Sida 1 av 1

elfläktar

Postat: tor feb 16, 2012 14:19
av Hånta
Hallå

Jag funderar på att montera elfläktar istället för original fläkten som original kyl systemet har. Min fundering är om det finns plats för att montera tryckande fläktar istället för sugande. För om man har tryckande kanske huven tar i fläktarna när man öppnar huven. Någon som har erfarenhet om detta? Och i så fall,hur tjock fläkt kan man ha innan det tar i huven. Någon som har möjlighet att mäta?

Mvh Lars

Re: elfläktar

Postat: tor feb 16, 2012 14:43
av Ricky
Generellt säjs att sugande fläkt är effektivare än tryckande.
Man kan även få till en effektivare kåpa med flaps osv till sugande.

Jag har sugande och hyggligt med plats mellan dessa och motor/bärarmar. :)

Men det var ju nu inte vad du frågade om så jag går ut i garaget och mäter. Bild

//Ricky.

Re: elfläktar

Postat: tor feb 16, 2012 15:05
av Ricky
Jag får precis plats med en oljefilterkartong mellan kylaren och huvens balk.

Kartongen mäter 8cm.

Så här ser det ut på min bil.

//Ricky.

Bild

Bild

Re: elfläktar

Postat: tor feb 16, 2012 16:19
av Kjell.Magnusson
Hejs Hånta

Det är ju ganska gått om plats där som Ricky skrev, om du inte har ac förståss då blir det betydligt trängre!
Varför vill du ha tryckande fläkt det är ju hur gott om plats som helst att ha sugande?

Re: elfläktar

Postat: tor feb 16, 2012 16:38
av Kjell.Magnusson
Hejs igen Hånta

Såg du mitt mail om att scanna in ritningarna?
Jag vore SÅ TACKSAM för detta! :D

Re: elfläktar

Postat: tor feb 16, 2012 20:11
av Hånta
Tack Ricky för att du tog dig tid att mäta åt mig :D
Men vad menar du med "flaps" :?:


Magnum,jag hittar inte ritningarna :?


Mvh
Lars

Re: elfläktar

Postat: tor feb 16, 2012 20:14
av Ricky
Min fläktkåpa har gummiflaps som fläkten stänger då den suger och bilen är stillastående, då suger fläktarna all luft genom kyleren.

Dessa gummi-flaps blåser även upp av fartvinden under körning i fart. :)

Du kan se dom om du kikar noggrant på denna bild.

http://www.ecklerscorvette.com/corvette ... -1982.html

Re: elfläktar

Postat: fre feb 17, 2012 1:31
av PG-son
Hej du!
Jag har EN tryckande fläkt, monterad framför kylaren.
Monterade den för att motorn gick för varm, i stadskörning.
Funkar fint, man kan ju vara lite försiktig när huven öppnas. Om fläkten går och huven öppnas för mycket hörs det att fläktbladen tar emot kylaren.
Den är c:a 10 cm "hög".
Huven tog först i fläkten när den "ställdes" upp.

Åtgärd,
Stöd/lås armen för huven, är ju fastsatt med två stycken skruvar i huven. Jag sänkte fästet så att jag endast använder en av skruvarna, den som sitter i det nedersta hålet/gängan i huven.
Jag minskade därmed den totala öppningen på huven lite.
Avståndet mellan högsta punkten(mitten) på fläkten och huven är c:a 3 cm när huven är "uppställd"-
Jag har även kvar min sugfläkt, dock ej orginal. Fem bladig alluminium historia.
Fläkten köpte jag på Hansen Racing, den kan ändras till att vara antingen eller.

Re: elfläktar

Postat: fre feb 17, 2012 10:26
av Ricky
Hånta skrev: Men vad menar du med "flaps" :?:
Mvh
Lars
Hittade en artikel i Corvette Fever där de monterar SPAL fläktar med tillhörande kåpa. :)

http://www.corvettefever.com/techarticl ... to_13.html

Samt en bild som visar min kåpa lite bättre.

Dessa kåpor kan även levereras chromade om man vill det.

Bild

Re: elfläktar

Postat: fre feb 17, 2012 11:33
av Anders A
Annars har "feltema" spal-kopior som funkar kanon till bra pris....
Dock inte med den fina kåpan som på bilden över.

Mvh