Sida 1 av 1

Förbättra väghållning på ZR1

Postat: sön jan 22, 2012 19:00
av Stefan J
Hej !
Jag har en ZR1-93 som jag skulle vilja förbättra väghållningen på, har funderat på coilovers, byta bussningar mm. Någon som har kännedom om detta och kan rekommendera vart jag ska börja.

Stefan

Re: Förbättra väghållning på ZR1

Postat: sön jan 22, 2012 20:42
av Peter Anjou
Hejsan !

Jag tycker att alla förbättringar av väghållningen är värt pengarna ! :D Sen vad man vill satsa på det är ju lite upp till var och en !? Ska man byta nåt så bör man gå hela vägen ! Byter man bara tex, stötdämparna så måste dom ju funka ihop med resten av fjädringen ! Jag tror att det är svårt att få det bra, om man bara byter nån del ! Själv har jag på min, DRM coilovers, hårdare och grövre krängningshämmare fram och bak, och ett Camber Brace stag monterat i fram. Det har gjort min bil till en helt ny bil med en mycket bättre körkänsla och respons ! Sen kan man ju också ändra hjulinställningarna till en mera aggressiv inställning, bara det kan vara som "natt och dag" !

Re: Förbättra väghållning på ZR1

Postat: mån jan 23, 2012 12:10
av 745
Peter Anjou skrev:Hejsan !

Jag tycker att alla förbättringar av väghållningen är värt pengarna ! :D Sen vad man vill satsa på det är ju lite upp till var och en !? Ska man byta nåt så bör man gå hela vägen ! Byter man bara tex, stötdämparna så måste dom ju funka ihop med resten av fjädringen ! Jag tror att det är svårt att få det bra, om man bara byter nån del ! Sen kan man ju också ändra hjulinställningarna till en mera aggressiv inställning, bara det kan vara som "natt och dag" !
Jag håller med, sedan är det frågan vad man prioriterar snabbt på en slät bana eller stadig på en svensklandsväg (=spårig kostig :evil: )
Själv har jag ställt bilen för bana med ställbara Koni, R-däck Kumho Ecsta (räkna med att de mjuka håller ca 1 dag vid inspirerad bankörning) stol - bälte och agressivare hjulvinklar. :D
Om jag gjorde om det jag har gjort, skulle jag börja med att testa bilen ordentligt på en bana (så att man får svart på vitt) och därefter nolla bilen, dvs byta bussningar, stötdämpare, bra gatdäck & ställa hjulvinklarna.
Nästa steg är ordentlig stol & bälte (svårt att känna skillnad om man flyger runt) R-däck & hjulvinklar.
Själv drömmer jag om att gå ännu ett steg lätta bilen, styva upp ramen (bur), byta fjädring & krängare...........
Men så vaknar jag och inser att det är billigare att köpa en annan bil. :idea:
Ett utav dom största problemen med C4an är vridstyvheten :( , C5an är 5 ggr så vridstyv, och då är den inte speciellt vridstyv.......