Sida 1 av 1
Hjulvinklar!
Postat: ons mar 07, 2012 22:38
av C4-88
Jag har letat i min Haynes verkstadhandbok om camber,caster och toe-in vinklar, men jag hittar bara hur man gör detta men inga grader det skall vara.
Nu hoppas jag att någon kan detta därute.
Re: Hjulvinklar!
Postat: ons mar 07, 2012 22:44
av Kjell.Magnusson
Hejs
Ricky gav mej detta tips:
http://www.vbandp.com/index.php?option= ... Itemid=170
Högst upp i listan på den här sidan finner du Vette Brakes and Products Alignment Specs.
Re: Hjulvinklar!
Postat: ons mar 07, 2012 22:49
av Ricky
Bra där Magnum.
Detta är vad dom uppger om C4.
//Ricky.

Re: Hjulvinklar!
Postat: ons mar 07, 2012 22:56
av Kjell.Magnusson
Hejs Ricky
Det där var ännu bättre!
Re: Hjulvinklar!
Postat: ons mar 07, 2012 23:02
av C4-88
tack för era snabba svar, har ni nån erfarenhet av att mäta dessa vinklar med bilen upphissad eller ska den stå på marken? Vad jag förstår så rör väl hjulen
sig parallellt upp och ner vi fjädring.
Re: Hjulvinklar!
Postat: ons mar 07, 2012 23:17
av Kjell.Magnusson
Hejs
Ska absolut stå på marken eller upphissad med hjulen på lyften eller vad du nu gör för att höja bilen, men bilen måste stå på hjulen! Stystagen gör att hjulen vrider sig lite när du lyfter bilen!
Re: Hjulvinklar!
Postat: tor mar 08, 2012 10:03
av C4-88
Kan det ha betydelse även för cambervinkeln? det är mest den jag tror är fel. Då man inte har tillgång till lyft, så vore det bra att göra inställningen med bilen på pallbockar. Jag tycker det ser ut som hjulen rör sig vinkelrätt mot bilens linje, även fast hjulen "hänger".
Re: Hjulvinklar!
Postat: tor mar 08, 2012 12:54
av Peter Anjou
Hejsan !
Bilen måste stå på "backen" annars
så blir det fel !
Re: Hjulvinklar!
Postat: tor mar 08, 2012 13:19
av Peter Anjou
Hejsan !
Här kommer en sida/ länk till om vinklar:
http://www.pfadtracing.com/blog/wp-cont ... 2.2011.pdf
Det är "bara" att prova sig fram !

Re: Hjulvinklar!
Postat: tor mar 08, 2012 22:23
av 745
Efter att ha provat mig fram tycker jag att nedanstående passar mig bra vid bankörning med R-däck.
Fram: Toe total 0,7 mm Camber -1,5 Caster 4,5
Bak: Toe total 1,0 mm Camber -2,3
-88 m. Z52 chassie
Det är riktigt kul

att prova sig fram, det blir stora skillnader

, som en hjälp kan du använda:
http://rejsa.nu/artiklar/setuptabell.asp
Lycka till & återrapportera gärna.