Sida 1 av 1
Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Postat: fre mar 23, 2012 18:22
av brainstorm
Va ute precis och skulle byta kopplingsvätskan.
Öppnade behållaren och sög upp all vätska. Den var SVART!
Hittade även nått på botten av behållare, Vet dock inte vad det var. En klump av smuts eller nått. Slängde tyvär den före jag kollade vad det var.
Torkade behållaren noga så den blev ren, för behållaren var riktigt skitig!
Fyllde i ny vätska, när den nya vätskan var påfylld så såg jag hur en liten strimma från hålet med svart olja börjar sakta blanda sig med den nya vätskan.
Jag stänger behållaren å går in i beln å trampar ned kopplingen ca 40 ggr.
Går ut igen å tittar i behållaren, INGET HAR HÄNT!
Jag ser fortfarande den där tunna strimman som kommer sakta uppåt å blandar sig med nya vätskan!
Vad är det för fel!
Det är inget fel på kopplingen!, så det är inte därför jag byter, vill bara serva bilen med nya vätskor.
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Postat: fre mar 23, 2012 18:49
av velasoraptor
Är kopplingsoljan aldrig bytt eller är så svart som du säger så tar det tid att få ur allt.Du har skitig olja kvar.Du kan behöva pumpa i flera omgångar innan allt skit är ute.Ju svartare ju fler gånger får du pumpa.Det kan ta en jäkla tid att få ur all skit.Så dina 40ggrs pumpande räcker inte i ditt fall.Så du får pumpa sedan suga ur oljan och fylla på ny.Sedan pumpa igen och upprepa behandlingen tills oljan är ren.För vissa har det tagit 8-10 pumpningar innan all skit är borta.En gång räcker inte på länga vägar.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 555hp 715nm (470rwhp 612rwnm)
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Postat: fre mar 23, 2012 18:55
av brainstorm
Händer ingenting i behållaren när jag pumpar....
Kollade på den här filmen 5:50 min in
http://www.youtube.com/watch?v=gBbsy0LjUvE
Där skvalpat vätskan runt i behållaren.
Det gör inte min! Jag provade även med locket öppet om jag kunde se nått.....Tjejen var i bilen och pumpade med kopplingen, men inget händer i behållaren.
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Postat: fre mar 23, 2012 19:09
av velasoraptor
Det gör inte min heller vad jag vet.Men ren blir den.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 555hp 715nm (470 rwhp 612 rwnm)
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Postat: fre mar 23, 2012 19:29
av brainstorm
velasoraptor skrev:Det gör inte min heller vad jag vet.Men ren blir den.
Kenta C5 Z06 2004 Ls7 555hp 715nm (470 rwhp 612 rwnm)
Jag testade att stoppa in en sladd i hålet för att kolla om det var stopp, kom in ca 2-3 dm sen tog det tvärstopp.
Borde det inte synas något i behållaren när man trampar ned kopplingen? Oljan blandar sig ingenting mer när man trampar ner kopplingen än att man bara låter nya vätskan vara i. Blandar sig lika långsamt.
Nya vätskan blir lixom inte svart, behåller samma färg som innan, fast med svarta svaga strimmor. Och då har jag pumpat 40 gånger, några gånger.
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Postat: fre mar 23, 2012 19:38
av Kjell.Magnusson
Hejs
Koppling & broms är så kallade statiska hydraulsystem! Det innebär att t.ex. kopplingen i stort sett använder samma vätska om & om igen endast pytte lite vätska från behållaren kommer någonsin in i systemet! Den kopplingsbehållaren som var på filmen, där är det något fel! Om nu det inte var någon som tryckte tillbaks slavcylinder kolven i botten varje gång! Vad du kan kanske göra för att snabba på bytet av vätska är att ordna en liten läcka så nära slavcylindern som möjligt om det ens är möjligt utan att riva isär hela kopplingen, jag vet inte exakt hur det ser ut på en C5:a.
Lycka till!
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Postat: fre mar 23, 2012 20:08
av brainstorm
magnum skrev:Hejs
Koppling & broms är så kallade statiska hydraulsystem! Det innebär att t.ex. kopplingen i stort sett använder samma vätska om & om igen endast pytte lite vätska från behållaren kommer någonsin in i systemet! Den kopplingsbehållaren som var på filmen, där är det något fel! Om nu det inte var någon som tryckte tillbaks slavcylinder kolven i botten varje gång! Vad du kan kanske göra för att snabba på bytet av vätska är att ordna en liten läcka så nära slavcylindern som möjligt om det ens är möjligt utan att riva isär hela kopplingen, jag vet inte exakt hur det ser ut på en C5:a.
Lycka till!
Börjar ju kännas mer logiskt egentligen

När jag stoppade ner sladden i slangen som sitter i behållaren kom jag ner ca 2-3 dm.
Med den tjockleken och den längden så kan det inte finnas så mycket vätska i den. Så jag fortsätter nog med att byta tills liter flaskan tar slut oavsett hur ren oljan i behållaren är när jag tömmer å fyller i ny?
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Postat: fre mar 23, 2012 22:33
av Bengt
magnum skrev:Hejs
Koppling & broms är så kallade statiska hydraulsystem! Det innebär att t.ex. kopplingen i stort sett använder samma vätska om & om igen endast pytte lite vätska från behållaren kommer någonsin in i systemet! Den kopplingsbehållaren som var på filmen, där är det något fel! Om nu det inte var någon som tryckte tillbaks slavcylinder kolven i botten varje gång! Vad du kan kanske göra för att snabba på bytet av vätska är att ordna en liten läcka så nära slavcylindern som möjligt om det ens är möjligt utan att riva isär hela kopplingen, jag vet inte exakt hur det ser ut på en C5:a.
Lycka till!
Icke sa Nicke, vätskan byts sakta ut, det är lite magiskt men håller man den klar så transporteras tillräckligt med skit ut så att man aldrig behöver få "kopplingen i botten" problemet... It's a fact.
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Postat: lör mar 24, 2012 1:10
av Kjell.Magnusson
Hejs
Bengt skrev: "Icke sa Nicke, vätskan byts sakta ut, det är lite magiskt men håller man den klar så transporteras tillräckligt med skit ut så att man aldrig behöver få "kopplingen i botten" problemet... It's a fact."
Då undrar jag lite grann, vad är det som "byter" vätskan i systemet med den i behållaren? Ja visst lite från behållaren kommer in vid slitaget av lamellen, eventuell liten läcka och lite grann när du släppt upp kopplingspedalen och huvudcylinderkolven har öppnat hålet till behållaren, vid detta tillfälle kan det på grund av rörelsen som blir i vätskan när du släppt upp pedalen komma ut lite vätska från systemet till behållaren och därmed lite från behållaren till systemet, den lilla svarta svaga strimma som brainstorm beskrev.
Så visst vätskan kommer att "rotera runt" förr eller senare (snarare senare).
Om du vill byta vätskan hela vägen så borde det finnas en luftningsnippel på slavcylindern, där kan du öppna och pumpa ur gammal vätska precis som när du byter i bromssystemet, om det finns luftningsnippel förståss, annars lossa röret/slangen vid slavcylindern om det går att komma åt då...
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Postat: sön mar 25, 2012 0:06
av vette.se
magnum skrev:Hejs
Bengt skrev: "Icke sa Nicke, vätskan byts sakta ut, det är lite magiskt men håller man den klar så transporteras tillräckligt med skit ut så att man aldrig behöver få "kopplingen i botten" problemet... It's a fact."
Bengt har rätt, byter du ofta så cirkulerar det runt för eller senare. I början blir svart väldigt fort i koppen men sen blir det klarare och klarare, egentligen ointressant varför

det fungerar trots allt
Det finns en luftningsnippel på förarsidan ca kl: 11 på slavcylindern, problemet är dock att man måste plocka bort en del för att komma åt. När du väl kommer dit så underlättar det med små händer för att få dit nyckeln och öppna, därför är det många som sätter dit en luftningsslang när de byter koppling/slav första gången så slipper man bekymret om man skulle behöva lufta.
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Postat: sön mar 25, 2012 8:55
av Kjell.Magnusson
Hejs vette.se
Ta och LÄS mitt inlägg precis före ditt!
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Postat: mån mar 26, 2012 20:55
av Kjell.Magnusson
Hejs brainstorm
Jag uttryckte mej nog lite konstigt vid 1:a svaret: "Det innebär att t.ex. kopplingen i stort sett använder samma vätska om & om igen endast pytte lite vätska från behållaren kommer någonsin in i systemet!" Ordet någonsin är en liten tankevurpa från min sida, vad jag menar var att endast pyttelite av vätskan kommer in i systemet varje gång du frikopplar och släpper upp pedalen! Vilket jag också skrev i det andra svaret: "lite grann när du släppt upp kopplingspedalen och huvudcylinderkolven har öppnat hålet till behållaren, vid detta tillfälle kan det på grund av rörelsen som blir i vätskan när du släppt upp pedalen komma ut lite vätska från systemet till behållaren och därmed lite från behållaren till systemet".
Vad du vill tro på det är upp till dej, MAGI eller det jag skrivit! Eller kan du kolla på nätet, vad jag vet så ser det likadant ut på i stort sett alla bilar med hydraulisk koppling!
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Postat: mån mar 26, 2012 21:40
av brainstorm
Tack för svaren.
Jag har kommit fram till att jag får bäst resultat genom att tömma behållaren och sedan fylla på med ny vätska. Sen kommer jag tillbaka dagen efter så är vätskan svart igen. Så har jag gjort nu i någon dag. Tänkte fortsätta tills den fortsätter att vara helt klar.
För att trycka ner kopplingen tycker jag inte hjälper nått alls :S
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Postat: mån mar 26, 2012 21:50
av Kjell.Magnusson
Hejs igen
Det är när du släpper upp pedalen det händer lite, ju snabbare uppsläpp ju mer fart blir det på vätskan, men för många sådana uppsläpp är nog inte bra, går nog sönder något då! Det kan mycket väl vara som du skriver, att det svarta kommer upp av sig själv beroende på att det är lättare än den nya vätskan! Kanske är det som är magin, jag har då aldrig sett detta men det är absolut fullt möjligt, kanske kan bero på att det är ovanligt stort hål i huvud cylindern på en Corvette!
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Postat: mån mar 26, 2012 21:54
av Mange_C5
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Postat: lör apr 07, 2012 11:19
av Ubbe
brainstorm skrev:Va ute precis och skulle byta kopplingsvätskan.
.
Hej! Hur har det gått med kopplingsvätskan

Blev den ljus till slut
Jag hade tänkt byta

Såg att min oljan var svart också
Måste man lufta, kan man inte byta lite då och då
Förra ägaren har bytt alla oljor utan kopplingsoljan.
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Postat: lör apr 07, 2012 11:44
av brainstorm
Hej!
Jag har gått ut varje dag och bytt det som finns i behållaren, utan att pumpa med kopplingspedalen. Vätskan har blivit svart bara av att stå.
Men nu igår ställde jag på bilen å åkte ca 30 mil å när jag kom hem så var vätskan riktigt svart.
Så jag har tänkt göra så att varje gång jag kört klart så ska jag byta vätskan, så förhoppningsvis så kommer vätskan att bli klar

Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Postat: lör apr 07, 2012 12:25
av Ubbe
brainstorm skrev:Hej!
Jag har gått ut varje dag och bytt det som finns i behållaren, utan att pumpa med kopplingspedalen. Vätskan har blivit svart bara av att stå.
Men nu igår ställde jag på bilen å åkte ca 30 mil å när jag kom hem så var vätskan riktigt svart.
Så jag har tänkt göra så att varje gång jag kört klart så ska jag byta vätskan, så förhoppningsvis så kommer vätskan att bli klar

Jag ska köra samma metod som du. Man behöver inte ha så bråttom alltid, bara när man kör
ps Vilken sorts olja använder ni

Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Postat: lör apr 07, 2012 17:07
av Ubbe
DOT4.[/quote]
Tack för den upplysningen
ps Jag mötte en vinröd c5,när jag körde från jobbet till Norrtälje.Nu är det nära

Besiktningen är på Tisdag 10/4
En liten dum fråga

Får man köra bilen fast den inte är besiktigad.Den har ju varit avställd under vintern och sista besiktnings datum var 30/3.
Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Postat: lör apr 07, 2012 17:24
av brainstorm
Får man köra bilen fast den inte är besiktigad.Den har ju varit avställd under vintern och sista besiktnings datum var 30/3.
Får bilen körförbud under tiden den är avställd, så har du 3 veckor på dig att besiktiga den

Så det är bara att gasa å köra

Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Postat: lör apr 07, 2012 17:51
av Ubbe
brainstorm skrev:
Får bilen körförbud under tiden den är avställd, så har du 3 veckor på dig att besiktiga den

Så det är bara att gasa å köra

Kanooon

Synd att drack vin till maten
Nu får jag vänta tills i morgon

Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Postat: lör apr 07, 2012 19:49
av Hejdarn
Ubbe skrev:ps Vilken sorts olja använder ni

Det är inte olja. Olja har man till en smörjande funktion.
DOT 4 och 5.1 är glykolbaserade och DOT 5 är silikonbaserat hydraulmedium.
Jag tycker inte att det är något konstigt med att gammal broms/kopplingsvätska färgas svart. Det brukar den göra och det kommer från packningarna. Däremot ska det inte ligga klumpar med gegga i påfyllnadskärlet!

Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Postat: sön apr 08, 2012 7:41
av Ubbe
Hejdarn skrev:Ubbe skrev:ps Vilken sorts olja använder ni

Det är inte olja. Olja har man till en smörjande funktion.
DOT 4 och 5.1 är glykolbaserade och DOT 5 är silikonbaserat hydraulmedium.
Tack Thomas!

Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Postat: sön apr 08, 2012 7:53
av Ubbe
Hejdarn skrev:Ubbe skrev:ps Vilken sorts olja använder ni

Det är inte olja. Olja har man till en smörjande funktion.
DOT 4 och 5.1 är glykolbaserade och DOT 5 är silikonbaserat hydraulmedium.
Jag tycker inte att det är något konstigt med att gammal broms/kopplingsvätska färgas svart. Det brukar den göra och det kommer från packningarna. Däremot ska det inte ligga klumpar med gegga i påfyllnadskärlet!

Jag blev lite nyfiken
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bromsv%C3%A4tska
Där står det som du beskriver Thomas

DOT 4 är också glykolbaserad men med andra tillsatser såsom boratestrar. Är normen för Europa och är prestandamässigt mycket bättre än DOT 3 avseende kokpunkt men är också aggressivare mot icke anpassade packningar och slangar.
Hur många år håller packningarna

Man kanske ska byta till DOT 3

Värmen borde imte vara problem när det gäller kopplingen eller

Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Postat: sön apr 08, 2012 12:11
av Hejdarn
Nä, det finns bara två klasser man använder idag. DOT 4 och DOT 5.1
Allt annat är gammalt mög. Dina packningar tål nog det annars hade de varit upplösta vid det här laget.

Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Postat: sön apr 08, 2012 12:30
av mse
Nä, det finns bara två klasser man använder idag. DOT 4 och DOT 5.1
Allt annat är gammalt mög. Dina packningar tål nog det annars hade de varit upplösta vid det här laget.
Precis. Och varför inte köra med senaste standarden? Statoilmackarna säljer DOT 5.1 för ett rimligt pris.

Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Postat: sön apr 08, 2012 12:53
av Ubbe
Hej! Det stod att DOT 4 är aggressivare mot icke anpassade packningar och slangar än DOT 3 .
Det är inte alltid som det senaste är bäst
Det svarta som finns i behållaren skrev "Thomas" kommer ju ifrån packningar mm och det är ju inte så bra.
Men man ska nog använda det som står instruktion boken.
Det blir DOT 5 +att byta ofta

Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Postat: sön apr 08, 2012 18:07
av Hejdarn
Ubbe skrev:Hej! Det stod att DOT 4 är aggressivare mot icke anpassade packningar och slangar än DOT 3 .
Det är inte alltid som det senaste är bäst
Det svarta som finns i behållaren skrev "Thomas" kommer ju ifrån packningar mm och det är ju inte så bra.
Men man ska nog använda det som står instruktion boken.
Det blir DOT 5 +att byta ofta

Att packningarna färgar lite betyder inte att de inte tål vätskan. När det rinner ut under bilen genom anslutningarna så betyder det att de inte var kompatibla.

Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Postat: sön apr 08, 2012 20:26
av Ubbe
C5Z06 skrev:Du skall INTE använda DOT5

Se inlägg ovan.
Sorry! Jag skrev fel, Det ska vara DOT 5.1
Ps Vilket skit väder det ska bli

Jag vill ut och provköra vetten nu!
I dag så mötte jag en lastbil med en porsche på släp med en Granturismo NÜRBURGRING dekal.Det skulle vara kul om corvette cluben kunde åka dit någon gång

Re: Problem med att byta kopplingsvätskan!!!
Postat: mån apr 09, 2012 14:02
av Ubbe
Jag skall ner och köra på NR i slutet på Juni. Bara att hänga på, det är öppet för alla oberoende av fabrikat.

[/quote]
Skit kul

Jag kan inte i år, måste spara lite pengar

Flyger till nice slutet av juni.