Sida 1 av 1

Katalysator??

Postat: fre aug 27, 2004 16:12
av Berg
jag har en -96:a som är flyttgods från USA,jag har därför dispans
på avgas värden =behöver ingen katalysator...tjänar jag nåt i prestanda om jag plockar bort pre kattar och huvud katalysator :?

ta bort kat

Postat: fre aug 27, 2004 19:07
av Ingo
Vad du kommer att uppleva är att bilen blir bullrigare och tappar lite vrid på lägre varv.Antagligen kommer även bränsleförbrukningen att öka.Om insprutnings systemet kompenseras får du väl lite högre toppfart,men det är nog försumbart.Vid kraftigare trimning däremot kan ju strypningen katen ger stjäla hästar,så visst om du tänker trimma rejält visst är det bra med ett öppet avgassystem eljest nej.

Postat: fre aug 27, 2004 23:43
av Foppa
ta bort kattarna å sätt på headers å chippa den så kommer du få en trevligare bil.. :wink:

/Peter 360

Postat: sön sep 02, 2007 21:20
av Niceri
Hej,
Jag återupptar den här frågan eftersom jag har en 93:a flyttgods, alltså med LT1. Jag har i nuläget katalysatorerna kvar, tror inte de är utrensade men efter det sitter ett system på 2,75 - 3 tum (varierar!) som slutar i ett par dämpare som ser ut att sjunga på sista versen och från dessa två helt obehandlade runda 3" rör. Till nästa säsong vill jag åtminstone snygga till detta system.
Några frågor:
- Varför ökar bränsleförbrukningen om man tar bort kattarna?
- Varför sjunker vridet?
- Är 3" för grovt efter en i övrigt otrimmad motor?
- Tips på bättre kattar att ersätta originalen med?

Skall man i detta fall bygga själv eller köpa färdigt?

tja

Postat: sön sep 02, 2007 21:30
av Ingo
mottrycket försvinner och därmed sjunker bottenvridet något om du rensar kattar och sätter på grövre rör.
3" är bortkastat för där bak har avgaserna kallnat av så mycket så att gashastigheten sjunker med för grova rör.
Egentligen ska rören smalna av eftersom de kallnar av tvärtemot vad man brukar göra.
3" avslut behövs till jättemotorer eller om ljudämparen sitter bak headers och bara har någon meters avgassystem efter dämp(typ mittmotorbilar).
Men förutom att 3" ser fränt ut behövs det ytterst sällan på en normal bil.

Postat: mån sep 03, 2007 7:33
av M Nordin
ingo: har du belägg (=dynopapper) för att en motor skull gå sämre för att den har ett fritt avgassystem inom rimliga gränser? Klart att en maskin kan behöva mappas om för att dra nytta av ett lägre mottryck. Tryckfall i en värmemotor är effektförlust!

MVH
MN

Postat: mån sep 03, 2007 14:12
av Niceri
Ingo,
Tack för svar!
Det blir ett "tunnare" system, eventuellt även katalysatorer som är mindre i omfång. Tretumsrören bak ser inte ens fräna ut, de förstör bara utseendet. Ett par runda eller fyrkantiga rör på var sida, krom eller polerat rostfritt blir snyggt!

effekt

Postat: mån sep 03, 2007 17:29
av Ingo
M Nordin skrev:ingo: har du belägg (=dynopapper) för att en motor skull gå sämre för att den har ett fritt avgassystem inom rimliga gränser? Klart att en maskin kan behöva mappas om för att dra nytta av ett lägre mottryck. Tryckfall i en värmemotor är effektförlust!

MVH
MN
Det du vinner i väg förlorar du i kraft,så är den universella lagen.
Min egen erfarenhet kommer mest från tiden när när man åkte 440 mopar med korta thrush,och sedan skillnaden i bottenvrid med besiktningsavgasinsatserna.Den bilen sålde jag för 24 år sedan... :lol:
men här finns lite ..
http://www.sorman-racing.com/vedbod_fil ... enaste.pdf

Men gå sämre är ju lite tvetydigt.
Maxeffekten ökar med öppet system helt klart,och det sker vid ett högre varvtal.(om den får mer luft och bränsle)
Men lägre ner tappar man tyvärr,så i praktiken så går en otrimmad bil inte bättre med friare system ,åtminstone inte en prestandabil som vetten.
Förr brukade man säga att ett dubblet system på en v8 med enkelsystem gav 15-20 hästar.
Och öppnade man avgasystemet på en sådan bil så öppnar man även insugssidan,och givetvis om mappning eller större munstycken.