Sida 1 av 1
Går varm
Postat: tis apr 24, 2012 11:19
av miha04
Hej.
Har en 95a cab aut som går varm tempen sticker iväg.
Funkar bra på landsväg då håller den tempen rätt bra.
Var ska jag börja kolla för att bli av med detta problem.
Re: Går varm
Postat: tis apr 24, 2012 12:14
av Peter Anjou
Hejsan !
Kolla så att kylarfläktarna, det finns 2 st
funkar och att dom går igång när dom ska !
En av dom ska gå igång när du sätter på AC !
LT1 an ska ju gå rätt så varmt, första gångerna
jag körde min så blev man lite orolig när fläktarna
inte gick igång fast tempen närmade sig 100 gr !
Men tydligen så är det helt normalt, men jag satte
i alla fall dit en brytare så att jag kunde styra
fläktarna själv ! Då kändes det lite lugnare,

!
Re: Går varm
Postat: tis apr 24, 2012 12:42
av Peter Digemo
Hej!
Jag kpte min C4 förra året och det var samma sak med den.
Det satt en brytare monterad men så testade vi om fläktarna skulle hoppa igång. Vid ca 120 grader hoppade kylarfläkten igång. Läser man om tempgivare så ligger dom runt 100-120 grader.

Re: Går varm
Postat: tis apr 24, 2012 21:38
av Hot Rod
Corvetter ska naturligtvis inte gå varmare än andra bilar, om allt funkar så styr termostaten tempen till ca 92 grader.
Vid såna här "problem" så är det ofta AC´n som inte funkar och då går inte fläktarna som dom ska och motorn går varmare, speciellt i stan och framförallt i köer. Beroende på årsmodell så går fläkten/fläktarna inte igång förrän uppemot 104-108 grader... Kommer inte ihåg exakt men det frestar på i onödan på ex topplockspackningar
Bra att ha en brytare så man kan starta fläkten manuellt när man vill (jag har det). Ännu bättre är att fixa systemet så det funkar som det ska

Re: Går varm
Postat: ons apr 25, 2012 15:12
av Ingo
Jo ofta är ac boven.
En av fläktarna går ständigt ac,n är igång,och den slits.
Brukar vara kolen som lägger av.
den andra är mer som en nödfläkt som går igång strax före kokpunkten i det trycksatta systemet,vilket gör det väldigt obehagligt att se på tempmätaren..
men som sagt kolla att fläktarna går(eventuellt koppla lös elanslutning och kortslut över batteriet)
går fläktarna är det relän och termostater man får kolla.
Re: Går varm
Postat: lör apr 28, 2012 14:28
av Thure
Hejsan!
Om motor-tempen ligger rätt när du är uppe i hastighet,och problem med hög temp
när du kör i låg hastighet eller står still,så är det inte termostaten som är problemet
för då hade tempen varit hög även uppe i hastighet pga för dåligt flöde genom kylet.
Fläktarna styrs med en temeraturgivare,vet inte om det är samma som visar tempen
i instrument.Kan vara givare som inte funkar,alternativt relä som inte drar när det skall har du spänning till relä men inte ifrån så är relät kasst(det där vet du säkert redan) .Enklast är att mäta bakifrån o börja med kontakt på fläkt,Har du ingen spänning där när fläkt skall gå så ligger felet tidigare osv,Kan ju även vara dålig kontakt i kontaktstycken.Kan även ligga en tid innan fläkt
startar ifrån att givare säger starta,några sek till upp imot någon minut kanske,så man tänker
på det när man mäter och väntar en liten stund.Termostaten reglerar motor-tempen till en
viss "arbets-temp",och när den tempen inte kan hållas fast termostaten är fullt öppen och du fullt flöde med kylmedel igenom kylaren och kylkanaler i motor beror det på att du har för dåligt med kall luft igenom kylflänsar.Det är då kylfläktarna skall starta hjälpa till och få ner motor-tempen.
Det är lättare och felsöka samt hitta felkällan om man har lite kännedom hur det skall fungera.
Lycka till
Micke
Re: Går varm
Postat: lör apr 28, 2012 21:41
av Ingo
Jo givetvis
. termostat och tempsensorer skulle det vara.
Kan ligga dynga i kylaren också,då luftintaget ligger lågt.
Tyvärr kan det även bli problem i ECM också,men kolla övriga saker först.
Re: Går varm
Postat: ons maj 02, 2012 21:44
av C4-88
Ett tips som jag brukar använda är att jämföra oljetempen mot vatten tempen,
mina följer varann ganska bra.
Re: Går varm
Postat: tor maj 03, 2012 0:02
av Sightveiler
Har fläktar med kåpa från en -92 som funkar om du har problemet där.
Har även en kylare, komplett ac oxå.
/Ante
Re: Går varm
Postat: fre jul 18, 2014 13:57
av Patteb
Gammal tråd men alltid aktuell...
Jag har hört att det går programmera om så att kylfläkten startar vid en lägre temp. Stämmer det...?
Re: Går varm
Postat: fre jul 18, 2014 18:33
av myvett95
På min 95.a hoppar fläkt(arna) igång vid 109-110grader,har vart så sen jag köpte den för 11år sedan.....
gäller bara å hålla lite koll på vattenpump å kylarslangar,kan även vara bra å spola rent kylsystemet.
Spola rent kylsystemet på min 2012,vätskan såg förjävlig ut.....
Re: Går varm
Postat: sön jul 20, 2014 13:36
av Ingo
angående att få igång fläktarna vid lägre temp,borde bara vara att byta tempgivaren ,till en med lägre temptillslag.
Borde finnas lämpliga på tex biltema..
Re: Går varm
Postat: ons jul 30, 2014 22:34
av Hot Rod
Detta diskuteras flera gånger/år…

Motorn ska inte gå varm, den ska hålla termostatens temperatur.
Blanda inte ihop äldre C4 med nyare, fläktarna ser inte ut/fungerar inte likadant.
Lite osäker på när ändringen kom, kanske när kylaren blev mer lutad 1990?
Äldre (-1989?): En fläkt bakom kylaren, ev en framför kylaren (option B4P). Har för mig att den bakom kylaren styrs elektroniskt och den framför av en tempswitch i en av topparna?
Nyare (1990-?): Två fläktar bakom kylaren, båda går samtidigt på high eller low speed, båda styrs elektroniskt av PCM.
1-Klassiskt är att AC är ur funktion eller inte påslagen = garanterat varm motor.
2-Kolla elmotorer till fläktarna, relän, kablage och jordning.
Lägger upp 2 bilder som är scannade/hopklippta från GM servicemanual till 1996 C4 med LT1/LT4-motor.

Re: Går varm
Postat: tor jul 31, 2014 13:45
av Patteb
Tack för bilder o beskrivning.
På den andra bilden omnämns "relay", "relay primary" och "relay secondary". Är dessa samma som #1, #2 och #3 i beskrivningen?
Min -94 saknar det som heter "relay" och som sitter ovanför de båda fläktreläerna.
Någon som har en -94 manual som kan jämföra...?
Re: Går varm
Postat: sön aug 10, 2014 3:38
av Stefan
Patteb skrev:Tack för bilder o beskrivning.
På den andra bilden omnämns "relay", "relay primary" och "relay secondary". Är dessa samma som #1, #2 och #3 i beskrivningen?
Min -94 saknar det som heter "relay" och som sitter ovanför de båda fläktreläerna.
Någon som har en -94 manual som kan jämföra...?
http://www.ebay.com/sch/i.html?_sacat=0 ... 94&_sop=15