Sida 1 av 1
Momentdragning av bult vid byte stöt+kräng
Postat: mån mar 12, 2012 19:27
av Ubbe
Hej på er!!
I dag har jag börjat med att byta krängningshämmare+stötdämpare(Johnny O´Connel).
Har bytt kräng bak+höger stötdämpare,det går inte fort men det ska bli klart till helgen.
Super enkelt var det inte om man ska följa instruktionerna som var med.Fick ringa till Anders R-tune.(Tack för hjälpen)
En liten fråga hur viktigt är det att momentdra
bultarna typ länkarm,räcker det med handkraft?
Det var kul att titta på bilens skick,den är som ny under
Ett lite tips

När jag tog bort krängningshämmaren bak så hade jag kraftig rost under Bussningarna, som bara syntes när man tog bort dom.Nästa så att det kan gå av om några år

Re: Momentdragning av bult vid byte stöt+kräng
Postat: tis mar 13, 2012 0:28
av Hejdarn
Varför skulle man inte momentdra? Vana skruvare har det i handleden, andra får använda en momentnyckel men det är så klart inte vettigt att dra 200 Nm för något som skall ha 50 eller tvärtom.
Du kan läsa den här posten också:
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 19&t=14315
End Link Bolts and Nuts 68 N-m (50 ft-lbs)
Bushing Bracket Bolts, C6 Z06 46 N-m (34 ft-lbs)
Bushing Bracket Bolts, Non C6 Z06 65 N-m (48 ft-lbs)
Re: Momentdragning av bult vid byte stöt+kräng
Postat: tis mar 13, 2012 19:30
av Ubbe
[quote="Hejdarn"]Varför skulle man inte momentdra? Vana skruvare har det i handleden, andra får använda en momentnyckel men det är så klart inte vettigt att dra 200 Nm för något som skall ha 50 eller tvärtom.
Du kan läsa den här posten också:
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 19&t=14315
Hej! Tack för svaret

Jag har en ny inköpt momentnyckel men jag tyckte det var så svårt att komma åt+att man vill alltid dra lite extra.Angående "läsningen"Det var med både bult+fett+brickor men inga nya plåtbläck som sitter över gummit, där kan det säker skilja några millemeter mellan den gamla som hade rost och nya med färg.Det är kanske bra att efterdra bultarna.
Re: Momentdragning av bult vid byte stöt+kräng
Postat: tis mar 13, 2012 19:55
av Hejdarn
Rätt moment och sedan efterkontrollera är det bästa i alla lägen. Att "dra lite extra" är alltid fel. Det är så saker går sönder.

Re: Momentdragning av bult vid byte stöt+kräng
Postat: tis mar 13, 2012 21:17
av Ubbe
När man har dragit bulten så tänker man (har man dragit tillräckligt) Kanske ska jag dra lite till, eller det där med Kylskåps lampan,Stängs lampan verkligen av när man stänger dörren?
Min fru tycker att jag alltid oljar in altan för mycket men det är att jag vill få det bästa resultatet

men ofta blir det inte så bra
ps Jag tror att jag har vårkänslor.När jag åkte till jobbet med vinter bilen (Honda),så kom jag på mig själv att jag satt bakom ratten och lät som V8 med munnen

Re: Momentdragning av bult vid byte stöt+kräng
Postat: ons mar 14, 2012 9:31
av Hejdarn
Det låter som du ska använda momentnycklar eller väldigt små spärrskaft.
Tar du skaftet från helvetet (halvmetersvarianten) och "drar åt lite extra" så är oddsen mycket goda att du drar sönder saker väldigt fort.

Re: Momentdragning av bult vid byte stöt+kräng
Postat: sön mar 18, 2012 19:40
av Ubbe
Hej på er!
NU sitter stötdämparna+krängningshämmarna på plats
Det var inte lätt att få dit dämparna speciellt fram.Jag tog bara bort styr armen. (slipper göra en hjulinställning) Svärfar kom förbi en gammal bilmekaniker.Han gav mig ett jätte bra tips
TIPS!
När man ska trycka ihop nya dämparen så tar man en bit ståltråd som håller den hoptryckt och sen sätter man dit den klipper tråden "pang" så sitter den där

Re: Momentdragning av bult vid byte stöt+kräng
Postat: mån mar 19, 2012 11:01
av Hejdarn
Re: Momentdragning av bult vid byte stöt+kräng
Postat: mån mar 19, 2012 20:19
av Ubbe
Hej Thomas!
Jag hittade bara verktyg till MacPherson (spiralfjäder ).
Till corvetten z06 så är det lösa stötdämpare med blad fjäder.
Tips!
När man ska trycka ihop nya dämparen så tar man en bit ståltråd som håller den hoptryckt och sen sätter man dit den klipper tråden "pang" så sitter den där