Sida 1 av 1
Kylning bromsar
Postat: tor feb 16, 2012 23:19
av Fidde
Hej!!!
Tänkte jag ska bygga spindel dukts till kylningen till min Z06.
Någon som har koll på hur långa slangarna behöver vara?
Re: Kylning bromsar
Postat: tor feb 16, 2012 23:26
av vette.se
Fidde skrev:Hej!!!
Tänkte jag ska bygga spindel dukts till kylningen till min Z06.
Någon som har koll på hur långa slangarna behöver vara?
Enklast är att när du har dina ducts färdiga och monterade vid skivan att ge fullt styrutslag, tex åt höger och vid högra hjulet kapa och montera slangen så den är max utsträckt, sen fullt styrutslag till vänster och repetera vid vänster hjul.
Köp 1m dubbelväggig högtemp silikonslang, tex Kuntze i Stockholm har den (orange färg), kostar en hel del men det är den enda som håller en längre tid. Vanlig ventilationsslang och plastslang dör väldigt snabbt i sandsprutet från hjulet.
Re: Kylning bromsar
Postat: fre feb 17, 2012 1:41
av Fidde
Tack för det Anders.
Trodde kanske inte du skulle svara som säljer sådana.

Re: Kylning bromsar
Postat: fre feb 17, 2012 11:26
av Anders A
Ta lite bilder medans du bygger och lägg upp här på forumet.
Jag har också haft tankar åt det hållet!
Mvh
Re: Kylning bromsar
Postat: fre feb 17, 2012 23:48
av vette.se
Så här ser färdiga prylar ut, observera att plastducten inte är original. Den har en förlängd anslutning som också är aluminumförstärkt för att slangen ska sitta ordentligt.

Re: Kylning bromsar
Postat: fre feb 17, 2012 23:59
av Fidde
vette.se skrev:Så här ser färdiga prylar ut, observera att plastducten inte är original. Den har en förlängd anslutning som också är aluminumförstärkt för att slangen ska sitta ordentligt.

Snyggt

Men det går väl att bygga på den anslutningen för själva plasten är väl original?
Re: Kylning bromsar
Postat: lör feb 18, 2012 0:07
av vette.se
Fidde skrev:
Snyggt

Men det går väl att bygga på den anslutningen?
Mitt förslag är att du köper en kort bit aluminumrör och kapar typ 20mm långt och popnitar fast i ytterändan på originaldukten, beroende på vilka storlekar som finns får man sätta den på insidan/utsidan av original. Det kommer vara situationer där slangen tar i fälgen och sitter den då inte ordentligt så lossnar alltihop.
Re: Kylning bromsar
Postat: lör feb 18, 2012 0:14
av Fidde
Tackar för svaren Anders, man får väl börja titta på det i helgen.
Re: Kylning bromsar
Postat: lör feb 18, 2012 10:53
av Fidde
vette.se skrev:Så här ser färdiga prylar ut, observera att plastducten inte är original. Den har en förlängd anslutning som också är aluminumförstärkt för att slangen ska sitta ordentligt.

Ok Anders, ser nu att plastdukten inte är original.
Man ser inte allt knivskarpt sent en Fredagskväll.

Re: Kylning bromsar
Postat: lör feb 18, 2012 12:36
av Corinthian
Re: Kylning bromsar
Postat: lör feb 18, 2012 19:06
av Fidde
Ser bra ut, förmodar att du tillverkat dina själv om man ser på märkningen på plåten.
Har du förlängt plastdukten eller?
Re: Kylning bromsar
Postat: sön feb 19, 2012 14:36
av Fidde
Är det samma hjullager på C5 och C6, tänker mest på bultmönstret?
Re: Kylning bromsar
Postat: sön feb 19, 2012 14:51
av Corinthian
Fidde skrev:
Ser bra ut, förmodar att du tillverkat dina själv om man ser på märkningen på plåten.
Har du förlängt plastdukten eller?
Nej jag har inte gjort dom själv utan dessa är från LG Motorsports köpta av Anders på vette.se.
Jag har ingen aning om bultmönstret är detsamma men det borde vara det eftersom kit'et passar båda modellerna.
Re: Kylning bromsar
Postat: tis feb 21, 2012 12:32
av Larzzon
Fidde, du får gärna lägga ut måtten på dom när du är klar, då jag själv har tänkt tillverka spindel dukts
Har inte bilen hemma nu, så kan inte mäta själv
Annars får man väll vänta tills de tinar så man kan hämta pärlan

Re: Kylning bromsar
Postat: tis feb 21, 2012 15:31
av Corinthian
jag har original ductarna liggande om nån är intresserad...
dom går ju att modifiera så att slang passar.
så här ser dom ut fast utan alu-förstärkningen
http://shop.vette.se/images/963/900x600/307-1027l2.jpg