Bygga egen A/F-mätare

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 222
Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
Ort: Stockholm

Bygga egen A/F-mätare

Inlägg av Christian Larsson »

Frågade om detta i tråden om blyersättning men utan att få svar. Så som jag förstått det är det minst två på forumet som byggt egna A/F-mätare?

En instruktion till mätaren finns på:
http://www.markvanderkwaak.com/dbbp/tech-tips/mm.html

Skulle väldigt gärna bygga en egen, har god lödvana så jag tror inte det ska bli något problem bara jag får tag på komponenterna.

Här är elfa-nummrena för de komponenter jag hittat:
Diodstapel: 75-026-02
Lysdiodsdrivare: 73-131-09
Men har någon art.nr på de andra delarna som behövs?
Handlar ju delvis bara om några motstånd, men slå upp motstånd i elfa-katalogen, man får beslutsångest för mindre :roll:

StingrayRacing, du hade använt en lamdasond från biltema, fungerade den direkt bra med mätaren? Köpte du en med enkel kabel?
Byggde du mätaren precis som den är på den hemsidan jag länkade till?
Någonting man borde vara förberedd på innan man bygger den?
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Hejsan igen!

Har varit borta ett par dagar, men nu är jag tillbaka. :wink:

Jag gick bara in till en elektronikfirma och gav dem listan, så plockade de ihop komponenterna, inkl ett labkort som man kan använda istället för att försöka göra ett eget kort. Jag kompletterade med socklar till kretsarna, så kan man löda i godan ro utan att riskera att bränna dem.

Köpte enkabelsmodellen av lambdasond från biltema. Men för att få så bra mätresultat som möjligt, drog jag jordtamp direkt från avgasystemet där sonden sitter och direkt upp till elektroniken (kopplade även ihop den med jord under instrumentbrädan). Sonden ger ju som mest bara en fjuttig volt, så det lär ju till att man inte bygger in för mycket förluster... Sonden sitter precis efter kollektorn (använder headers), så jag får mätresultatet som ett snitt på vänster cylinderbank. Tar ca 30 sekunder att få mätresultat när motorn är kall.

För att anpassa mätaren till sonden fick jag dock komplettera med ett motstånd på 680 ohm mellan ben 6 och 7 (pricken är ben 1) och således även kapa lödbanan mellan dessa. Annars lyste bara 9 leds som mest.

Jag använder bara mätaren då jag är i skruvartagen, så jag satt en skarv under instrumentbrädan så jag enkelt kan ta bort den. Använde en trepolig mikrofonplugg och spiralkabel (typ hörlurar), och klämmer sedan fast mätaren mellan solskyddet och taket. Går perfekt att läsa av i skarp solljus.

Så här ser den ut i naket utförande:
Bild

Tiltade även ledarna som du ser, för att få en tunnare design som är enklare att placera.

Hör gärna av dej, så kan jag försöka att minnas mer. :lol:
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Christian Larsson
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 222
Blev medlem: sön okt 19, 2003 15:32
Ort: Stockholm

Inlägg av Christian Larsson »

Ah tack så mycket för svaret! :D

Då vet jag hur jag ska göra, hoppas jag får tid till att sätta igång nu i helgen, elfas personal borde nog kunna hjälpa till med att plocka fram grejerna :)

Återkommer med resultatet eller ifall jag får fler frågor :)
Skriv svar