Sida 1 av 1

Ang, Batteri!

Postat: sön jan 15, 2012 23:56
av CorvetteInto
Hallå i stugan, har bytt batteri och förövrigt kopplat om batterikablaget till vanliga svenska "poler" med mutter. innan var det ju batteri man skruvade in +/-. Nu är det så att jag har inte den blekaste om vad jag ska ha för batteri, förutom att jag ska ha ett helt vanligt men vill veta vilken "ampär?" jag skall ha! har 55 nu men vill ju såklart vara på den säkra sidan då jag hört att det inte är bra med för klent batteri?
Ursäkta om det är stavfel haha men det är söndag..
Tack på förhand/ jimmy

Re: Ang, Batteri!

Postat: mån jan 16, 2012 11:46
av Strumpan
Hej!

Glöm AH, det är ett ganska ointressant mätvärde, så länge man inte kör taxi och står vid stolpen med lysena på och väntar på nästa kund. Den mest intressenta egenskapen på batteriet, speciellt för oss med motorer som har relativt sett stor cylindervolym, är CCA. Läs mer här: http://www.batteripoolen.se/infopage.aspx?id=4

P g a okunskap bland konsumenter har Biltema drabbats av dåligt rykte. Klassikern är banktjänstemannaHasse som köper en HD till sig själv i 50-årspresent och stuntar i att underhållsladda originalbatteriet under vinterhalvåret och efter två eller tre säsonger är batteriet förstört, Hasse åker till Biltema och köper ett batteri som har rätt yttermått men när han trycker på startknappen orkar det knappt dra runt motorn. Hasse blir arg och skriver på olika forum att "Biltema är bara skit". Hasse köper ett annat Batteri med samma AH för femdubbla priset (dock ovetandes om att det har dubbla CCA), motorn startar på ett kick. Hasse skriver på forum att Biltema bara är skit och "så fort jag bytte till XXXXX så fungerade det igen" och "endast det bästa är gott nog för våra ögonstenar", o s v, o s v. Känns det igen? :D

Re: Ang, Batteri!

Postat: mån jan 16, 2012 17:16
av Kjell.Magnusson
Hejs

Ligger nåt i de du Strumpan!

Re: Ang, Batteri!

Postat: mån jan 16, 2012 17:52
av Ingo
Jag tycker att du ska ha orginal delcobatteri med sidopoler!!! :D
Men ska du nödvändigtvis ha toppoler så optima är nog vettigt..
är ju inte bara startkraften som behövs på vetten (till panterorna rekomenderas vanligt 60 amp/h volvo batteri och det funkade när jag åkte bigblockmopar liksom bigblock Ford också)
Vetten har en extrem generator så batteriet ska tåla att ta emot laddning utan att koka bort batterivätskan också..
Därför brukar inte "passande" batterier typ Biltema hålla så länge..(och då pajar generatorn också)

Re: Ang, Batteri!

Postat: mån jan 16, 2012 17:58
av Ricky
Inte för att jag kan något om batterier men..
-Jag köpte ett Biltema-batteri till min fyrhjuling förra vintern och det batteriet var trasigt, tomt och vägrade ta emot laddning redan då det lyftes ur kartongen.

Biltemas batterier MÅSTE ju kanske inte vara skit men det låga priset verkar kanske ha en orsak i allt annat än tysk kvalitetssäkring och kontroll.

Joda de ersätter ett trasigt med ett nytt.

//Ricky.

Re: Ang, Batteri!

Postat: ons jan 18, 2012 15:13
av CorvetteInto
tack för alla nödvändiga svar! blir nog ett optima bilbatteri till våren nu. har ju bara en mil till HansenRacing i spånga och dom är ju underbara att ha till allt möjligt. (även ni här på clubcorvette) ;)
En annan fråga är; När jag har alla lysen och positionslysen på off så lyser instrumentpanelen skitbra men så fort jag sätter på positionsljus eller halvljus med lyktorna uppfällda så blir det en ganska markant försämring på instrumentpanelens ljus.. har för mig att det alltid har vart så men inte såhär mykt. förut märkte man det knappt. kan detta vara skitbatteriet jag prövat att starta upp corvetten med eller är det något annat jobbigt?
Mvh jimmy

Re: Ang, Batteri!

Postat: ons jan 18, 2012 16:46
av Ingo
Nja bilarna är ju byggda för att ha ljuset på när det är mörkt,när vi envisas att ha det tänt dagtid blir det problem.
Nyare bilar(i varje fall min Dodge Magnum) har dels möjligheten att helt stänga av instrumentbelysningen,men även att vrida upp effekten när man har belysningen på dagtid.
Nackdelen med det är ju att lamporna pajar fortare.
Men att man helt kan stänga instrumentbelysningen är ju guld värt,på vetten har man flera gånger haft strömbrist när man mekat under huven för länge med batteriet inkopplat..
Men att justera upp belysningen till max gör ju en hel del..
Apropå Hansen Racing ,så har dom ju delco batterier också..

Re: Ang, Batteri!

Postat: ons jan 18, 2012 18:46
av Kjell.Magnusson
Hejs

När du slår på någon sorts ytter belysning så "dimmas" instrumentbelysningen, detta (utom i landet lagom) sker ju vid "sundown" därför blir instrument belysningen svagare för att inte du ska bli bländad av instrumentbelysningen!

Re: Ang, Batteri!

Postat: ons jan 18, 2012 21:16
av CorvetteInto
okej, tack för alla vettiga svar :) jo men tycker det är skönare med vanlig "svensk" koppling på batteriet! ska bara hitta ett fint liknande fast med vanliga poler!
Nu längtar man bara bort från denna eländiga vinter så man kan rulla ut den också!
Ha det! /jimmy

Re: Ang, Batteri!

Postat: tor jan 19, 2012 14:43
av Jake
Den här diskutionen var upp för ett tag sedan. Och den samlade erfarenheten då proklamerade att det var viktigare med en generös garanti än fancy siffror. Vetten går inte när det är kallt, den är lättstartad och det är inte särskilt många tomgångsförbrukare.
Det som tar knäcken på batteriet är att det står urladdat på vintern.