Sida 1 av 1
Airconditioning i C3
Postat: tor aug 26, 2004 3:05
av ornet
Under vintern hade jag tänkt få igång en fungerande aircondition i bilen.
Är det någon som gjort en renovering och konvertering från R12 till R134A.
Varifrån och vilka grejor behövdes.
Funkar det.
Svara gärna på omröstningsfrågorna . Alltid kul med lite statestik
Tyvärr tillåts inte flervalssvar så ni får gå in och svara flera gånger

Postat: tor aug 26, 2004 3:16
av ornet
Postat: tor aug 26, 2004 9:08
av Erik
Tja, när jag köpte min så var AC-n urkopplad genom att jordsladden var avklippt och drivremmen borttagen. Jag gissar att någon har kopplat loss den för att de tyckte att den stal kraft...
Jag är lite nyfiken på om det är vanligt på äldre C3:or. Hursomhelst så vore det kul att få igång den igen.
Postat: tor aug 26, 2004 13:57
av Lars Nilsson
Av med luckorna sa kyler val fartvinden..... _69 427
Postat: tor aug 26, 2004 14:56
av Corv1-Micke
Jag körde 11.03s @ 192kmh i somras. Blir lite blåsigt med luckorna av...
Då är det gött att kunna slå på ac:n... hehe
/ Micke
Postat: tor aug 26, 2004 16:42
av madcow
OK, Ok ... Jag kör C4:a
Men konverterade min AC hos en firma i Segeltorp (huddinge) för ca 4-loppor - gjordes på en halv dag funkar klockrent
Gjorde samma sak på min JD (john Deere) - ja, ja det är en traktor, detta gjordes i Västerås - kostade det dubbla - funkar inget vidare.
Jag rekommenderar snubben i Segeltor - skall gräva fram nummer om så önskas
Postat: tor aug 26, 2004 20:34
av Erik
Gör gärna det.
Postat: tor aug 26, 2004 22:24
av madcow
Snubben som fixade min AC heter Svenne, har en firma i Segeltorp som bara jobbar med AC oavsett bilmodell.
Finns på Sätthammarvägen 6, tel 08-979170
Postat: fre aug 27, 2004 8:38
av Erik
Tackar.
Postat: fre aug 27, 2004 11:31
av Björn Leidelöf
Jag har AC på min C3 och den har alltid fungerat. När jag plockade ur motorn för ca 6 år sedan passade jag dock på att konvertera den till R134a.
Köpte en konverteringsats från Zip Corvette i USA (ny kompressorolja och nya oringar), passade på att byta till nya slangar och till sista så behöver även "torkaren" bytas. Det var inga problem alls, jag bara plockade isär systemet, monterade nya slangar och o-ringar, tömde ur gamla oljan ur kompressorn, monterade nya torkaren och åkte sedan till en firma som fyllde på systemet.
Givetvis kan det ju även tillkomma en ny kompressor om den inte använts på länge (= fastnat), eller andra delar typ kondensorn om dessa har gått sönder sedan tidigare.
Oftast har väl systemen "självdött" genom åren pga. läckage i kompressorns axeltätning eller en slang som torkat och då har folk plockat bort remmen till kompressorn. Det finns också en tryckvakt i systemet som slår av strömmen till kompressorn när freontrycket i systmet blir för lågt = en del har försökt få igång systemet genom att koppla förbi tryckvakten.
Nåja, finns alla delar på plats så är inte en konvertering någon större "operation".
Mvh, Björn
Postat: fre aug 27, 2004 13:13
av madcow
Släpp bara inte ut det gamla köldmedlet rakt ut - är det något som är miljövidrigt så är det gammalt freon.
Och då får vi all världen miljöaktivister efter oss - inget man önskar

Postat: fre aug 27, 2004 14:07
av Peter
Behöver ju ngen AC om man bor i Sverige..Det enda som behövs är ett par schyssta vindrutetorkare..

Postat: fre aug 27, 2004 18:26
av madcow
Och regndäck!

Postat: lör aug 28, 2004 10:49
av Janne
Och bra värme.
"janne 289"
Postat: lör aug 28, 2004 11:45
av vett74
samt ett par headers att värma fötterna med.....
min blir ganska varm där nere..

Postat: lör aug 28, 2004 18:37
av eriksson
och ett stort garage man kan stuva in skiten i när den rasar

Postat: lör aug 28, 2004 22:37
av ornet
Tack Björn L
Verkar ju inte vara några större problem alltså.
Då skall jag ha kyla i bilen till nästa säsong.
Skall skicka efter boken om aircon samtidigt, kan ju va bra att se några bilder.
Postat: sön aug 29, 2004 19:51
av Classe
Jag fick min Ac i kartong när jag köpte bilen har funderat på att montera
det hela men inte kommit till skott ännu och med en sommar som denna så räcker det med att hissa ned rutan....
Det finns olika kompressorer,jag har den stora som skall vara bra men klumpig, det finns en mindre (77-)sämre,eller...?
Eller har ni tips på ett tredje allternativ?
Postat: sön aug 29, 2004 22:02
av Classe
Yes, jag lyckades få in en bild efter antal timmar, ett kit från Corvette Central
http://www.parts123.com/parts123/yb.dll ... g~AAGOD~~~
Postat: sön aug 29, 2004 23:41
av ornet
Oh Gud!
Ar det Julafton Classe?
Det är sånt där jag går igång på. Paket.
Var föressten på en gårdsauktion och fick mig en planslip för 300:- Lödstation 30:-
Det gor att få fynd men ddet tar tid. ta med frun och ett par och gör en heldag. Det är kul.
SåClasse säeljer de kompletta satser påcorvettecentraler?
Har du ett jissn ning på priset.l
Postat: mån aug 30, 2004 9:58
av Classe
1295:-usd till smallblock 68-77
1449:- usd till bigblock 68-74, man får väl skärpa sig och vara snäll
resten av året, då kanske tomten kommer.....
lite osäker på vad det slutar på med lev. till dörren.......men en nolla
får man lägga på........ minst.
Postat: mån aug 30, 2004 20:34
av Hagge
Ecklers säljer också AC-kit (I kartong!), de har två typer, kolla här
det billiga för 800 USD:
http://www.ecklers.com/product.asp?dept ... ASRBFMAX6F
och lyxkartongen för 1350 USD:
http://www.ecklers.com/product.asp?dept ... ASRBFMAX6F
I min 78:a har det varit AC men den är urdragen med rötterna, ja kondensorn är kvar men mest som ett minne av den AC som en gång var.
Kör nog med asbeststrumpor och kallingar en eller ett par säsonger till även om jag är sugen på 800 USD kitet från Ecklers. Det gäller att prioritera rätt i renoverings- och fixarivern, det som drar absolut mest nu är att uppgradera till kuggstångsstyrning vilket inte heller är något gratisevenemang.
Man kan ju alltid trösta sig med att man inte behöver ngt värmepaket i Corvetten när man har headers monterade
