Sida 1 av 1

C4 1988 cab

Postat: tis apr 24, 2012 9:27
av Peter Digemo
Tjena! Jag har en C4 1988 cab som har RPO Z51. Hur som haver det kanske inte är så speciellt. Men vart jag än läser om detta så står det att det bara levererades till coupe modeller och även cabbar från 96. Finns det någon som skulle kunna ge ett svar på denna fråga. :?:

Re: C4 1988 cab

Postat: tis apr 24, 2012 10:17
av Ingo
Jo helt klart Z51 ska bara finnas på manuella coupeer.
Fanns på 1.309 bilar,så är ju tämligen ovanligt överhuvudtaget.
Men Z52 finns på convertibles,har jag själv.
Är väl främst hårdare fjädring som skiljer mellan Z51 o Z52 och så ingår V01 i Z51 (alltså större kylare),men det gick ju även att kryssa så det är nog rätt så vanligt på Z52 bilar också.
Båda paketen innebar 17" fälgar istället för standard 16"
Finns ju även ett annat paket för coupen som inte gick att få till caben,Z01,fast i princip allt gick ju att kryssa till convertiblen,förutom glasluckor ..
Z52 fanns på 16.016 bilar alltså ganska vanligt.
90 var sista året för Z51 ,innan det återinfördes flera år senare.
Ibland kan man i slutet av modellåret få en specialare om det finns kvar tillbehör så det räcker för ordinarie linan..
Exempelvis skulle det ju inte gå att få sportsolar till 89ans convertible,men vet en svensksåld som var beställd rätt sent och fick det ändå.

Re: C4 1988 cab

Postat: tis apr 24, 2012 12:48
av Peter Digemo
Det är just det som jag kommit fram till! Finns det möjligen någon stans man skulle kunna se hur många av dessa 1309 bilar som var cabbar. Vore lite kul att veta. När det gäller Z51 har jag läst på olika sidor från den stora staden USA att det även skulle vara kortare styrväxel och lite kraftigare krängnings hämmare.

Re: C4 1988 cab

Postat: tis apr 24, 2012 18:05
av 745
Peter Digemo skrev:Tjena! Jag har en C4 1988 cab som har RPO Z51. Hur som haver det kanske inte är så speciellt. Men vart jag än läser om detta så står det att det bara levererades till coupe modeller och även cabbar från 96. Finns det någon som skulle kunna ge ett svar på denna fråga. :?:
Har du en export modell :?:
Det ser du bl.a. på backspeglarna & att det sitter reflexer bak
(http://www.flickr.com/photos/50916396@N05/4895517962/)
Samtliga export modeller var utrustade med Z51 :D

Re: C4 1988 cab

Postat: tis apr 24, 2012 21:57
av Hot Rod
Intressant, men varför tror/vet du att bilen är en Z51? Borde bara finnas på Coupe.

Här finns lite info http://www.corvetteactioncenter.com/tec ... chart.html om k-hämmare o fälgar/däck.

Snabbare styrväxel fanns på Z51 och Z52, hur många varv har du totalt från ändläge till ändläge? Hur många kylfläktar har du, en framför och en bakom kylaren eller bara bakom? USA- eller kanske Europa-såld?

Re: C4 1988 cab

Postat: ons apr 25, 2012 1:28
av Ingo
Peter Digemo skrev:Det är just det som jag kommit fram till! Finns det möjligen någon stans man skulle kunna se hur många av dessa 1309 bilar som var cabbar. Vore lite kul att veta. När det gäller Z51 har jag läst på olika sidor från den stora staden USA att det även skulle vara kortare styrväxel och lite kraftigare krängnings hämmare.
Ingen convertible ska ha Z51!!
Men skriv av optionlistan som sitter under handskfacksluckan får vi se vad du har för utrustning
Jo det är snabbstyrning på både Z51 och Z52.
Har för mig att kränghämmaren var grövre på Z51,men Z52 har väl också annorlunda kränghämmare än orginal.

Re: C4 1988 cab

Postat: ons apr 25, 2012 1:30
av Ingo
745 skrev:
Peter Digemo skrev:Tjena! Jag har en C4 1988 cab som har RPO Z51. Hur som haver det kanske inte är så speciellt. Men vart jag än läser om detta så står det att det bara levererades till coupe modeller och även cabbar från 96. Finns det någon som skulle kunna ge ett svar på denna fråga. :?:
Har du en export modell :?:
Det ser du bl.a. på backspeglarna & att det sitter reflexer bak
(http://www.flickr.com/photos/50916396@N05/4895517962/)
Samtliga export modeller var utrustade med Z51 :D
Nja antingen Z51 eller Z52(vanligare) Bara manuella couper ska ha Z51.
Men exportbilarna har väghållningspaket ,då alla verkar ha 17" hjul.

Re: C4 1988 cab

Postat: ons apr 25, 2012 1:33
av Ingo
Hot Rod skrev:Intressant, men varför tror/vet du att bilen är en Z51? Borde bara finnas på Coupe.

Här finns lite info http://www.corvetteactioncenter.com/tec ... chart.html om k-hämmare o fälgar/däck.

Snabbare styrväxel fanns på Z51 och Z52, hur många varv har du totalt från ändläge till ändläge? Hur många kylfläktar har du, en framför och en bakom kylaren eller bara bakom? USA- eller kanske Europa-såld?
Kylfläktarna har ju med vilken typ av Ac bilen har också.
Men som sagt allt i tillbehörsväg gick ju nästan att kryssa individuellt också.

Re: C4 1988 cab

Postat: ons apr 25, 2012 7:16
av Peter Digemo
Tjena! Det står i listan att det är Z51 och den är ny såld i Tyskland.
Så svaret kanske är att Europa bilar fick all utrustning som gick att få för tillfället. Men då vore det lite kul om det på något sett går att få fram hur många med cab och Z51 paket som lämnade fabriken 1988.

Re: C4 1988 cab

Postat: ons apr 25, 2012 9:16
av 745
Peter Digemo skrev:Tjena! Det står i listan att det är Z51 och den är ny såld i Tyskland.
Så svaret kanske är att Europa bilar fick all utrustning som gick att få för tillfället. Men då vore det lite kul om det på något sett går att få fram hur många med cab och Z51 paket som lämnade fabriken 1988.
Enligt "Cor-vette spec 1984-1996" såldes det 108 st C4or i Europa & 59 st i Japan 1988 och exportmodellerna var utrustade med Z51. Hur många som var Cabbar framgår ej.

Har du en exportmodell :?:

Eller är din bil tillverkad för USA & sedan exporterad. :?:

Re: C4 1988 cab

Postat: ons apr 25, 2012 15:06
av Ingo
1984 var väl nästan Z51 allihop ,och det blev ju klagomål på för hård fjädring så det blev ändringar till senare år.
Men att man satt på Z51 paketet på convertibles låter konstigt,då det fanns Z52 att tillgå.
Är det manuell låda på bilen?

Re: C4 1988 cab

Postat: tis maj 01, 2012 21:03
av C4-88
Får jag ställa en dum fråga, av en som inte är lika påläst som ni är.
Vad är Z51 för något?
Lappen med options ni pratar om ,som ska sitta under handskfacket, sitter den någon annanstans om man har "limpan istället".

Min cab har iaf 1 varv från ändläge till ändläge på ratten, det bör väl vara den snabba styrväxeln ni pratar om.

Kul att läsa om olika modeller på samma bil!

Re: C4 1988 cab

Postat: ons maj 02, 2012 13:23
av 745
C4-88 skrev:Får jag ställa en dum fråga, av en som inte är lika påläst som ni är.
Vad är Z51 för något?
Lappen med options ni pratar om ,som ska sitta under handskfacket, sitter den någon annanstans om man har "limpan istället".

Min cab har iaf 1 varv från ändläge till ändläge på ratten, det bör väl vara den snabba styrväxeln ni pratar om.

Kul att läsa om olika modeller på samma bil!
Det finns inge dumma frågor.
http://www.jannesvettar.se/produktionss ... der_C4.pdf
Z51 Omfattade nya 17x9,5 tums fälgar, större fram bromsar, styvare fjädrar, bilsteinstötdämpare, effektivare kylare m. extra fläkt, oljekylare, snabbare styrning m. förbättrad kylning.

Re: C4 1988 cab

Postat: ons maj 02, 2012 20:03
av Ingo
C4-88 skrev:Får jag ställa en dum fråga, av en som inte är lika påläst som ni är.
Vad är Z51 för något?
Lappen med options ni pratar om ,som ska sitta under handskfacket, sitter den någon annanstans om man har "limpan istället".

Min cab har iaf 1 varv från ändläge till ändläge på ratten, det bör väl vara den snabba styrväxeln ni pratar om.

Kul att läsa om olika modeller på samma bil!
Alltså "limpan",vad menar du då?
Limpa kallade man raksexor på sjuttiotalet ,men det har ingen vette haft sedan mitten av femtiotalet..
men på coupeer kan optionlistan finnas undet en av luckorna bak i bilen..
kan ju även finnas en lista bland bilens papper,men den är nog oftast borta sedan länge..

Alltså har du 17" hjul så har du väghållningspaket på en 88,a
Z52 till convertibles hade samma tillbehör förutom större kylaren och hårdare fjädring.
Men option V01 kan ju vara kryssat ändå (större kylare)

Re: C4 1988 cab

Postat: ons maj 02, 2012 20:51
av Ricky
C4-88 skrev: Min cab har iaf 1 varv från ändläge till ändläge på ratten, det bör väl vara den snabba styrväxeln ni pratar om.
OJ!! Det var en snabb styrväxel. :)

Vad har de C4:or som har standard styrväxel "lock to lock"?

Re: C4 1988 cab

Postat: ons maj 02, 2012 21:25
av C4-88
"Limpan" jag menar är den s.k air bagen på passagerarsidan.
Jag har inga luckor därbak som ni pratar om utan på min sitter det
högtalarlådor istället, som jag tror är orginal.Jag tar gärna imot fler tips om var denna lapp kan sitta.17 tumshjulen på min trodde jag var på alla -88 or, finns det -88 or med 16 alltså.

Re: C4 1988 cab

Postat: ons maj 02, 2012 21:26
av C4-88
Oj jag glömde, vad är z51 för nått, någon typ av option paket eller?

Re: C4 1988 cab

Postat: ons maj 02, 2012 21:59
av 745
Hej C4-88
Har du provat att klicka på länken jag skickade :?:

Re: C4 1988 cab

Postat: ons maj 02, 2012 22:11
av C4-88
tack nu såg jag länken, det blir kul läsning. Men min lapp är nog tyvär borta.
Men det blir kul att läsa detta ändå,tack

Re: C4 1988 cab

Postat: tor maj 03, 2012 16:21
av Ingo
C4-88 skrev:"Limpan" jag menar är den s.k air bagen på passagerarsidan.
Jag har inga luckor därbak som ni pratar om utan på min sitter det
högtalarlådor istället, som jag tror är orginal.Jag tar gärna imot fler tips om var denna lapp kan sitta.17 tumshjulen på min trodde jag var på alla -88 or, finns det -88 or med 16 alltså.
Caben har inga luckor där bak,bara högtalarna..
Ok du menar gummiklumpen,jo den fanns till 90,när "SAAB" inredningen kom..
Jo orginal har 16" hjul 88,a .
Bild