Trimning av 327..

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Trimning av 327..

Inlägg av vett74 »

Har en 327 monterad i min bil kommer ursprungligen från en 66´a corvette
Sitter lite trim på den nu typ mussetoppar torker insug headders 2.5 tum avgas holley 650dp gasare.
Undrar bara vad man kan göra mer gör att få lite mer kräm ur motorn?
vet inte vad det sitter för kam i den annars vad är bästa kam för en 327´a?
Stroka hur dyrt ungefär?
Man måste ju ha lite å göra på vintern så.. :D
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Stroka kostar! Vet inte exakt hur mycket men det blir ju att riva hela motorn, byta vev, stakar, kolvar, lager, packningar och troligen anpassa kam och lyftare till det. Kan man chansa på 20 tusen (?) + arbete och så kanske man vill passa på att renovera toppar, hona lopp m.m.

Torkel insuget ska tydligen inte vara någon höjdare på SB heller, så det kanske kan vara något att börja med, plus att det varken kostar speciellt mycket pengar eller tid heller. Insug + packningar = ca 3000 kr
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

vilket är det bästa insuget för gatbruk på en 327 motor?
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Ett väldigt bra insug är Edelbrocks Air-Gap RPM. Har bra bottenvrid, då det är av dualplane typ, samt andas bra upp till ca 6.500 rpm.

Här finns det massor att läsa om trimning, prylar etc: http://www.chevyhiperformance.com/techarticles/
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Oppps! Du lär kolla ett det får plats på höjden också, men jag skulle tro det.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

trevlig sida!!
står mycket roligt
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Tja, eller vad sägs om rullkam :wink:
En hel del dyrare än att byta insug, men å andra sidan, då kanske torker insuget passar lite bättre... 8)
Användarens profilbild
Frankyboy
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 31
Blev medlem: mån nov 03, 2003 12:46
Ort: Växjö
Kontakt:

Re: Trimning av 327..

Inlägg av Frankyboy »

vett74 skrev:Har en 327 monterad i min bil kommer ursprungligen från en 66´a corvette
Sitter lite trim på den nu typ mussetoppar torker insug headders 2.5 tum avgas holley 650dp gasare.
Undrar bara vad man kan göra mer gör att få lite mer kräm ur motorn?
vet inte vad det sitter för kam i den annars vad är bästa kam för en 327´a?
Stroka hur dyrt ungefär?
Man måste ju ha lite å göra på vintern så.. :D
Varför inte bulta på lite lustgasgrejor? Tar iofs bara en helg att montera, du ville ju ha att göra hela vintern :wink: , men fy fan vad motorn vaknar till liv på 100 hk extra. Det är skitroligt, inte så svårt, samt överkomligt i pris. Mvh/Frankyboy (12.59 med snäll 350/aut/3.08 o lustgas på vanliga BF radialer på Uråsa)
Skriv svar