel än så jag vet inte exakt hur den ser ut.
Då måste det vara något av det andra eller något som jag inte tänkt på!

Re: Saab styrväxel

Postat: tis jan 10, 2012 23:42
av Chrippe
(Bracket plate) plåten som sitter i mitten på styrväxeln är förlängd på passagerar sidan. För att styrstagen ska bli lika långa.
På bilden är inte styrväxeln centrerad!


Bild

Re: Saab styrväxel

Postat: ons jan 11, 2012 9:56
av Kjell Dahlén
Helt riktigt. Men det räcker ändå inte till. Måste studera närmare var felet kan ligga
Kjell

Re: Saab styrväxel

Postat: ons jan 11, 2012 22:04
av BB
Byggde en kuggstångsstyrning till min förra bil av en SAAB styrväxel, och jag monterade den förskjuten till vänster och byggde en centrumplatta som hade förskjutet centrum till vänster för att få styrstagen lika långa, det fungerade bra. ( men det blir ganska stor "brytning" på centrumbultarna eftersom inte styrstagen sitter i mitten )

Men nu håller jag på att bygga en ny kuggstång till mitt nya projekt, även denna gång av en SAAB styrväxel, men funderar på att montera den i mitten och använda SAAB´s styrstag ( har inte originalmotorn så det bör fungera ), styrstagen blir då längre än undre bärarm ( dvs det kan bli bumpsteer enligt vissa) men eftersom SAAB hade denna konstuktion så är verkligen risken för bumpsteer så stor ? ( bör inte någon ingenjör på Saab tänkt på detta ? ) vad jag vet så är inte undre bärarm på Saaben lika lång som styrstaget.

Bild

Re: Saab styrväxel

Postat: ons jan 11, 2012 22:11
av Kjell Dahlén
Blir intressant att följa. Hoppas att du visar bygget framöver med dom fästen du måste tillverka.
Kjell

Re: Saab styrväxel

Postat: ons jan 11, 2012 22:48
av Kjell.Magnusson
Hejs BB

Ja, detta blir intressant!
Du har LS3 motor vad jag förstår, blir det skillnad på hur styrningen får plats då?
Jag gillar inte heller centrumplattan, måste ju bli brytning i dom 2 tätsittande skruvarna i styrväxeln! Jag har tänkt använda så långa styrarmar som möjligt trots förskjutningen till vänster.
Vad jag förstår så är förskjutningen någonstans mellan 25 - 30 mm på steeroids kittet, kan det stämma?
I så fall måste det väl gå att korta centrumplattan och förlänga styrstagen, eller?

Re: Saab styrväxel

Postat: tor jan 12, 2012 9:32
av BB
Förskjutningen av hålen är nog ungefär 20-30 mm till vänster om centrum.

Om du har mindre centrumplatta och längre styrstag så blir "brytningarna" mindre på skruvarna i mitten.

Jag har inga bilder på de nya fästena ( håller på att göra mallar just nu ) men jag har några bilder på de från mitt förra bygge.

Bild
Bild

Re: Saab styrväxel

Postat: tor jan 12, 2012 19:05
av Kjell Dahlén
Gör gärna flera :)
Jag köper en sats av dig :D

Kjell

Re: Saab styrväxel

Postat: tor jan 12, 2012 19:29
av Kjell.Magnusson
Hejs

Går det att få dit Saab styrningen i centrum på ramen om man har en gammal "hederlig" Cheva motor? Skillnad på utrymmet smallblock kontra bigblock?

Re: Saab styrväxel

Postat: tor jan 12, 2012 19:34
av Ricky
Det tror jag dessvärre blir tajt, styraxeln måste sitta ganska nära ramen samtidigt som det blir tajt mot heddersen.

//Edit:
Så här ser det ut på min bil, den nederst synliga knuten (bakom motorfästet) är mycket tajt mot heddersen.
Hur det ser ut med utrymmet med en smallblock vet jag inte.

//Ricky.

Bild

Re: Saab styrväxel

Postat: tor jan 12, 2012 22:23
av Kjell.Magnusson
Hejs

Jag tror också att det blir väl tight med heddersarna!
Ser då så ut när man vinglar med styrväxeln under bilen.
Men det vore ju kul om någon provat på allvar! Och kanske lyckats!

Re: Saab styrväxel

Postat: lör jan 14, 2012 10:16
av pow
hej
någon som vet hur mycket man sparar i vikt på att byta till kuggstång?
//patrik

Re: Saab styrväxel

Postat: lör jan 14, 2012 12:56
av Ricky
Jag vägde min gamla servostyrning då jag plockat bort den, allt srån styrstag och servocylinder till styrsnäcka men exkl servopump (som man ändå behåller till den nya styrningen.

Original styrning vägte totalt 20,5kg.

Dessvärre glömde jag visst att väga mitt Steeroidskit innan jag installerade detta.. Bild

Men kollar du runt hos Ecklers eller liknande borde det gå att få fram en vikt på hela paketet. :)

Min känsla är dock att ett Steeroids kit reducerar vikten med närmare hälften mot original.

Man får räkna med att tex Steeroids är lättare än andra kit som tex använder styrstag och kulleder i stål.

//Ricky.

Re: Saab styrväxel

Postat: lör jan 14, 2012 17:13
av Kjell.Magnusson
Hejs

Det är mer än en sak som är bättre med Saab styrningen då!!

Re: Saab styrväxel

Postat: lör jan 14, 2012 19:09
av Kjell Dahlén
Jag har vägt samtliga orginalkomponenter i en klump, samt gjort detsamma med
Steeriod. Erhöll en viktbesparing på c:a 4kg
Kjell

Re: Saab styrväxel

Postat: lör jan 14, 2012 22:08
av Kjell.Magnusson
Hejs

Ja, du ser... många bäckar små...

Re: Saab styrväxel

Postat: lör jan 14, 2012 23:38
av Ricky
Kjell Dahlén skrev:Jag har vägt samtliga orginalkomponenter i en klump, samt gjort detsamma med
Steeriod. Erhöll en viktbesparing på c:a 4kg
Kjell
Där fick vi svar på tal, då väger Steeroidskittet ca 16,5kg då. :)
Tackar. :)

Jag har räknat en del på mina totala viktändringar med rörbärarmar etc mot original och tar man med alla ramförstärkningar och grövre krängningshämmare osv så tror jag att det går på ett ut i stort sett..

//Ricky.

Re: Saab styrväxel

Postat: lör jan 14, 2012 23:44
av Kjell.Magnusson
Hejs

Ja Ricky, din bil kanske till och med väger mer än orginalet men dom förbättringar du gjort så har du en mycket bättre bil än orginalet!
Och sen har du väl någon häst mer också!