Soppatryck
Soppatryck
Köpte en mätare och monterade på fuelrailsen för att kunna kolla soppatrycket, vrider jag på tändningen så pumpen går så står den på ca 38psi känns lite lågt va?
har för mig att det borde snarare vara i trakterna av 47 psi
har för mig att det borde snarare vara i trakterna av 47 psi
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Re: Soppatryck
Är lite olika ,beroende på vilken årsmodell det rör sig om..
har för mig att trycket låg kring 41 på de tidigare tpi bilarna och kring 47 från 88 och uppåt.
Jag har ju justerbart bränsletryck men inte säkert att den går bättre med högre tryck.
Men startad motor har jag för mig var det som gällde och att koppla lös vacumslangen på tryckregulatorn,då får du trycket som är inställt.
med inkopplad vacumslang så ser man ju hur trycket ändras när man varvar upp motorn..
har för mig att trycket låg kring 41 på de tidigare tpi bilarna och kring 47 från 88 och uppåt.
Jag har ju justerbart bränsletryck men inte säkert att den går bättre med högre tryck.
Men startad motor har jag för mig var det som gällde och att koppla lös vacumslangen på tryckregulatorn,då får du trycket som är inställt.
med inkopplad vacumslang så ser man ju hur trycket ändras när man varvar upp motorn..
-
- Corvettefanatiker
Hejs
Det är högre spänning i elsystemet när motorn är igång, det innebär helt säkert högre varv på soppapumpen också, därmed kan trycket öka lite också! Kanske...
Det är högre spänning i elsystemet när motorn är igång, det innebär helt säkert högre varv på soppapumpen också, därmed kan trycket öka lite också! Kanske...
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
vrid ett par ggr och läs av trycket.
Sen vilket tryck du skall ha beror på ditt A/F och hur den är mappad.
Logga den och kika på BLM samt kolla ditt A/F med en WBO2 vid fullgas så får du svaret om det är för lågt.........
Logga den och kika på BLM samt kolla ditt A/F med en WBO2 vid fullgas så får du svaret om det är för lågt.........
Justerade tps så den visar .54 visade 0.47 innan men vid WOT visar den ca4.27 ska den inte ge 4.5v vid fullt pådrag?
Vit 1989 Corvette
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Vet du hur exakt voltmätaren är då?Scania skrev:Justerade tps så den visar .54 visade 0.47 innan men vid WOT visar den ca4.27 ska den inte ge 4.5v vid fullt pådrag?
undrar om de siffrorna inte är ungefärliga också..
89,an har ju maf och inte Map så den brukar ju vara lite mer förlåtande på förändringar..gta324 skrev:vrid ett par ggr och läs av trycket.
mät tps med en batteriladdare på, skall ej ge över 4.8v vid fullgas. 4.3 är nog ok, får kolla...
både MAF och MAP kör med BLM så förlåter bränsletryck ändringar på samma sätt, dock ej vid fullgas!
men sant att maf förlåter lite bättre vid trim än MAP men här gällde det br.tryck.......och trimmar man rejält är MAP bättre.
både MAF och MAP kör med BLM så förlåter bränsletryck ändringar på samma sätt, dock ej vid fullgas!
men sant att maf förlåter lite bättre vid trim än MAP men här gällde det br.tryck.......och trimmar man rejält är MAP bättre.
Värdena kommer från laptoppen när jag pluggat in den i bilens ecm så dom borde stämma.Ingo skrev:Vet du hur exakt voltmätaren är då?Scania skrev:Justerade tps så den visar .54 visade 0.47 innan men vid WOT visar den ca4.27 ska den inte ge 4.5v vid fullt pådrag?
undrar om de siffrorna inte är ungefärliga också..
Har precis börjat använda prylarna , jag har inte hållit på så mycket med sånt här men man lär sig fort

Vit 1989 Corvette
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram